View : 684 Download: 0

김기진의 프로문학비평 연구

Title
김기진의 프로문학비평 연구
Other Titles
(A) Study of Ki-Jin Kim's Proletarian Literary Criticism
Authors
조영실
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 국어국문학과
Keywords
김기진프로문학비평국문학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 지금까지 '형식 탐구, 문학주의'라는 김기진 프로문학비평에 대한 편향적인 연구 관점에서 벗어나 김기진이 당대 현실에 대한 인식과 문학의 사회적 역할에 대한 인식을 바탕으로 실제비평과 이론비평의 거리 인식을 통해 지속적으로 모색해나간 프로문학비평의 실체를 고찰하여 그 비평사적 의의를 규명하는데 목적이 있다. 이에 지금까지의 논쟁사 중심의 연구 방법에서 벗어나, 김기진의 실제비평을 통한 프로문학비평 방법의 체계화 과정을 고찰하고 실제비평과 더불어 수행한 프로문학비평의 이론 탐구를 통해 구체화한 프로문학의 형상화 원칙 및 변증적 사실주의 창작방법론의 내용을 검토하였다. 1920년대 한국의 경우, 일제강점기와 근대화라는 시대적 상황 속에서 20세기 초 서구문예사조 및 문학작품의 유입과 그 영향으로 근대적 문학 개념이 형성된다. 이 시기 민중들은 일제강점기라는 특수한 시대적 조건과 근대화 과정의 자본주의 사회 체제 성립 과정에서 복합적인 양태의 모순을 경험하게 된다. 일본 유학생을 중심으로 수용되어 현실적 대응 방식으로 모색된, 사회주의사상은 자본주의화로 인해 발생한 계급적 모순을 극복하고 나아가 민족의 독립 쟁취를 위해 일제와 투쟁하는 사상적, 실천적 대안으로 인식되었다. 이는 러시아 10월혁명을 기점으로 프롤레타리아 계급 독재를 위해 사회주의 운동이 벌어지던 세계사적 움직임이었으며, 이러한 국제적 움직임에 따라 김기진은 일제 식민지라는 특수한 국내 상황에 대한 인식을 바탕으로 식민지 해방과 계급 해방을 목표로, 일본을 매개로 러시아 프로문학 및 일본 프로문학을 국내에 도입하게 된다. 김기진 역시 이러한 마르크스주의 사상의 영향하에서 무산계급의 성장에 주목하여, 문학을 통해 이들 무산계급을 교화하고 현실을 변혁하도록 만드는 것으로 문학의 사회적 역할을 상정한다. 그는 「프로므나드 상티망탈」 (『개벽』 37호, 1923.7.)을 시작으로 프로문학 창작의 필요성을 제기하고 프로문학의 내용 정립을 모색해나가던 중, 1924년 말 이후로 프롤레타리아 계급을 소재로 창작된 일련의 '신경향파 소설' 비평을 통해 본격적으로 프로문학 및 프로문학비평의 이론화 작업을 시작하게 된다. 김기진은 현실의 모순을 폭로하는 새로운 경향의 작품들에 주목하는 한편, 기존의 부르조아 사상(개인주의, 자연주의)을 반영하거나 낭만적, 퇴폐적 경향을 담고 있는 작품과 작가를 비판하면서 카프 결성을 통해 조직적인 문학 운동을 도모하게 된다. 조직의 정비와 함께 프로문학운동의 본래 목적을 달성하기 위해서는 좀 더 효과적인 문학작품 창작이 요구되었고, 이를 지도할 수 있는 체계적인 문학이론이 요구되었다. 이러한 움직임은 1927년 목적의식론을 중심으로 한 제1차 방향전환으로 재편성된 카프를 중심으로 이루어졌는데, 실재로 이 시기 카프 대내외 논쟁을 통해 프로문학이론이 수립되기 시작하고 새로운 프로문학작품들도 창작되기 시작했다. 김기진은 1925년부터 본격적으로 수행한 실제비평을 통해 점차 프로문학비평의 기준을 확립해나갔다. 그리고 박영희와의 내용·형식 논쟁을 거치면서 내재적 비평을 포함한 외재적 비평의 프로문학비평 방법을 체계화시킨다. 내재적 비평을 포함한 외재적 비평이란 아오노수에키치의 「외재비평론」의 영향을 받은 것으로, 문학 작품의 사회적 가치는 문학의 내적 형상화를 거쳐 궁극적으로는 사회적인 요소들을 기준으로 평가되어야 한다는 비평 방법이다. 그는 이러한 프로문학비평의 과정에서 박영희, 제3전선파에 의해 '절충주의', '문학주의'라는 비판을 받는다. 그것은 그가 문학의 가치를 내재적 비평을 거쳐 사회적인 요소들을 기준으로 평가해야 한다는 견해를 기반으로 일관되게 실제 비평을 수행하고 프로문학비평의 형상화 원칙과 창작방법론을 모색해나갔기 때문이다. 김기진은 프로문학운동이 정치 투쟁의 일환임은 틀림없으나, 프로문학운동의 정치 투쟁은 정치 투쟁 자체와는 다른 방식으로 이루어진다는 관점에서 부르조아 이데올로기를 은폐한 부르조아 문학에 대한 비관과 극복이라는 문학적 대응 방식을 택했던 것이다. 따라서 그의 프로문학비평은 이후로도 일관되게 부르조아 문학의 이데올로기를 폭로하고 프롤레타리아 이데올로기를 문학적 형상화를 통해 담아내어 프롤레타리아 계급을 교화할 수 있는 프로문학의 형상화 원칙 및 창작방법 탐구로 나아가게 된다. 이러한 김기진의 프로문학비평은 당대의 역사적 제약성에도 불구하고 선진적으로 내용과 형식의 형상적 통일이라는 문학의 형상적 사유에 대한 인식과 부르조아 문학의 이데올로기를 비판하고 프롤레타리아 전위의 세계관에 따라 현실의 모순을 전체 상에서 객관적으로 파악하고 그 문제 해결의 전망까지 사실적으로 표현해야 한다는 변증적 사실주의 창작방법을 제시했다는 점에서 비평사적 의의를 지닌다고 하겠다.;This thesis is to analyze the historical meaning by studying the real aspect of proletarian literary criticism that Kim Ki-Jin continually searched for through the interval realization of practice and theory criticism by basement of realization of the reality of Chosun Dinasty and that of literature's social role. Therefore this thesis is out of the deflected research focus towards Kim Ki-Jin's proletarian literary criticism that has been Form Research and Literalism. Also this thesis is out of disputing-concentrated research method and study the process of Kim's systematization of proletarian literary criticism through practical one. Also, from the persuit of literary theory of proletarian criticism followed by practical one, this thesis investigated the principle of making image of actualized proletarian literary and the contents of how to