View : 47 Download: 0

만 2, 4세 유아와 어머니의 그림책 읽기 상호작용

Title
만 2, 4세 유아와 어머니의 그림책 읽기 상호작용
Other Titles
Book-reading Interactions between 2-and-4 years old Children and their's Mothers
Authors
김재순
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 유아교육학과
Keywords
유아어머니그림책상호작용
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 어머니-유아간 그림책 읽기 상호작용에서 어머니의 상호작용 유형과 유아의 반응이 유아의 연령과 책의 종류에 따라 어떠한 차이가 있는지 알아보는 것을 목적으로 한다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 책 읽기 활동시 유아의 연령에 따라 어머니의 상호작용 유형과 유아의 반응에는 차이가 있는가? 2. 책 읽기 활동시 책의 종류에 따라 어머니의 상호작용 유형과 유아의 반응에는 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 중류 계층인 서울과 경기도에 거주하는 만 2세 유아 30명, 만 4세 유아 30명과 그들의 어머니이다. 성별에 따른 연구대상 분포를 살펴보면 만 2세 유아와 만 4세 유아 모두 남아, 여아가 각각 15명이었다. 책 읽기 활동시 어머니-유아의 상호작용 분석 범주는 크게 어머니의 상호작용 유형과 유아의 언어적, 비언어적 반응으로 나뉘어진다. 어머니의 상호작용 유형에 대한 분석 범주는 Senechal과 그의 동료들(1995)의 상호작용 범주를 김금주(2000)가 수정·보완한 것을 기초로 하여 예비 연구를 통해 연구자가 수정하여 사용하였다. 유아의 언어적·비언어적 반응에 대한 분석 범주는 Whitehurst 외(1988) 및 Whitehurst와 Valdez-Menchaca(1992) 그리고 Caufield(1987) 및 Groendaal과 Goudene(1987)의 분석 기준을 김금주(2000)가 수정 보완한 것을 기초로 하여 예비조사를 통해 연구자가 수정하여 사용하였다. 어머니와 유아의 책읽기 상호작용은 모두 비디오로 촬영하여 분석하였다. 책읽기 활동시 유아의 연령과 책의 종류에 따라 어머니의 상호작용과 유아의 반응에 차이가 있는지 알아보기 위하여 t-test를 실시하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 연령에 따라 어머니의 상호작용 유형에 차이가 있는지 살펴본 결과 어머니의 상호작용 전체와 하위범주인 질문하기와 피드백에서 유의한 차이가 나타났다. 즉 전체적인 상호작용과 질문하기와 피드백을 만 2세 유아의 어머니보다 만 4세 유아의 어머니가 더 많이 사용하였다. 유아의 연령에 따라 유아의 반응에 차이가 있는지 살펴본 결과 유아의 언어적·비언어적 반응이 포함된 전체와 언어적 반응 전체에서 유의한 차이가 나타났고 비언어적 반응 전체에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 그러나 비언어적 반응의 하위 범주에서는 유의한 차이가 나타났다. 즉, 만 2세 유아보다 만 4세 유아가 언어적·비언어적 반응이 포함된 전체와 언어적 반응을 더 많이 하는 것으로 나타났다. 하위범주별로 보면 언어적 반응 중에서는 언어적 모방, 응답, 요청, 탈상황적 대화, 혼잣말에서 비언어적 반응 중에서는 주의분산, 거부/거절에서 유의한 차이가 나타났다. 즉, 응답하기는 만 2세 유아보다 만 4세 유아에게서 더 많이 나타났고, 언어적 모방, 요청, 탈상황적 대화, 혼잣말, 주의분산, 거부/거절은 만 4세 유아보다 만 2세 유아에게서 더 많이 나타났다. 둘째, 책의 종류에 따라 어머니의 상호작용 유형에 차이가 있는지 살펴본 결과 어머니의 상호작용 전체와 질문하기와 피드백에서 유의한 차이가 나타났다. 즉, 어머니는 전체적인 상호작용과 질문하기와 피드백을 글 있는 책에서 보다 글 없는 책에서 더 많이 사용하였다. 책의 종류에 따라 유아의 반응에 차이가 있는지 살펴본 결과 유아의 언어적 반응 전체와 비언어적 반응 전체에서 유의한 차이가 나타났다. 즉, 글 있는 책에서 보다 글 없는 책에서 유아들이 언어적 반응과 비언어적 반응 모두를 더 많이 하였다. 하위범주별로 보면 언어적 반응 중에서는 언어적 모방, 응답, 질문, 명명하기에서 비언어적 반응 중에서는 손으로 지적하기, 무반응에서 유의한 차이가 나타났다. 즉, 글 있는 책에서 보다 글 없는 책에서 유아들은 언어적 모방, 응답, 질문, 명명하기, 손으로 지적하기, 무반응을 더 많이 나타내었다.;The purpose of this research is find out how mothers interaction pattern and children reaction differ in interaction of book reading between mother and child according to children age and types of book There are definite theses for this research below; 1. In activity of reading book, is there any difference between mothers interaction pattern and children reaction according to children age? 2. In activity of reading book, is there any difference between mothers interaction pattern and children reaction according to types of book? The subject of this research were 30 children aged 2 in full, 30 children aged 4 in full and their mothers in middle class family who reside in Seoul and Kyung Ki Do. The distribution of research subject according to gender showed male and female children were evenly 15 each in each group of children aged 2 in full and children aged 4 in full. In activity of reading book, the category of interaction analysis between mother and child is mainly divided into mothers interaction pattern and children verbal or non-verbal reaction. Category of analysis for mothers interaction pattern was used after modification by preliminary study based upon Senechal and his colleagues (1995) interaction category which was modified and supplemented by Kum Ju Kim(2000). Category of analysis for child verbal or non-verbal reaction was used after modification by preliminary study based upon Whitehurst and other(19881, Whitehurst & Valdez-Menchaca(l%Z), Caufield(l987) and Grondaal & Goudene(l987) analysis standard which was modified and supplemented by Kum Ju Kim(2000). In this research, mother and children book reading activities were all recorded in VCR, and then they were analyzed through watching the recorded types. In activity of book reading, to see differences in mothers interaction and children reaction according to children age and types of book, T-test was implemented. The conclusion of this research is this; Firstly, as a result of examining whether there was difference in mothers interaction pattern according to children age, there was significant difference in mothers whole interaction, questioning in lower category, and whole feedback. Namely, the mother of child aged 4 in full used more questioning and feedback than the mother of child aged 2 in full did. As a result of examining whether there was difference. in the reaction according to children age, there was significant difference in children whole reaction and children whole verbal reaction, but there was no significant difference in whole non-verbal reaction. However, there was significant difference in lower category of non-verbal reaction. Namely, child aged 4 in full showed more whole reaction and verbal reaction than child aged 2 in full did. Secondly, as a result of examining whether there was difference in mothers interaction pattern according to types of book, there was significant difference in mothers whole interaction, questioning in lower category, and whole feedback. Namely, mother used whole interaction, questioning and feedback more in a wordless book than in a picture book with words. As a result of examining whether there was difference in children reaction according to types of book, there was significant difference in children verbal reaction and children whole non-verbal reaction. Namely, children used both verbal and non-verbal reactions more in a wordless book than in a picture book with words.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE