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Trend 분석을 통한 여성 Life Style Illustration 표현에 대한 연구

Title
Trend 분석을 통한 여성 Life Style Illustration 표현에 대한 연구
Other Titles
A Study on the Expression of Women's Life Style Illustration through Trend Analysis - Based on actual application cases and my works -
Authors
김수임
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 디자인학부시각정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김영기
Abstract
The life of single women in their 30's drives a variety of urban trends and creates new life styles, while contributing to technical development. In addition, more and more renovating and subtler marketing techniques get emerging, which promote the diversity of design. The foremost one of reasons for this kind of influence lies on material aspect represented by the consumption power and social standings of those single women. The absolute scale of single market becomes boosted up little by little. The fundamental reason of ever-increasing young single population is possibly attributed to their more active social participation and higher economic standings than before. As the women in their 20's or 30's who have graduated from university or college education get desired occupations suitable for their own skills and abilities, they tend to postpone marriage largely due to their jobs or self-realization, or turn from previous stereotype of ‘putting marriage as the best goal of women's life. Moreover, it is also an ever-increasing tendency that our contemporary men in young generation willingly choose to be single in order to enjoy their irrevocable youthful days and freedom a little longer as possible, rather than bear burdensome responsibility for managing family economy from early days. In particular, even an unprecedented consumer group called metrosexual is created as new cultural code among young male single population who respond sensitively to the flow of fashion and trend. As demonstrated in these cases, young voluntary single population becomes more boosted under the influence of changing view of values around young generation along with higher economic power than before. On the other hand, young single population are spotlighted as future potential consumption power because of their own unique life style and consumption propensity. The reason of this tendency can be outlined as follows: First, most young single consumers are working population, so they can live relatively affluent life in economic aspect. In addition, they tend to willingly spend their money in cultivating themselves or enjoying young life. Secondly, it is typical that young single consumers are often much interested in something new and can accept them faster than other populations. In other words, they are open-minded for buying and trying out new products all the time. These innovative consumption propensities of young single consumers have been already demonstrated in academic aspect. For instance, Donthu's studies in Georgia State University, USA demonstrated that young single consumers have relatively high tendency to pursue innovation and diversity. Therefore, they often buy attractive goods in haphazard ways simply from their pure curiosity, rather than purchase a series of preselected goods by their own shopping catalog. Finally, young single population tend to respond sensitively to latest trends including peer group's concerns and popular brands. According to a domestic survey(KBS), it is noteworthy that young single consumers showed higher tendency to willingly buy desired brands even the periods other than bargain sale one than married consumers. Moreover, they also had higher tendency to buy goods by attraction of relevant extraordinary ads which successfully catched their attention. In further view of single population's characteristics, it is possibly so natural that they appeal as attractive consumer groups to marketers. So nowadays, there are a flood of numerous ads and commodities targeting young single women, and there are also considerable changes in trend of illustration as well. That is, there are many evident changes in target, application and diversity of expression for them. Hence, now is the time for contemporary marketers to examine how much the emotional aspect of young single population is also considered, not only their material aspect.;30대 미혼 여성의 생활은 여러 가지 도시의 트렌드를 이끌고 새로운 생활양식을 만들어 내고 기술을 발전시키고 있다. 더불어 더욱 새롭고 섬세한 마케팅 기법이 생겨나고 디자인의 다양성을 촉진 시키고 있다. 이런 영향력의 이유는 이들의 소비력과 사회적 지위인 물질적 측면이 가장 크다 할 수 있겠다. 싱글 마켓의 절대적인 규모는 점점 증가하고 있다. 싱글이 늘고 있는 중요한 원인은 무엇보다 여성의 사회 참여와 경제적 지위가 높아진 데서 찾을 수 있다. 대학 교육을 받은 20∼30대 여성들이 자신의 능력을 발휘할 수 있는 직업을 갖게 되면서, 일 혹은 자아실현을 이유로 결혼을 미루거나 혹은‘결혼이 인생 최고의 목표’라는 고정 관념에서 벗어나고 있는 것이다. 또한, 남성의 경우에도 일찍부터 가장의 책임감에 얽매이기 보다는, 자신의 젊음과 자유를 되도록 오래 즐기기 위해 싱글을 선택하는 경우도 늘고 있다. 패션, 유행에 민감한 남성 싱글들 사이에서는 메트로섹슈얼(Metrosexual)족이라는 새로운 소비 종족이 생기기도 하였다. 이처럼, 젊은 사람들의 가치관의 변화와 경제력 상승으로 자발적인 싱글들이 증가하는 현상이다. 한편, 싱글들만의 독특한 라이프스타일과 소비 성향 때문에 향후 잠재 소비 세력으로 주목 받고 있는데, 그 이유는 다음과 같다. 첫째, 싱글 소비자들은 대부분 직장인들로 경제적인 면에서 상대적으로 여유로운 편이다. 또한, 이들은 자기 자신을 가꾸거나, 인생을 즐기기 위해 선뜻 지갑을 열고 있다. 둘째, 싱글 소비자들은 대체로 새로운 것에 관심이 높고, 이에 대한 수용이 빠른 편이다. 즉, 새로운 제품을 사서 시도해 보는데 인색하지 않다. 이 같은 싱글 소비자의 혁신적인 소비 성향에 대해서는 학문적으로도 검증된 바 있다. 미국 조지아 주립 대학의 Donthu 교수의 연구에 따르면, 싱글 소비자들은 혁신성 및 다양성을 추구하는 경향이 높은 것으로 나타났다. 따라서, 싱글 소비자들은 쇼핑 목록을 정해 놓고 구매하기 보다는 호기심에 따라서 즉흥적으로 구매하는 경우가 많다. 마지막으로, 주변인의 관심사와 유행하는 브랜드 등 트렌드에 민감하다. 한국방송공사(KBS)의 조사에 따르면, 싱글 소비자일 경우 세일기간이 아니어도 자신이 선호하는 브랜드를 선뜻 구매하는 비율이 기혼자 보다 높게 나타났다. 또한, 광고를 유심히 보며 특이한 광고에 이끌려 구매하는 비율도 기혼자보다 높았다. 싱글들의 특성들을 살펴보니, 마케터들에게 매력적인 소비 군으로 어필하고 있는 것은 어쩌면 당연한 것인지도 모르겠다. 그리하여 이러한 싱글 여성을 타겟으로 하는 수만 가지의 광고와 상품이 쏟아져 나오고 있는 지금에, 일러스트레이션의 경향에도 많은 변화가 있다. 대상과 용도, 그리고 표현의 다양성 등에 많은 변화를 보이고 있는데, 이에 그들의 물질적 측면만이 아닌 정서적 측면은 얼마나 고려되고 있는지 생각 할 때라 할 수 있다.
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