write dialectical realism. In 1920th, in case of Korea, from that period situation like Japanese rule and modernization, there comes the modern literary concept by the trend of literary thought of western Europe in early 20th century and inflow of literary works and the influence. In this period the people have experiences of complex contradiction in the special periodical condition like Japanese rule and in process of making capitalism society system that is one of modernization. The socialism which was accepted by Korean students studying in Japan and thought as a realistic confrontation method, was recognized by a ideological, practical substitute that conquesting the class contradiction happened by capitalism. This was the international movement accompanied by socialism for proletarian dictatorship as the starting point and as this international movement, Kim introduces Russian and Japanese proletarian literary in Korea. He recognized special situation of Korea, the colonial of the Japanese, and focused on the liberation of the colony and the class. Kim Ki-Jin was also under the influence of Marxism and paid attention to the growth of proletarian class. So he supposed the social role of literary as the thing like this; education of this proletarian class and revolution of real life through literary. In 1923 he proposed the need of writing the proletarian literary and groped for the contents arrangement of the proletarian one. After late 1924, he started the work of the theorization of proletarian literary and proletarian literary criticism in earnest through the 'shin-gyung-hyang-pa's literary criticism' which was written with the material of proletarian class. In this course of proletarian literary criticism, he is criticized as 'literalism' by Park Yung-Hee and the 3rd front group. This is because he did practical criticism consistently from the basis of the view: we must estimate the value of literature by the standard of social elements through internal comment, and groped phenomenal principal of proletarian literary criticism and the theory of writing method. Kim Ki-Jin was sure that proletarian literary movement was one of a political struggle. However, in the point of the political struggle of a proletarian literary movement is acted in a different way from the political struggle itself, he chose the confrontation method of literary that was a criticism and conquest against the bourgeois literature that concealed the bourgeoisie's ideology. So after that, his proletarian literary criticism constantly revealed the ideology of bourgeoisie literature and went to the phenomenal principal of proletarian literature and research of writing method which could enlighten proletarian class through literary shape. This proletarian literary criticism of Kim Ki-Jin, nevertheless of the historical restriction of that time, recognized the literary phenomenal speculation corresponded the unity of the contents and the form and criticized the ideology of bourgeoisie's literature. He also grasped the irony of real life objectively from the total aspect according to the proletarian struggling world view and showed the writing method of dialectic realism that insists on representation of prospect of problem solving realistically. In this point, his work has a historical meaning.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 국어국문학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE