View : 853 Download: 0

유치원 오후 재편성 종일반 담당교사의 직무스트레스에 관한 연구

Title
유치원 오후 재편성 종일반 담당교사의 직무스트레스에 관한 연구
Other Titles
The reorganized in the afternoon fully-day class teacher's occupation stress in kindergarten
Authors
김혜진
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
엄정애
Abstract
본 연구는 유치원 오후 재편성 종일반 교사의 직무스트레스 정도와 오후 재편성 종일반 교사의 일반적 배경과 근무 환경에 따른 직무스트레스에 차이가 있는지 알아보는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 위해 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 오후 재편성 종일반 교사의 직무스트레스 정도는 어떠한가? 2. 오후 재편성 종일반 교사의 개인적 배경에 따른 직무스트레스는 차이가 있는가? 3. 근무 환경에 따른 오후 재편성 종일반 교사의 직무 스트레스는 차이가 있는가? 4. 오후 재편성 종일반 교사의 직무스트레스를 유발하는 구체적인 상황은 무엇인가? 본 연구의 대상은 서울과 광주 지역에 소재한 국 · 공립과 사립 유치원 오후 재편성 종일반 교사 95명이다. 종일반 유치원 교사의 직무 스트레스를 측정하기 위해 사용된 도구는 Clark (1980)이 개발하고 D′Arienzo, Moracco와 Krafewski(1982)가 수정한 교사의 직무스트레스 요인 질문지(Modified Teacher Occupational Stress Factor Questionnaire)를 권기태(1990)가 번안하고, 장미아(1996)가 내용타당도를 검증한 도구이다. 그러나 예비연구 결과, 중복되거나 잘 이해되지 않는 문항들이 있어 D′Arienzo 외(1982)의 도구를 참고로 본 연구자가 수정 · 보완하였다. 수정된 도구는 7개의 하위 요인(원아들과의 활동요인, 업무관련 요인, 행정적 지원요인, 동료와의 관계 요인, 학부모와의 관계 요인, 경제적 안정요인, 개인관련 요인), 총 34문항으로 구성되어 있으며, 5점 척도이다. 수집된 자료는 빈도 및 백분율과 평균 및 표준편차를 산출하였고, t 검증과 일원변량 분석(ANOVA)으로 분석하였다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 국,공립과 사립 유치원의 오후 재편성 종일반을 담당하는 교사들의 직무스트레스 평균은 2.57이었으며, 원아들과의 활동요인으로 가장 많은 스트레스를 받았고, 다음으로 경제적 안정 요인, 업무관련 요인, 학부모와의 관계 요인, 행정적 지원 요인, 개인 관련 요인, 동료관계 요인 순으로 나타났다. 둘째, 오후 재편성 종일반 교사의 개인적 배경(연령, 경력, 학력)에 따른 직무스트레스에 차이가 있었다. 연령에 따라서는 오후 재편성 종일반 교사의 연령이 증가할수록 스트레스를 많이 받는 요인이 원아들과의 활동요인→ 업무관련요인 →경제적 안정 요인으로 나타났고, 연령이 증가함에 따라 행정적 지원요인으로 인해 스트레스가 증가하는 결과를 나타내었다. 오후 재편성 종일반을 담당하고 있는 교사의 학력에 따라서는 하위 요인 중 2-3년제 대학 졸 교사가 4년제 대학교 졸 이상 교사보다 동료관계에 있어 스트레스를 더 많이 받는 것으로 나타났다. 오후 재편성 종일반 교사의 경력에 따라서는 3년 미만의 경력을 가진 교사들은 원아들과의 활동 요인으로, 3년 이상의 경력을 가진 교사들은 업무 관련 요인으로 가장 많은 스트레스를 받고 있었다. 또한 오후 재편성 종일반 교사 중 3년 미만의 경력을 가진 교사가 3년 이상의 경력을 가진 교사보다 원아들과의 활동 요인으로 인해 스트레스를 더 많이 받았고, 행정적 지원이나 동료 관계, 개인 관련 요인으로 인한 스트레스에 있어서는 3년 이상의 경력을 가진 교사가 3년 미만의 경력을 가진 교사보다 스트레스를 더 많이 받고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 오후 재편성 종일반 교사의 근무 환경(지역, 기관유형, 보조교사 유무, 담당하고 있는 유아 수, 월급)에 따라 직무스트레스에 차이가 있었다. 지역에 따라서는 전체적으로 서울지역의 오후 재편성 종일반 교사보다 광주지역의 오후 재편성 종일반 교사들이 더 많은 스트레스를 받고 있었고, 하위 요인에 있어서는 원아들과 활동요인으로 인한 스트레스에 있어 광주지역의 오후 재편성 종일반 교사가 서울지역의 오후 재편성 종일반 교사보다 높게 나타났다. 기관유형에 따라서는 국 · 공립 유치원 오후 재편성 종일반 교사들은 경제적 안정 부분에 있어서 스트레스를 많이 받고 있었고, 사립 유치원의 오후 재편성 종일반 교사들은 원아들과의 활동이나 업무에 있어 스트레스를 많이 받고 있는 것으로 나타났다. 그리고 사립 유치원 오후 재편성 종일반 교사들이 국 · 공립 유치원의 오후 재편성 종일반 교사들보다 원아들과의 활동 요인으로 인한 스트레스를 더 높게 지각하고 있었고, 행정적 지원 요인이나 경제적 안정 요인으로 인한 스트레스는 국 · 공립 유치원의 오후 재편성 종일반 교사들이 사립 유치원의 오후 재편성 종일반 교사들이 더 높게 지각하고 있는 것으로 나타났다. 보조교사의 유무에 따라서는 전체적으로 보조교사의 도움을 받거나 두 명의 교사가 종일반 한 학급을 담당하고 있는 오후 재편성 종일반 교사에 비해서 혼자서 담당하는 교사의 스트레스가 높게 나타났다. 담당하고 있는 학급의 유아 수에 따라서는 20명 미만을 담당하는 오후 재편성 종일반 교사보다 20명 이상을 담당하는 오후 재편성 종일반 교사가 원아들과의 활동이나 동료관계로 인한 스트레스를 더 많이 지각하고 있는 것으로 나타났다. 마지막으로 급여에 따라서는 90만원 미만을 받는 오후 재편성 종일반 교사가 90만원 이상을 받는 오후 재편성 종일반 교사보다 전체적으로 직무스트레스가 높은 것으로 나타났다. 하위 요인에 있어서는 90만원 미만의 월급을 받는 오후 재편성 종일반 교사들이 90만원 이상을 받는 오후 재편성 종일반 교사들에 비해서 원아들과의 활동과 경제적 안정요인으로 인해 스트레스를 더 많이 받고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 오후 재편성 종일반 교사들이 스트레스 받는 상황을 자유롭게 기술한 자료를 분석한 결과, 오후 재편성 종일반 교사들은 휴가나 급여 등의 불합리한 대우를 받는 상황과 더불어 정규교사가 아닌 일용직 교사나 기간제 교사 등의 불안정한 위치, 종일반 운영을 위한 시설설비나 자료가 부족한 상황, 보조교사라는 인식과 함께 그에 따르는 반일반 보조나 유치원의 사무, 환경 정리 등의 많은 잡무를 해야 하는 상황, 혼합연령으로 구성된 종일반 아이들을 발달 수준에 따라 지도해야 하는 상황, 근무 시간대가 다름으로 인한 교사 간 의사소통의 부족한 상황에서 스트레스를 받고 있는 것으로 나타났다.;The purpose of this study is to examine the occupation stress of reorganized in the afternoon full-day class teachers and to analyze the difference of the reorganized in the afternoon full-day class teacher's occupation stress in kindergarten according to the personal characters and the working conditions. For this purpose, four questions have been set up as follows: 1. How is the reorganized in the afternoon full-day class teacher's occupation stress in kindergarten? 