View : 517 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor오병권-
dc.contributor.author이임수-
dc.creator이임수-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:37Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:37Z-
dc.date.issued2005-
dc.identifier.otherOAK-000000011097-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/178662-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000011097-
dc.description.abstract사람들은 살아가면서 수 많은 선택을 하며 살아간다. 수 많은 선택적인 삶 속에서 자기 탐구, 자기 만족을 위해 표현하고, 내적/외적 불균형을 해소하여 마음과 정신을 가다듬기 위한 행동과 노력을 한다. 모든 행동은 불균형에서 출발하여, 불균형은 욕구와 목적과 동기를 만들고 우린 불균형의 균형화를 추구한다. 삶 속에선 언제고 심리적으로든, 환경적으로든 간에 정서적 불균형을 같게 되는 것이고, 이는 새로운 삶의 방식이 요구 되는 전환기라면 삶의 어느 단계에서라도 일어 날 수 있다. 이러한 정서적 경험(내적 경험과 외적 현실 사이)의 상호작용의 범위를 더 넓고 깊게 하여 자신의 자기 실현과 대인관계에서의 친밀성과 신뢰, 자기 초월적 삶의 목표 추구를 관련 시켜 내적 경험을 구체화 시키고 느낌과 불안, 희망등을 더 깊이 깨달을 수 있게 한다. 사랑과 분노, 약함과 강함, 사생활과 친밀함, 협동과 경쟁, 의존과 독립, 지배와 복종, 희망과 절망 등 양 극단간의 균형이 잡히는 것을 바라는데, 사람은 좋은 한편 나쁠 수 도 있고, 강한 한편 약할 수도 있으며, 사랑하는 한편 미워할 수도 있다는것을 느끼며, 믿고 의미 있는 삶의 방식과 육체적 정신적 균형을 가질 수 있다고 믿는다. 우리는 정서의 불균형 속에 살아 가지만, 삶 속에서 우린 꾸준히 꿈을 꾸며 상상 하고 다시금 우리의 삶들이 추억이 되어 우리에게 다가 오기에 많은 의미 있는 삶들을 어제도 오르고, 오늘도 배우고, 자라며 그리고 내일도 살아가고 있는 것이다. 우리의 정서는 환경에 따라 변화하며 감각이 바뀌고, 표현하는 목적과 방법도 다르다. 그림에는 개인의 정서와 감성이 있고, 개인이 가지고 있는 사고의 표현으로 이미지를 전달 한다. 우리는 현실과 이상, 감성과 이성, 객관과 주관 양극단 모두를 원하고 필요로 한다. 본 연구 과정으로 먼저, Ⅱ장에서는 ‘정서’ 란 무엇인가, 정서과정, 정서의 기능에 대하여 살펴 보았고, 정서의 양극단 현상과 양극단 현상에 대한 정서의 통제, 조절, 대치에 대한 내용을 다루었다. 삶에는 쾌락욕구(자기 인식에서 개인적인 만족, 소속감과 안정에 대한 욕구,사회에 대한 제한적 적응을 통한 욕구, 창조적 성취에 대한 욕구)가 있는데, 각 사람은 이 세가지 욕구를 모두 통합하고자 하며, 자신의 내부의 갈등적 경향과 양 극단을 조절할 필요를 갖게 된다. Ⅲ장에서는 위의 정리한 정서의 기능을 토대로 시각예술의 기능과의 상관관계에 대하여 살펴 보았다. 그림은 개인이 상상 하는 것, 즉 가상의 표현이다. 그림을 통하여 가상의 세계, 자연의 큰 뜻, 세상의 원리 등을 제공해 주고 그런 그림을 통해서 가상으로 정서는 연습이 되어 지는 것이다. 그림으로 이미 연습되어진 정서의 반응이 외부자로 자극을 받았었을 때 균형자의 역할을 하게 되는 것이다. 마지막으로 이를 바탕으로 본 연구자는 이러한 본능과 현실과 이상향 사이에서 문제를 해결하는 주체가 되는 ‘나’ 나의 정서적 경험의 표현으로 시작 하였다. “사람들에게 자신의 존재의 모습을 만들어 가는 ‘삶 의 예술가’ 가 될 것을 격려한다.”라고 오토랭크는 말하고 있는 것처럼 현실을 나에게 맞추면서 현실에 나를 적응시키면, 나의 정서적 경험들을 사람들과 이야기 할 수 있는 시각 표현이길 바라고, 우리의 정서는 환경에 따라 변화하며 감각이 바뀌고, 표현하는 목적과 방법도 다르지만, 내적에서 시작하였든 외적에서 시작 하였든 간에, 정서를 느끼면서 이성적 통제 사이에서 건전한 균형을 이룰 수 있는 삶이 되기를 소망한다.;Human lives in series of choice. We express to explore and satisfy ourselves in the life of series of choice, and behave and try to take our mind and spirit into the balanced condition internally and externally. Every action starts from unbalance. And the unbalance creates desire, goal and motives, and we strive for balance. Emotional unbalance can occur whether it is a mental one or an environmental one, as far as it is a situation that requires a new way of life and transformation. If one deepens and expands these emotional experiences (of internal experience and external circumstance), and makes one’s internal experience a concrete one through connecting one’s personal realization and intimacy, trust in personal relation, drive for the goal of a personal life of transcendence, then one can perceive the feelings, anxiety and hope more in depth. People want to return to balance in between the extremes of love and anger, strength and weakness, privacy and intimacy, cooperation and competition, dependence and independence, obedience and control, hope and despair etc. However, while feeling that a person can be good and evil,strong and weak, love and hate, I believe that a person can enjoy meaningful life in belief and stay at aphysical as well as mental balance. From time to time in the life of serious of choice. These are not limited