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혈액투석실 간호사의 환자교육 실태

Title
혈액투석실 간호사의 환자교육 실태
Other Titles
A Study on the Status of Hemodialysis Patient Education
Authors
배정은
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 간호과학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
신경림
Abstract
본 연구는 혈액투석실 간호사를 대상으로 혈액투석 환자에게 제공하는 교육수행정도를 파악하여 효율적이고 체계적인 혈액투석환자 교육프로그램의 기초를 제공하고자 시도된 서술적 조사연구이다. 연구대상은 서울특별시, 경기도, 부산광역시에 위치하는 19개 병원 혈액투석실 간호사 160명이며, 자료 수집기간은 2004년 5월 15일부터 5월 30일까지 총 16일간 이었다. 연구도구는 국내외 문헌고찰과 미국의 National Kidney Foundation, 서울 A 병원에서 제공하는 교육내용을 통하여 작성하였으며, 일반적 특성과 혈액투석관련 내용 총 8개 영역 39문항으로 구성하였다. 수집된 자료는 SPSS 12.0 프로그램을 이용하여 기술통계, t-test, ANOVA, Scheffe test로 분석하였다. 본 논문의 연구 결과는 다음과 같다. 1. 대상자의 일반적 특성을 살펴보면 성별은 모두 여성이었으며, 평균 연령은 31.13세로 22세에서 43세의 분포를 보였으며 기혼이 64.4%를 차지했다. 최종학력은 전문대졸이 68.8%, 대졸이상이 31.2%였다. 총 병원 근무경력은 평균 8.15년, 혈액투석실 근무경력은 평균 5.43년 이었으며, 개인병원이 57.5%, 종합병원 42.5%였다. 2. 간호사의 총 교육수행정도는 5점 만점에 평점평균 4.00±0.75이었고, 혈관관리영역 4.37±0.72, 식이영역 4.32±0.72, 수분제한영역 4.30±0.82, 만성신부전영역 4.10±0.99, 투약영역 4.08±0.87 , 혈액투석영역 4.00±0.83, 신장의 해부생리영역 3.84±1.09, 재활영역 2.94±1.04순이었다. 3. 혈액투석환자 교육관련 특성에서 환자교육용 책자를 구비하고 있음 92.5%, 환자교육을 총괄하는 교육간호사가 있음 65%로 나타났다. 환자교육방법으로는 교육책자 없이 구두로 만 하는 경우 50.6%, 교육책자나 메모지를 이용함 49.4%로 나타났으며, 정기적인 교육프로그램이 있음 12.5%, 가족을 참여시키는 교육은 40.6%로 나타났다. 투석 전 사전교육은 46%가 실시하고 있는 것으로 나타났고, 필요 시 환자교육 타과 의뢰 여부에 관해서는 60%가 의뢰하고 있는 것으로 나타났다. 투석 초기 체계적인 환자교육은 62.5%가 실시하고 있는 것으로 나타났다. 환자교육 수행 저해요인으로는 시간부족 81.9%, 지식부족 6.2%, 교육의 중요성 인식부족 3.8%의 순이었다. 4. 간호사의 인구사회학적 특성, 업무관련 특성, 교육관련 특성에 따른 교육수행정도 차이에서는 병원유형별(t=14.22, P=.000), 최종학력(t=-4.30, P=.000), 혈액투석실 근무경력(F=2.86, P=.38), 교육간호사 유무(t=4.21, P=.000), 교육방법(t=-5.58, P=.000)에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 본 연구를 바탕으로 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 정기적인 교육프로그램이 있음 12.5%, 가족을 참여시키는 교육을 함 40.6%, 재활영역 환자교육 수행정도가 5점 만점에 평점평균 2.94±1.04로 나타나 혈액투석 환자교육을 혈액투석을 시작하기 전 만성신부전 단계부터 가족을 참여시킨 지속적인 교육프로그램 제공이 필요하고, 재활영역의 교육을 활성화하기 위해 다학제 간 팀 접근 교육활동을 제언한다.;This is a descriptive study attempting to identify the level of education nurses provide to hemodialysis patients. The subjects of research were 160 nurses in hemodialysis rooms in 19 hospitals in Seoul, Kyonggido, and Busan. The data was collected over 16 days from May 15 to 30, 2004. Research tools were created through examination of domestic and foreign publications, the US National Kidney Foundation, and the training contents provided by Hospital A in Seoul, with 39 questions in a total of 8 categories concerning general features and hemodialysis. The collected data was analyzed through descriptive statistics, t-test, ANOVA, and Scheffe test using the SPSS 12.0 program. The results of this research study are as follows. 1. In terms of general features of the subjects, they were all female, with an average age of 31.13 ranging from 22 to 43 in age, of which 64.4% were married. As for religion, 36.9% were Christian, 13.1% Catholic, and 39.4% without religion. Education level was 68.8% for 3-year college graduates and 31.2% for university graduates. 2. The total training completion score for nurses was a grade point average of 4.00±0.75 out of 5, and the average was in the order of 4.37±0.72 for vascular access management, 4.32±0.72 for dietetic treatment, 4.30±0.82 for fluid restriction, 4.10±0.99 for chronic renal failure, 4.08±0.87 for medication, 4.00±0.83 for hemodialysis, 3.84±1.09 for anatomical physiology of kidneys, and 2.94±1.04 for rehabilitation. 3. In terms of hemodialysis patient education feature, 92.5% had patient training manual available and 65% had training nurses supervising patient education. As for the method of patient training, 50.6% provided training verbally without a training manual, 49.4% used training manuals or memos, and 12.5% had regular training programs. Also, 40.6% provided family participation training. It was found that 46% provided training predialysis education, and if necessary, 60% requested other department training for patients. The systematic patient training at initial dialysis was provided by 62.5%. Interferences for patient training were found in the order of lack of time for 81.9%, followed by lack of knowledge, and lack of recognizing the value of training. 4. Statistically significant differences were found in the level of training based on the nurses’ demographic and sociological feature, job-related feature, and education-related feature depending on the type of hospital (t=14.22, P=.000), level of education (t=-4.30, P=.000), career experience in hemodialysis (F=2.86, P=.38), availability of training nurses (t=4.21, P=.000), and method of training (t=-5.58, P=.000).
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