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저소득층 노인의 여가교육 프로그램 효과성 연구

Title
저소득층 노인의 여가교육 프로그램 효과성 연구
Other Titles
A Study on the Effectiveness of Leisure Education Program for the Low-Income Olders' Group
Authors
남희은
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 사회복지학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김성이
Abstract
This paper is studied on the effectiveness of leisure education program for the low-income olders' group and focused on examinating leisure programs for older people's effectiveness on the leisure attitude and the satisfaction. This research was planed and composed proper leisure education programs for the old, and tested the effectiveness of the programs for the old in the local welfare center. The object of this investigation was two local welfare center located in Busan and both of they operate leisure education programs for the old. This study used 9 of experimental group, who attend programs, and 11 of controlled group, who are not attending the program. The results showed statistical difference in terms of leisure attitude and leisure satisfaction. On the perspective of the Leisure Attitude Measurement, experimental group showed positive changes in cognitive, affective, and behavioral aspects after the paired t-test. However, controled group did not showed the change. Experimental group showed psychological, educational, social, relaxation, and physiological changes in Aesthetic Leisure Satisfaction Measurement aspect after pre and post test of paired t-test, while controlled group revealed only a change in the educational aspect. The reason of educational changes is because the group members are from who had attended the school for senior citizens, so their experiences at school affected to the result. The result of this study reveals the positive effectiveness of leisure education programs on low-income senior citizens' leisure attitude and leisure satisfaction. There are following suggestions based on above results. First, leisure supporting and utilizing opportunities should be expanded. Second, need to operate data-based program by getting basic data of local older citizens to educate more olders, who are willing to participate education programs. Third, leisure education program should be varified. For example, education for leisure awareness and awakening, education for the health and information. Forth, the polity and local councils need to put an active support to eliminate the differences between areas, health condition, and economic situation and provide same leisure opportunities and measures for each area. Fifth, to continue leisure education programs, need to educate social workers who are in charge of programs, and need to raise more workers. Sixth, since generally, low-income olders have a strong economical desire therefore, it is essential to provide leisure opportunities with economic activities at the same time to them. More various following researches are required to develop deeper studies and practical programs on leisure education for the old based on this study.;본 연구는 저소득층 노인의 여가교육 프로그램 효과성에 관한 연구로 지역사회 복지관 노인대상의 여가교육 프로그램이 여가태도와 여가만족에 미치는 영향을 규명하고자 하는 것이다. 대상 노인의 욕구에 맞는 적절한 여가교육 프로그램을 구성 및 기획을 한 후 새롭게 구성된 여가교육 프로그램이 지역사회복지관 저소득층 노인의 여가태도와 여가만족에 미치는 효과성을 검증하였다. 연구의 대상은 부산시에 소재하고 있는 두 곳의 지역사회복지관을 이용하는 노인들을 대상으로 하여 프로그램을 실시하는 실험군 9명, 프로그램을 실시하지 않는 통제군 11명으로 결과처리를 하였으며, 여가태도와 여가만족에 있어 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 여가태도의 경우 실험군은 인지적, 정의적, 행동적 3개 영역에 관한 사전 사후의 paired t-test 결과 프로그램을 실시하고 난 후 긍정적으로 변화가 되었으며, 통제군은 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 여가만족의 경우 실험군은 심리적, 교육적, 사회적, 이완적, 신체적, 심미적 6개 영역에 관한 사전 사후의 paired t-test 결과 프로그램 실시 후 여가만족에 긍정적으로 변화가 나타났으며, 통제군의 경우는 교육적 영역을 제외한 나머지 영역에서 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 교육적 영역이 긍정적 변화가 나타난 이유는 통제군의 조사 대상노인 노인대학 참가자중 일부이므로 노인대학에서의 경험이 긍정적 영향을 미친 것으로 사료된다. 본 연구의 결과를 통하여 여가교육 프로그램이 지역사회복지관 저소득층 노인의 여가태도와 여가만족에 긍정적인 효과성을 가짐을 알 수 있다. 위와 같은 결과를 토대로 하여 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째 여가기회와 시설의 확충문제로 여가지원, 여가수단 이용의 기회가 확대되어야 한다. 둘째, 지역사회노인들의 기본적인 사정자료의 확보를 통하여 동일한 욕구를 가진 노인 대상을 모아 교육할 수 있도록 하는 데이터 베이스화 작업이 필요하다 셋째, 여가각성을 위한 여가교육과 인식전환의 교육, 건강관련 여가교육과 정보교육 프로그램 등의 여가교육 프로그램의 다양화가 이루어져야 한다. 넷째, 평준화된 여가교육으로 경제력, 건강상태, 지역간 불균등한 차이 없이 여가기회, 여가자원, 여가수단이 제공되도록 국가 및 지방자치단체의 적극적인 지원이 필요하다. 다섯째, 프로그램의 지속할 수 있도록 지역사회복지관의 노인 담당 사회복지사의 여가교육에 대한 교육과정이 필요하며, 교육 가능한 자원봉사자를 길러내는 것이 필요하다. 여섯째, 저소득층의 노인의 경우 경제적 욕구가 강하므로 여가와 경제활동을 같이 할 수 있는 기회를 제공하는 것이 필요하다 할 수 있다. 본 연구에서 보다 다각적 측면에서 노인여가교육에 대한 좀 더 심층적인 연구와 실증적인 프로그램 개발을 위한 후속연구들이 이루어져야 될 것이다.
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일반대학원 > 사회복지학과 > Theses_Master
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