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한국 비즈니스 블로그의 특성 및 유형에 관한 연구

Title
한국 비즈니스 블로그의 특성 및 유형에 관한 연구
Other Titles
Characteristics and Types of Business Blogs in Korea - Case study of advertising blogs characterized by digital storytelling
Authors
남보현
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 디지털미디어학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
유현정
Abstract
Blogs play a role of communication channel to understand daily lives and news among people at the individual level. In the marketing field, organizations utilize blogs for communicating with their potential customers through more private and intimate ways. As the marketing case shows, a 'business blog' means a blog used by either individuals or organizations for the purpose of business. There have been attempts to classify business blogs in the United States where they were activated first. In contrast, any systemic classification of blogs has been neglected while business blogs are employed with vigor in Korea. Therefore, this thesis attempts to examine foreign studies and analyze business blogs in Korea. First, this study sorts the Korean business blogs as customer service blogs, company's internal blogs, advertising blogs, shopping blogs, CEO blogs, and the others. The subjects of analysis are limited to the advertising blogs because they are most actively used intending to expose to the public more than other fields. In particular, it focuses on their "stories", which are the basic factors of blogs creating a communal experience by story sharing. As a result, this thesis examines characteristics and situations of the advertising blogs in Korea. It is found that service and entertainment industries and advertisement of certain products or service are the top blog users. Anonymous masters usually operate the blogs, but feedback is not fully conducted as replies are neglected in many cases. The blogs frequently use vibrant colors and background music for the main screen designs. The percentage of the blogs with specific characters is very low and only 3 blogs employ the certain characters as masters among them. It mean that the blogs assessed do not utilize their characters effectively. The more events are posted, the more replies appear. It implies that a blog without events could not attract the public. However, events promote short term visits of people rather than long term ones. In addition, the public participate in the blogs more when they include stories. In the case of advertising blogs without events, story-oriented blogs enjoy the public's replies 6 times more than others. However, only 37.5% among the advertising blogs use stories. Story can be a tool to elicit empathy of people and to promote fellowship among them in this digital era. Moreover, a story conveyed by multimedia is believed to effectively attract interests, to provide emotional experiences, and to solidify the community. Blogs are the personal tools for digital story telling. This study analyzes 3 advertising blog cases. The 'LANEIGE girl' blog adopts a friendly character to operate the blog system and lead the stories. The blog of the Korean move, "Blood Tears" maintains the unity of its theme by allowing old way of speech and develop various stories and interests. The 'Advertise for Nate Mobile Story' blog shows an efficient use of digital story telling. It provides a place for stories, which the visitors actually can manage them. In conclusion, this thesis explores how advertising blogs can use digital story telling effectively. It is expected that analysis and typification of business blogs and their use of story telling suggested above will provide future studies with valuable implications.;블로그는 개인적인 수준의 커뮤니케이션 채널로서 사람들 간에 일상을 드러내고 소식을 주고받는 매체가 된다. 마케팅에서는 사람들과 더욱 사적이고 친밀감 있는 영역에서 커뮤니케이션하기 위하여 블로그를 사용하고 있다. 이런 마케팅의 예시처럼 비즈니스를 위하여 조직 또는 개인이 사용하는 블로그들을 비즈니스 블로그라고 한다. 비즈니스 블로그가 먼저 활성화 된 미국에서는 비즈니스 블로그의 분류와 유형화가 시도되고 있다. 그러나 국내의 경우 비즈니스를 위해 블로그를 사용하고는 있으나 분석과 분류는 체계적으로 이루어지지 않고 있다. 이에 본 연구는 먼저 국외의 비즈니스 블로그와 그에 대한 분류를 살펴보고 점차 증가하고 있는 한국 비즈니스 블로그의 특성을 살펴 본 후에 국내 비즈니스 블로그를 분류해보고자 하였다. 그리하여 국내 비즈니스 블로그를 그 목적에 따라서 고객 지원 블로그, 사내 블로그, 광고 블로그, 쇼핑 블로그, CEO 블로그, 교육 정치 등의 기타 블로그로 유형화 하였다. 또한 비즈니스 블로그 중에서도 가장 활발하게 사용되고 있는 분야이며 다른 분야보다 많은 대중에게의 노출을 목적으로 하는 광고 블로그를 대상으로 내용 분석을 하였다. 그리고 그 중에서도 블로그의 기본적인 요소이자 사람들에게 스토리의 공유를 통해 공동체 경험을 만들어주는 스토리를 중심으로 사례 분석을 하였다. 이런 분석 과정을 통해 디지털 스토리텔링을 중심으로 국내 광고 블로그의 현황과 특성에 관해 살펴보고자 하였다. 내용분석의 결과, 광고 블로그의 산업 종류 중에서는 서비스와 오락 분야가, 형태별 종류 중에서는 제품이나 서비스에 관한 광고가 가장 많은 비율을 차지하고 있었다. 운영자는 익명의 마스터에 의한 운영 방식이 가장 많이 보였으며 답글로 보았을 때 방문자들에 대한 피드백이 잘 이루어지지 않고 있었다. 메인 화면의 디자인은 경쾌하고 역동적인 느낌의 색상이 많았으며 배경음악이 있는 경우에도 경쾌한 음악이 있는 경우가 더 많았다. 명확한 캐릭터를 사용하고 있는 블로그는 적은 비율을 나타냈으며, 그 캐릭터가 운영자의 역할을 하고 있는 경우는 단 3개 뿐이었다. 곧 블로그에서 캐릭터를 가지고 있는 광고 블로그들의 많은 수가 캐릭터를 활용하지 못하고 있다는 것이다. 그리고 전체적으로 이벤트 게시물의 수가 많으면 대체로 답글도 많은 양상을 보여주었다. 이벤트가 많을 때 참여도가 높다는 것은 역으로 보면 이벤트가 없는 블로그는 그만큼 방문자의 참여를 이끌어내지 못하고 있는 것이다. 이벤트는 사람들의 단기적인 방문만을 유도할 뿐, 장기적인 방문을 유도할 수 없다. 또한 광고 블로그에서 스토리가 있는 경우가 스토리가 없는 경우보다 많은 참여도를 보여주었다. 또한 이벤트가 없는 광고 블로그에서 스토리가 있는 광고 블로그는 스토리가 없는 광고 블로그보다 6배가 넘는 답글의 수를 보여주었다. 그러나 정작 블로그를 이용한 광고에서는 스토리가 있는 경우가 37.5%밖에 되지 않았다. 디지털 시대의 스토리는 사람들의 공감과 관심을 이끌어내어 공동체적인 유대감을 느끼게 하는 도구가 될 수 있다. 멀티미디어를 이용한 이야기를 통해서 관심을 끌고 정서적인 경험을 제공하며 공동체를 강화시킨다. 블로그도 디지털 스토리텔링의 개인화된 도구이다. 여기서 디지털 스토리텔링을 통해서 잘 활용하고 있는 광고 블로그 3가지를 사례 분석 하였다. ‘라네즈걸’은 친근감을 부여하는 광고 캐릭터를 블로그의 운영자이자 스토리를 이끌어가는 주체로 사용한다. ‘혈의 누’ 블로그는 블로그 내에서 사극 말투만 허용하면서 다양한 스토리와 관심사들을 조선시대의 살인사건이라는 주제에 통일성 있게 연결시키며 진행해나간다. ‘네이트의 모바일 스토리공모’ 블로그에서는, 사람들이 함께 참여하는 디지털 스토리텔링의 개념을 적극적으로 활용함으로써 방문자들이 다 함께 만들어나가는 스토리의 장을 만들었다. 이런 사례 분석을 통하여 광고 블로그에서의 디지털 스토리텔링이 효율적으로 쓰일 여러 가지 방법에 대한 가능성을 살펴보았다. 본 연구에서 제시한 광고 블로그에서의 디지털 스토리텔링, 국내 광고 블로그의 내용분석과 비즈니스 블로그의 유형화가 앞으로의 효율적인 광고 블로그의 분석과 활용에 도움이 되기를 바란다.
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일반대학원 > 디지털미디어학부 > Theses_Master
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