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수잔 글라스펠의 극작법 연구

Title
수잔 글라스펠의 극작법 연구
Other Titles
(A) Study of Susan Glaspell's Dramaturgy : Trifles, The Outside, The Verge
Authors
유민혜
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 영어영문학과
Keywords
수잔 글라스펠사소한 것들바깥가장자리
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문에서는 미국 극작가 수잔 글라스펠(Susan Glaspell, 1882-1948)의 극에서 여성의 문제를 여성의 언어로 표현해 내기 위해 구현한 페미니스트 극작 전략에 대해 연구해 보고자 한다. 특히 그녀가 프로빈스 타운 플레이어즈(Provincetown Players)와 함께 공연하였던 『사소한 것들』(Trifles 1916), 『바깥』 (The Outside 1917), 『가장자리 』 (The Verge 1921)에서 표현주의 기법을 차용한 여성 고유의 언어 활동을 통해 인물과 주제, 극 형식에 대한 모호성의 전략을 달성함으로써 현대 페미니스트 연극의 기틀을 마련하였음을 밝히고자 한다. 글라스펠의 작품에서 드러나고 있는 모호성의 근간은 사상적인 면에서 19세기 전통적 여성관과 20세기 초 신여성의 가치관이 사회, 경제, 문화적인 측면에서 대립하게 되면서, 혹은 그녀의 지역성의 영향이 중서부 지방에서 그린위치 빌리지로 확장되면서 형성되었다. 극적 스타일 면에서는 상업주의로 정체되어 있던 미국 극장을 순수 예술적 가치를 지닌 무대로 현대화 시키고자 했던 프로빈스타운 플레이어즈와의 활동을 통해서 미국의 드라마 전통과 표현주의의 극적 실험정신이 혼합되었다. 글라스펠은 작품에서 가부장제 사회 질서에 의해 소외당하고 억압되었던 여성 주체를 각성시키고 그녀의 목소리를 복원시킬 뿐 아니라 여성들의 커뮤니티를 통한 구원을 시도하게 된다. 나아가 전통과 관습의 굴레에 얽매이지 않는 급진적인 여성인물을 등장시켜 여성 고유의 언어 활동을 실현시키도록 함으로써 남성 지배적인 사회 관습에 저항하거나 반역하고 있다. 이러한 19세기 젠더 이데올로기와 신여성의 가치관의 대립이나 여성들의 연대의식을 통한 생명력 회복, 자아탐색 과정을 통한 여성 주체의 발현에 관한 주제는 다양한 극 형태를 혼합시킴으로써 성공적으로 재현되고 있다. 무대 공간에 대한 전통적 성 역학 관계를 뒤집고 내러티브 구조를 뒤틀거나 예술적 공동 창작 집단인 프로빈스타운 플레이어즈 극단과 함께 자유롭게 실험한 표현주의적 무대 장면과 인물, 언어 등을 사용하였던 것이다. 따라서 글라스펠의 극작에서 드러난 극 사상과 형식 상의 모호성은 작품에 대한 정확한 해석이나 결말을 유보한 채 관객의 적극적인 참여를 유도해 내는 전략으로 이해되어야 할 것이다. 본 논문의 목적은 글라스펠이 전통에 얽매이지 않고 새로운 사상이나 기법을 용감하게 실험한 페미니스트 극작가로서 모호성의 전략을 사용하여 무대 위에서 주제와 형식을 유기적으로 통합시키기 위해 기울였던 노고를 고찰하는데 있다.;This thesis purposes to examine the feminist dramaturgic strategies in the dramas of Susan Glaspell, one of many female dramatists whose achievements had been relatively disregarded in the history of American theatre. This study aims to demonstrate that Glaspell's feminist dramaturgy is effectively depicted in her use the strategy of obscurity. In consequence, the author is endeavoring to establish not only the modern American theatre but also the modern feminist theatre, especially when she attempts to represent her dramas with the Provincetown players, an artistic collaboration community. The obscurity in Glaspell's works is the product of conflict between the conventional idea on femininity in 19^(th) century and the notion of new woman in early twentieth. Independent woman with paid job and companionate marriage started to recognize their gender in terms of socio cultural one, not biological one, insisting equal opportunities between the men and women. This was the revolutionary progress for the Victorian angel of the house who had molded her identity in patriarch society. This new woman also went further in order to break all the male dominated patterns, recreating female centered system. In this era of transition in the view of women, Glaspell's regionalism that originally began with conservative pioneering Midwestern virtues also developed into avant- garde bohemian's cosmopolitan values. In the theatre, Glaspell was faced with various challenges aroused from the struggle between the conventional stage and the experimental in the American theatre which was stagnant with commercialism of early twentieth. Therefore, she co-founded the Provincetown Players in order to experiment more freely with American hybrid expressionism. The Provincetown Players became a significant part of fertile seedbed in establishing the modern American theatre. This thesis analyzes Glaspell's three dramas including Trifles, The Outside, and The Verge. Through the themes, characters, and structures of her works, the author embodies feminist narrative that would encourage more spectatorship. At the same time, she puts efforts in the collaborative process of community theatre experimenting expressionistic drama techniques for setting or language. She allows her narrative to flow effectively into outside theatre by using provocative female speech strategy such as fragmented speech, poetic language or anti-closure, and so forth. Her expressionistic symbols also collaborate with female speech strategy to take hold of the audience's imagination. Such the strategy of obscurity in her ideas or styles of drama consequently enables Glaspell to achieve creative female language activity of her own by allowing the fluidity of spectators' interpretation.
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