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MEC 모델을 이용한 DMB 사용자의 기대가치에 관한 연구

Title
MEC 모델을 이용한 DMB 사용자의 기대가치에 관한 연구
Other Titles
A study on user value for DMB using MEC model
Authors
장혜정
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 디지털미디어학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박승호
Abstract
People have always pursued value. It is the manifestation of human beings’ desire to live more humanly, since it is the value that satisfies the desire. To design is to bear a certain objective in one’s heart, and establish a sequence of practices in order to realize that goal. That is why in the process of design, understanding the values of humans is an essential factor in creating rich and satisfactory experiences for the user. Furthermore, such a cognitive and psychological approach can make the task of analyzing the desires and needs of users easier, enabling a more strategic approach on the design? Based on the background mentioned above, this study will examine potential expectation values of users, which can serve as a foundation for the design framework. For this purpose, I have analyzed users’ values concerning Digital Multimedia Broadcasting (DMB), based on the Means-End Chain Model, which indicates the hierarchical relations between results provided to consumers through the characteristics of products or services, and personal values of individuals. By analyzing all elements of responses gathered from in-depth interviews called “laddering,” I was able to derive values of social dimension, such as sense of belonging or personal intimacy, and values of psychological dimension, such as confidence or desire for pleasant and comfortable life. Through this research, it became evident that while the nature of DMB includes many functional characteristics to provide personalized services, the values that users pursue when they acquire information and pleasure from the system carry significance as social means. As the center of social paradigm moves from producer to consumer, user-oriented design research has gained increasing importance. Under such circumstances, the analysis on the cognitive and psychological dimension of users will provide a broader dimension of user research. The study is significant that it enables such analytic scope as well as serves as useful corroborative resource material? The thesis consists of six chapters. Chapter 1, which is an introduction of the study, describes the background, objectives, contents and methodology of the research; Chapter 2 explains the concept and characteristics of DMB, by examining the definition, different types, various services, contents and design factors of DMB; Chapter 3 looks into the concept of “values” based on research results, and particularly examines the relationship between values and design; Chapter 4 describes the MEC model and the laddering interview technique used in this research; and Chapter 5 presents the result of the corroborative analysis, which uses the MEC model. Finally, the concluding Chapter 6 summarizes the findings of the research and states the its significance as well as limitations.;인간은 항상 가치 있는 것을 추구하며 살아 왔다. 그것은 인간이 보다 인간답게 살기위한 욕구의 발로이며 그 욕구를 만족시켜 주는 것이 가치이기 때문이다. 디자인은 일정의 목적을 마음속에 품고, 그 실현을 위하여 세우는 일련의 행위개념이기 때문에 디자인 과정에 있어서 인간의 가치에 대한 이해는 풍부하고 만족스러운 사용자의 경험을 창조하기 위해서 필수적인 요소이다. 또한 이와 같은 사용자에 대한 인지적이고 심리적인 접근 방법은 사용자의 욕구와 필요에 대한 분석을 좀 더 용이하게 해주어 보다 전략적인 측면에서의 디자인 접근이 가능하게 해준다. 위와 같은 배경 하에서 본 연구는 디자인 프레임워크의 기반이 될 수 있는 사용자의 기대가치가 무엇인지 살펴보고자 했다. 이를 위해 제품이나 서비스의 속성을 통하여 소비자에게 제공되는 결과와 개인적 가치와의 위계적 관계를 나타내는 수단-목적 사슬(MEC) 모델을 중심으로, 이동 멀티미디어 방송(DMB)에 대한 사용자의 가치를 분석하였다. 연쇄질문기법(laddering)이라 불리 우는 심층인터뷰를 통해 얻은 모든 응답요소들의 내용분석을 한 결과 사회적 소속감, 대인간의 친밀함이라는 사회적 차원의 가치와 자신감, 즐겁고 여유로운 삶이라는 심리적 차원의 가치를 도출할 수 있었다. 이를 통해 DMB가 갖고 있는 속성 자체에는 개인화 된 서비스를 제공하기 위한 기능적 특징들이 많았지만, 사용자가 이를 통해 정보와 재미를 얻음으로써 추구하게 되는 가치는 사회적인 수단으로써 의미를 갖는 다는 것을 알 수 있었다. 생산자에서 사용자로 사회적 패러다임의 중심이 변화하고 있는 가운데 사용자 중심 디자인 연구에 대한 중요성이 대두되고 있다. 이러한 상황에서 사용자의 인지적이고 심리적인 차원에 대한 분석은 보다 광범위한 차원에서 사용자에 대한 분석을 가능하게 하며, 실증적인 연구 자료로서의 활용가치를 지니고 있다는 점에서 본 연구의 의의를 찾을 수 있겠다. 본 연구의 논문은 크게 6장으로 구성되어 있다. 제 1장은 서론에 해당하는 장으로 본 연구의 배경 및 목적, 연구 내용 및 방법에 대하여 기술하였다. 제 2장에서는 연구 대상이 되는 DMB의 정의와 종류, 서비스와 콘텐츠 그리고 디자인적 요소들에 대해 살펴봄으로써 DMB의 개념과 특성에 대해서 알아보았다. 제 3장에서는 연구 결과를 통해 도출하게 될 가치의 개념에 대해서 살펴보고, 특히 가치와 디자인의 관계에 대해서 알아보았다. 제 4장에서는 연구방법으로써 MEC 모델과 연쇄질문기법에 관해 알아보았다. 제 5장에서는 MEC 모델을 통해서 실증적으로 분석한 결과를 제시하였다. 마지막 제 6장 결론 및 함의에서는 본 연구의 결과를 요약하고, 연구의 의의와 함께 연구의 제한점에 대해 기술하였다.
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일반대학원 > 디지털미디어학부 > Theses_Master
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