2. Is there any difference in occupation stress according to the reorganized in the afternoon full-day class teacher's characters? 3. Is there any difference in the reorganized in the afternoon full-day class teacher's occupation stress according to the working conditions? 2. What is the specific situation that cause the reorganized in the afternoon full-day class teacher's occupation stress? The subjects of this study were 95 the reorganized in the afternoon full-day class teachers who were enrolled at public,private kindergarten from Seoul and Gwangju province. To measure the reorganized in the afternoon full-day class teacher's occupation stress, Modified Teacher Occupational Stress Factor Questionnaire(MTOSFQ), which had been developed by Clark(1980) and modified by D'Arenzo et. al(1982) and surveyed the content validity by Jang mi-ah(1996), was used. This tool was modified by this study researcher with the result of pre-research. The modified tool consisted of 34 questions including 7 sub-categories and each question was measured on a scale of 5 points. Collected data were analyzed by frequency, percent, mean, standard deviation, t-test, F-test. The results obtained from this study are as follows: First, the reorganized in the afternoon full-day class teachers had the highest stress due to work with children factor. The next order was financial security factor and the third order was work-related factor. Second, there was difference in the occupation stress' sub-factor according to the reorganized in the afternoon full-day class teacher's age, educational background and career. The occupation stress was increased according to the reorganized in the afternoon full-day class teacher' age in administrative support. The teachers who had low educational background(a junior college graduate) had more stress than the teachers who had high educational background(a university graduate) in colleague relationship. The high career teachers(over 3 years) had more stress than the low career teachers in administrative support, colleague relationship, personal matter, but less stress than the low career teachers in work with children. Third, there was difference in the occupation stress' sub-factor according to the working conditions. The reorganized in the afternoon full-day class teachers who live in Gwangju had more stress than them in Seoul in the total occupation stress' degree. The reorganized in the afternoon full-day class teachers who were enrolled at public kindergarten had more stress than them at private kindergarten in administrative support and financial security, but less stress than teachers at private kindergarten in work with children. The reorganized in the afternoon full-day class teachers who didn't have an assistant teacher had more stress than them had an assistant teacher in the total occupation stress' degree. The reorganized in the afternoon full-day class teachers who had number of over 20 children had more stress than them under 20 children in work with children and colleague relationship. The reorganized in the afternoon full-day class teachers who had low pay(under 900,000won) had more stress than team high pay(over 900,000won) in the total occupation stress' degree. Fourth, in the results of subjective questionnaire, the reorganized in the afternoon full-day class teachers had much stress with a precarious position, recognition as helper, teaching difficulty to mixed-age and lack of communication with colleague as well as work with children, financial security and work-related factor.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE