View : 1465 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor趙志衡-
dc.contributor.author金緖炯-
dc.creator金緖炯-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:15Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:15Z-
dc.date.issued2005-
dc.identifier.otherOAK-000000010903-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/178450-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000010903-
dc.description.abstract1910년대는 다른 어느 시기보다 당대 미국문화와 전통문화에 대한 신랄한 비판이 제기되었던 시기였다. 이미 19세기에 독특한 미국문화 형성의 필요성이나 당대 미국사회에 대한 비판이 제기되긴 했지만, 이 시기 뉴욕 지식인들을 중심으로 제기된 미국문화 비판은 특정 분야나 집단에 대한 비판을 넘어 당대 미국문화 및 전통문화를 대상으로 하는 총체적 비판이었다. 특히 이 시기는 다양성이나 대중성, 세속성, 그리고 도시성 등 오늘날 미국문화의 특징들이 새로운 미국의 정체성으로 제시되었던 시기였고, 이를 바탕으로 미국사회에 적합한 새로운 문화가 형성되기 시작한 시기였다. 그러므로 1910년대 제기된 미국문화 비판은 이후 1920년대 미국적 문화 및 오늘날 미국문화 형성의 토대로 평가될 수 있다. 뉴욕 지식인들은 미국문화 비판에 가장 적극적 역할을 담당했다. 이 시기 뉴욕은 다른 어느 지역보다 산업화나 도시화가 급속히 진행되었던 지역이었고, 또한 유럽으로부터 이주한 다양한 이민 공동체가 형성되었던 지역이었다. 특히 20세기 초 뉴욕의 이민은 19세기 말의 이민과는 달리, 동유럽이나 남유럽으로부터 이주한 이민이 대부분이었다. 이러한 이유로 뉴욕은 가장 다양한 인종과 민족, 그리고 종교로 구성된 지역이었다. 이와 더불어 뉴욕 지식인들은 뉴욕을 중심으로 수용된 니체나 베르그송의 철학, 그리고 모더니즘 등 유럽의 새로운 철학과 사회주의 및 급진주의, 그리고 프래그마티즘을 당대 미국문화 및 전통문화 비판의 사상적 토대로 삼았다. 뉴욕 지식인들의 당대 미국문화 및 전통문화 비판의 목적은 급변하는 사회를 제대로 반영하는 새로운 미국 정체성을 제시하고, 이를 바탕으로 미국사회에 적합한 새로운 문화를 형성하는 것이었다. 이를 위해 이들은 당대 미국사회가 직면한 여러 문제점들과 전통문화의 기원인 청교주의까지 비판 대상으로 삼았다. 그러므로 제2장에서는 누구보다 신랄하게 청교주의와 그를 바탕으로 형성된 전통문화 및 당대 미국문화를 비판했던 조지 산타야나의 미국문화 비판을 고찰했다. 이와 더불어 제3장에서는 교육과 여성 및 자본주의 문제를 중심으로 뉴욕 지식인들의 미국문화 비판을, 그리고 제4장에서는 유럽으로부터 유입된 모더니즘과 새로운 미국 정체성의 표상에 대해 살펴보았다. 비록 1917년 제1차 세계대전의 참전으로 인해 뉴욕 지식인들의 미국문화 비판 및 새로운 문화 형성을 추구했던 움직임은 일시적으로 중단되었지만, 결코 미국사회에 적합한 새로운 문화 형성에 대한 이들의 열망이 사라진 것은 아니었다. 1920년대 이후, 참전 이전에 등장했던 새로운 문화 형성의 필요성이 다시 제기되었던 것이다. 그러므로 1910년대 뉴욕 지식인들에 의해 제시된 새로운 미국 정체성 및 문화관은 오늘날 독자적 미국문화 형성의 토대가 되었다. 1910년대 뉴욕 지식인들이 제시했던 새로운 미국 정체성을 바탕으로 새로운 문화가 완전히 개화한 것은 아니었다. 그러나 이러한 한계에도 불구하고, 오늘날 미국문화에서 발견할 수 있는 다양성이나 도시성, 그리고 세속성 등은 이 시기 뉴욕 지식인들에 의해 새로운 정체성으로 표상되었다. 이러한 맥락에서 1910년대 뉴욕 지식인들을 중심으로 발생한 전통문화 및 당대문화 비판과 이들이 제시했던 새로운 정체성 및 문화에 대한 변화된 인식, 그리고 새로운 미국문화의 필요성은 오늘날 미국문화 형성의 토대이자 시작으로 평가될 수 있다.;1910s was the era proposed severe criticisms about American culture and traditional culture than any other period in American history. Americans had been criticizing American society or had been trying to create peculiar American culture. However, the criticism in 1910s was more broader and wider ones because its objects were everything in American society and culture. Especially, Americans presented new American identities such as variety, popularity, secularity or urbanity in 1910s. And Americans tried to make new American culture according to these features. Therefore, the criticisms in 1910s were the attempts estimated as foundations of Americanization. New York intellectuals played the most important roles in criticizing American culture. In 1910s, New York was a city advancing industrialization and urbanization. Also, New York was the largest city that had been formed various immigrants. In general, most immigrants in the 19th century were from West Europe. By contrast, immigrants in this period came from East Europe or South Europe. So New York was constituted by diverse races, ethnic groups and religions. In addition, New York was the center for accepting European philosophies like Friedrich Nietzsche or Henri Bergson and European art, Modernism. For these reasons, New York intellectuals made new European philosophies, Socialism, Radicalism and Pragmatism as the bases for their criticism about American culture. The purpose of New York intellectuals’ criticisms were to represent new American identities and to create new American culture appropriate for sudden changes in American society. They criticized many problems that American society had confronted and Puritanism, the origin of American traditional culture. This paper considered criticism of George Santayana, the most pungent critic among New York intellectuals in 1910s in chapter 2. Also, this paper inquired the whole New York intellectuals’ criticisms about traditional education, the right of women and Capitalism in chapter 3. In the last chapter, this paper studied Modernism introduced from Europe and the representations of new American identities in 1910s. Although the movement whose purpose was to create new American culture was stopped by the involvement in the First World War, the desire for new American culture was never disappeared. After 1920s, the need and necessity for creating new culture were proposed. The new identities and view of culture suggested by new York intellectuals in 1910s were the foundations of new American culture and new American era. Americans didn't form the new American culture that based on new identities in 1910s. However, diversity, urbanity or security found in American culture were derived from new identities proposed by New York intellectuals in 1910s. In this meaning, criticisms for American traditional culture and American society by New York intellectuals and new identities, the changing recognitions for culture can be estimated as the foundation of Americanization.-
dc.description.tableofcontents목차 논문개요 = ⅱ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. 조지 산타야나와 “고답적 전통” 비판 = 4 Ⅲ. 뉴욕 지식인들과 미국문화의 비판 : 교육, 여성 그리고 자본주의 = 13 Ⅳ. 모더니즘과 새로운 미국 정체성의 표상 = 23 Ⅴ. 결론 = 34 참고문헌 = 37 그림 = 43 Abstract = 50-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1427351 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title1910년대의 뉴욕 지식인들과 새로운 미국 정체성-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedNew York Intellectuals and New American Identities in 1910s.-
dc.creator.othernameKim, Seo Hyung-
dc.format.pageⅲ, 51 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 사학과-
dc.date.awarded2005. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 사학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE