View : 22 Download: 0

이슬반 유아들의 또래 경쟁에 관한 문화 기술적 연구

Title
이슬반 유아들의 또래 경쟁에 관한 문화 기술적 연구
Other Titles
A Study on The Peer Competition in 5 Aged Children: An Ethnographic Study
Authors
박지현
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
홍용희
Abstract
본 연구에서는 유아들의 또래간 경쟁의 다양한 양상과 전략에 대하여 알아보고자 하였다. 이를 위하여 만 5세반 유아들을 대상으로 참여관찰과 심층면담을 통한 문화기술적 연구방법을 사용해 또래 간에 나타나는 경쟁의 내용 및 경쟁 목표 달성을 위한 해결 전략에 대하여 살펴보았다. 이를 알아보기 위한 연구문제는 다음과 같다. 1. 아결 어린이집 이슬반의 또래간 경쟁의 내용은 무엇인가? 2. 아결 어린이집 이슬반 유아들이 경쟁에서 이기기 위해 사용하는 전략은 무엇인가? 본 연구는 서울시 G구에 위치하고 있는 아결 어린이집의 만 5세 학급에서 이루어졌으며, 연구대상은 이슬반의 유아 42명과 교사 2명이었다. 예비관찰은 2003년 7월 11일부터 2003년 7월 16일까지 3회의 참여관찰이 이루어졌으며, 본 연구의 자료수집은 2003년 7월 18일부터 2003년 9월 29일까지 총 30회 이루어졌다. 교사와는 총 3회의 형식적인 면담을 하였고, 비형식적인 면담은 수시로 행해졌다. 연구자는 본 연구에서 참여관찰(participant observation), 심층면담(In-depth interview), 현장약기(field notes), 녹음과 비디오 테이핑을 하여 전사본을 작성하였고, 전사본과 현장약기로 현장기록을 하여 자료를 분석하였다. 어린이집과 학급 운영에 관련된 문서와 관련 자료 수집은 관찰기간 동안 지속되었다. 또한 관찰을 하면서 관찰자 일지를 기록하여 연구자 스스로 반성하고 다음 관찰을 위한 방향을 계획하였다. 이렇게 수집된 사례들은 Bogdan과 Biklen(1982)이 제시한대로 부호화하고 범주화하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 이슬반의 또래 경쟁의 내용을 살펴본 결과, 자신과 유사한 위치에 있는 또래들과 능력, 소유권, 경험, 소유량, 재미ㆍ흥미 추구, 애정, 참여기회, 인기있는 역할, 인정의 내용으로 경쟁을 일으켰다. 사물과 같은 물질자원, 기회나 역할과 같은 비물질 자원, 애정이나 인정과 같은 정서적 자원 등의 제한된 자원을 두고 이를 획득하고자 하는 목표와 우월의 욕구, 열등감 보상, 비교를 통한 상대적 만족감 등의 다양한 심리적 욕구를 충족하기 위한 목표 사이에서 복합적인 내용으로 유아들의 경쟁이 일어남을 알 수 있었다. 또한 실현하고자 하는 욕구와 제한된 환경이 맞물려 일어나기도 하고, 비교심리와 같은 사회적 심리가 반영된 내용으로 일어나기도 하는 것을 알 수 있었다. 둘째, 이슬반의 또래 간 경쟁에서 자신의 목표를 획득하고자 사용된 전략은 총 12가지 유형이 관찰되었는데, 그 성격에 따라 대결, 협박적 언행, 과장된 언행, 물리적 힘 행사, 설득, 속임수 사용, 협력하기 전략의 7가지로 범주화할 수 있다. 유아들의 경쟁전략 사용범위는 경쟁목표, 욕구의 정도, 조망수용과 같은 인지능력, 상황판단 능력, 상호작용기술과 같은 사회적 능력에 따라 차이가 있었으며 전략사용은 경쟁의 내용과 결과 그리고 상호관계의 질에 영향을 미쳤다. 또한 유아들은 경쟁상황에서 한 가지 전략만을 사용하는 것이 아니라 복합적으로 사용하며, 상황의 변화에 따라 그 상황에 적절하다고 판단되는 전략을 단계적으로도 적용한다는 것을 알 수 있었다.;This study aims to understand about various aspects of peer competition among children and its strategies. By ethnographic approach based on age 5 children-oriented participant observation and depth interview, contents of competition, the strategy of win toward peer competition were throughly discussed in this thesis. Fore this purpose, the research questions established in this study are following: 1. What is the content of peer competition in Iseul Class at Agyul Day-care? 2. Which strategy is used by the preschool children in Iseul class in Agyeol Day-care for competition? This study was performed in the class of age 5 in Agyeol Day-care located at G district in Seoul, and the subjects were 42 children and 2 teacher from an Iseul class. Preliminary observation conducted from July 11th to 16th, 2003 by three participant observations, and 30 times of data collection conducted from July 18st to September 29th, 2003. Formal interviews with teachers were conducted twice, while informal interviews were made occasionally. While observing and interviewing, a researcher framed transcription by using field note, record, and video taping, and then interpreted the data based on the transcription. In addition, the researcher surveyed the some of the documents on the kindergarten management, and collected useful information for our understanding the class management such as time schedule, socio-demographic data, and familial background of the participants. As Bogdan and Biklen(1982) indicated, those collected cases were analyzed by encoding and categorizing. The results of this study were summarized as follow: First, as a result of examination how the Iseul class children competed with peers, it was found that they competed with peers for ability, ownership, experience, volume of one's possession, pursuit of interest and entertainment, affection, opportunity to participate, popular roles, and recognition. Children competed for the limited resources including tangible resource like objects, intangible resource like opportunity and roles, and emotional resource like affection and recognition, in a rather complex manner between the goal to achieve the above-mentioned resources and the goal to fulfill various psychological needs such as desire for superiority, compensation for inferiority, and relative satisfaction through comparison. Second, the strategies used by the children in Iseul class to achieve the goal in competition were total 12 kinds. Based on the characteristics of the strategies, they were classified into 7: confrontation, intimidating language and behavior, exaggerated language and behavior, exercising physical force, persuasion, use of tricks, cooperation. The scope of using the competition strategy for the preschool children was varied by goals of competition, degree of needs, cognitive capacity such as perspective reception, ability for situation analysis, and social ability such as interaction technique. The use of strategy influenced the contents and results of the competition, and the quality of the interaction. Furthermore, the preschool children used not a single strategy but multiple strategies in competition, and they also applied systemic strategies in each step based on the situation.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE