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파티에서의 VI(Visual Identity)를 위한 시각이미지 개발에 관한 연구

Title
파티에서의 VI(Visual Identity)를 위한 시각이미지 개발에 관한 연구
Other Titles
Study on development of PI(Party Identiy) visual image reflecting self-image concept - Centuring around work production for the first anniversary party
Authors
전지은
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 디자인학부시각정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이영희
Abstract
산업사회의 폐쇄에 따라 현대인들은 개인화되었으며 그와 동시에 고립화되어가는 성향을 보이고 있다. 이러한 사회현상에 위기를 느낀 현대인들은 공통의 가치관과 라이프스타일을 가진 사람들끼리 커뮤니티를 형성하고 있다. 소득수준과 생활수준의 향상은 삶의 질에 대한 욕구로 이어지고, 이러한 현상은 많은 사람들이 다양한 파티 문화를 접할 수 있는 계기가 되었고 파티 문화에 대한 관심을 불러일으켰으며 파티를 멀리 있는 것으로 여기지 않고 생활의 일부분으로 받아들이게 되었다. 파티는 사람들이 모일 수 있는 기회와 장소를 제공하며 그들이 그곳에서 사람들을 만나고 서로 커뮤니케이션 할 수 있는 기회를 제공해주는 의미에서 소외에서 인간 화합의 장(場)으로의 역할을 하고 있다. 또한 경제성장이 가져다 준 높아진 소득, 문화수준, 그리고 다양해진 소비욕구로 인해 파티인구와 함께 파티를 접하는 소비자들의 Needs또한 다양해졌다. 현대인들은 단순히 먹고 즐기는 파티에서 벗어나 차별화된 공간에서의 특별한 파티를 원하게 되었다. 따라서 파티 컨셉(concept)의 수렴적 이미지 결집, 상호 커뮤니케이션의 극대화를 위한 확산적 이미지 전파는 VI(Visual Identity)에서 완성된다고 해도 과언이 아닐 것이다. 파티는 목적과 장소에 따라 컨셉에 맞게 전체적으로 기획되어져야 하며 다른 파티와는 차별되어져야 하며 개인의 특성을 살려 참가자들로 하여금 깊은 인상을 주어야 한다. 파티의 컨셉과 목표를 시각적으로 통합 시켜 리드해 나가는 VI는 파티의 인상적인 이미지와 강한 상징성의 표출로 대중과의 커뮤니케이션 효과를 증진시켜 효과적인 파티를 수행하는데 매우 중요한 역할을 한다. 파티를 그 사전 기획(Plan)부터 진행(Do), 사후 효과측정(See)까지, 계획하고 실행한다는 개념에서 볼 때 광의의 디자인 개념에 포함시킬 수도 있겠으나 본, 연구에서의 디자인은 파티에 활용되어 목적한 바를 달성시키는 협의의 시각 이미지(Visual Image)를 말한다. 차별화된 파티를 위해서는 주최자 개인만의 고려한 시각이미지의 개발이 가장 중요하며 시각화된 이미지를 통합적으로 디자인하는 과정이 핵심이라고 할 수 있겠다. 본 연구에서는 파티를 일회성의 이벤트가 아닌 하나의 브랜드로 인식한다는 전제하에 연구를 진행 하였으며 파티 기획부터 총체적 이미지 통합 작업, 관리에 이르기까지 파티 전체의 시각적 이미지를 하나로 묶어 주고 리드해 나가는 VI에 관하여 분석하고 VI에 의해 실체화된 파티의 목적과 컨셉이 참가자들과의 커뮤니케이션을 극대화시키기 위한 방법을 모색한다.;As an income level and a rise of living standard are leading to desire for life quality, these kinds of phenomenon become opportunities that many people can experience various party cultures, arouse interests on party culture and people tend to accept a party as a part of their lives. People become very individualized as industrialization society becomes closed in modern society and also show propensities to be isolated at the same time so that people who feel jeopardy about those phenomenon form a community among people who have the common values and life styles in modern society. A party provides a chance and a place that people can gather themselves, an opportunity to meet people and a chance to communicate each other. A party therefore plays a role as a place that people can harmonize with each other. Consumers' desire can be infinite. In addition increased income level by economic growth, cultural level and various consumption desire make consumer's needs who experience a party as well as increasing party population. People become wanted a special party in a distinctive place rather than a party with simple drinking and enjoyment. Collective image concentration of a party concept and spread of diffusive image for maximizing mutual communication can be completed in that PI(Party Identity). A party should be generally planned by a concept depending on an object and a place and also it should be different from other parties. Party host also should give deep impression to participants by one's individual characteristic. PI(Party Identity) that visually unifies a party concept and object plays very important role to effectively perform a party as it increases communication effect with public by expression of impressive image and strong symbol of a party. A party can be included in a broad sense of design concept when we consider a party as a concept that it plans and executes from prior plan(Plan), progress(Do) to post effect evaluation(See) however design means Visual Image that is utilized in a party to achieve the object in a narrow sense in this study. For a distinctive party, development of visual image considering individual's self image and progress that generally designs visualized images. We have progressed on the assumption that a party is recognized as a brand instead of one-time event, have analyzed PI(Party Identity) that combined leaded visual image of an entire party into one from a party plan, unification works of overall images to management centering around a party that 'self image' has been reflected and have searched a method that substantiated party object and a concept by Visual Identity maximize communication among participants in this study.
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