in conscious or intellectual area rather it covers all of the desire, attitude, discretion, reaction, intuition, opinion and unrest. Since we continue dreaming and imagining in life and again our lives come back to us with memory, we climbed up yesterday, learn and grow today, and will live tomorrow in respect of many a meaningful life. Our emotion changes according to the environment, changes its sentiment, and differs in the purpose and ways of expression. Every painting contains each person’s emotion and sentiment, and delivers image as an expression of a person. We want and need all the extreme such as the reality and ideal, the sensitivity and rationality, and the objectivity and subjectivity. This research described in general about what is ‘emotion’, emotional process, function of emotion, and dealt with the areas of ‘both extreme condition of emotion’ and ‘the control of both extreme condition’, ‘management’, ‘confrontation.’ People have desires for pleasure (personal satisfaction from selfrecognition, desire for affiliation and stabilization, desire for adaptation to a society, desire for creative accomplishment), and each people tries to integrate these three desires, and get needs to adjust his internal tendency of conflict and both extremes. In chapter Ⅲ, I mentioned the co-relation of function of emotion and visual arts based on the function of emotion in over all. Paintings are a person’s imagination, an expression of a person’s mental world. Paintings deliver a world of imagenation, meaning of nature, principles of universe and our emotion is experienced through those paintings. When the reaction of emotion experienced through paintings is stimulated, it would act as the role of equalizer. Finally based on this, “i” the researcher, who is the subject to solve the problem between instinct, reality and ideal world, started as an expression of my emotion. “I cheer up to be an artist of living who establish an existence of himself to others.” says Oto-lank, and he added that intellectual depth is something valuable to strive for, and to be a true artist of living, one has to unite one’s experience with history of whole life. If I adapt myself to the realty while I make the realty adapt to myself, Ihope the visual expression can talk my experience with people. We differ in the way of expression and purpose, and our emotion changes according to the change of environment, however, whether it is started from internal or external, I hope a balanced and healthy life between rational control and feeling emotion.-
dc.description.tableofcontents목차 논문개요 = ⅶ Ⅰ.서론 = 1 A. 연구의 배경 및 목적 = 1 B. 연구의 범위 및 방법 = 2 Ⅱ.정서에 대한 이해 = 4 A. 정서란 무엇인가 = 4 1. 정서 과정 = 6 가. 생물학적 정서 과정과 인지적 정서 과정 = 6 2. 정서 종류 = 8 가. 개별 정서 = 8 나. 부정적, 긍정적 정서 = 8 C. 정서 기능 = 10 1.사회적 측면 = 10 2.개인적 측면 = 13 3.정서의 양극 현상 = 16 4.통제, 조절, 대처 = 19 Ⅲ.시각 예술의 기능 = 23 A. 예술이란 무엇인가 = 23 B. 시각 예술의 기능 = 23 1. 사회적 측면 = 24 2. 개인적 측면 = 25 * 상상력과 가상적인 심상의 표현 = 26 Ⅳ.작품 제작 및 분석 = 34 A. 제작 의도 정서적 균형을 위한 표현 = 34 B. 제작 방법 = 35 C. 작품 전개 = 38 Ⅴ. 결론 = 52 참고문헌 = 54 Abstract = 56-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent6026808 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title정서적 균형을 위한 시각 표현-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedVisual Expression for Emotional Balance-
dc.creator.othernameLee, im-soo-
dc.format.pageⅷ, 58 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 디자인학부시각정보디자인전공-
dc.date.awarded2005. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE