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만화를 활용한 영어 수업이 말하기 능력에 미치는 영향 및 수업 방안에 관한 연구

Title
만화를 활용한 영어 수업이 말하기 능력에 미치는 영향 및 수업 방안에 관한 연구
Other Titles
A Study on Method of Teaching English Using Comic Strips on Korean Middle School Students' English Speaking Skills
Authors
박소현
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 영어교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김은주
Abstract
영어 교육의 궁극적인 목표는 학습자가 목표어를 실제 생활에서 유창하고 자연스럽게 구사 할 수 있는 의사소통능력을 기르는 데 있다. 그러므로 제 7차 외국어 교육과정은 학습자가 영어에 대한 관심과 흥미를 유지시키면서 실제로 사용되는 목표어를 일상생활에서 실제로 사용 할 수 있게 하는데 목표를 두고 있다. 그러나 언어학습을 통해 학습한 언어를 실제 상황에서 사용 할 수 있어야 한다는 것을 알면서도, 실제 학교 현장에서 학습자들이 학습한 내용을 직접 말해볼 기회는 거의 없는 실정이다. 본 연구에서는 중학교 학습자들이 흥미와 관심을 가질 수 있는 만화를 활용한 영어 말하기 수업 방안을 개발하고 이를 교실현장에 적용하여, 만화를 활용한 말하기 학습이 학습자의 영어 말하기 능력과 영어 학습 태도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고, 만화를 활용한 말하기 수업 모형을 제시하고 일상생활에서 목표어를 실제로 사용할 수 있게 하고자 한다. 이를 위해 중학교 1학년 학습자 147명을 대상으로 총 8차시의 영어 말하기 수업을 실시하였는데, 만화 집단 72명에게는 만화를 활용한 영어 말하기 수업을 실시하고, 텍스트 집단 75명에게는 텍스트를 활용한 영어 말하기 중심의 수업을 실시하였다. 본 실험 연구를 통해 얻어진 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 만화 집단의 말하기 평가 점수가 텍스트 집단 보다 유의미하게 향상되어, 만화를 활용한 영어 말하기 학습이, 말하기 능력 향상에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있었다. 특히, 하위 수준 보다는 만화 집단의 경우 상위 수준 학습자의 말하기 점수가 크게 향상된 것으로 볼 때, 상위 수준의 학습자들에게 만화를 활용한 영어 말하기 수업이 긍정적인 효과가 있었다고 말 할 수 있다. 반면, 하위 집단 학습자는 만화를 사용한 만화 집단과 텍스트를 사용한 텍스트 집단간 유의미한 차이가 없었다. 둘째, 만화 집단의 학습자의 발화를 유창성, 발음, 정확성, 다양성을 기준으로 상·하위 집단으로 나누어 질적 분석을 해보았다. 분석 결과, 만화 집단의 상위 수준 학습자의 발화에서 말을 더듬거리는 현상이 감소하였으며, 학습자 스스로 오류를 수정하는 경향이 나타난 것으로 보아 상위 학습자에게 만화를 활용한 영어 말하기 학습이 특히 유창성 신장에 긍정적인 영향을 주었음을 알 수 있다. 셋째, 만화·텍스트 집단의 영어 말하기 및 영어 학습에 관한 태도를 설문 조사를 통해 분석한 결과, 모든 영역에서 유의미한 차이를 보이지는 않았으나, 만화 집단에서는 영어 말하기에 대한 자신감과 영어 학습 태도에 있어서 긍정적인 변화를 보여주었다. 만화·텍스트 집단의 상·하위 수준별 집단의 태도 조사 분석 결과, 상위 집단의 경우 영어 말하기에 대한 자신감과 영어 학습태도, 그리고 전반적인 학습 태도에 있어서 긍정적인 향상이 있었음을 알 수 있다. 반면 하위 집단의 경우 만화를 사용한 집단과 텍스트를 사용한 집단간 차이가 없는 것으로 나타나 유사한 선행연구의 결과와 일치하지 않는 결과를 보였다. 넷째, 만화 집단을 대상으로 이루어진 설문 조사와 심화 인터뷰 분석 결과, 학습자들은 만화를 활용한 학습에서 새로운 표현을 배우는 것을 선호하였으며, 재미있게 학습한 내용이라 기억에 오래 남아있기 때문에 쓰기, 읽기, 듣기에도 도움이 되었다고 진술하였다. 또한, 만화를 토대로 진술 하면서, 실제로 그 상황 속에서 연습하는 느낌이 들어서 말하기에 자신감을 가질 수 있었으며, 만화를 활용한 학습을 통해 영어에 대한 거부감이 되었다고 하는 등 만화 활용 수업에 대한 긍정적인 반응을 보여주었다. 그러나 만화 집단 학습자들 중 만화를 활용한 학습이 오히려 내용 이해를 어렵게 하였고, 여전히 영어는 어렵다고 응답한 학습자들도 더러 있었다. 즉, 만화 집단의 경우 만화를 활용한 수업이 통해 말하기에 대한 관심을 가지게 되었으며, 친숙한 자료를 통해 영어 말하기 학습에 긍정적인 영향을 미쳤으나 영어 수업에 대한 흥미도에는 별 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다. 마지막으로, 만화 집단과 텍스트 집단에 대한 관찰 일지 분석 결과, 만화 집단 학습자들은 만화 내용이 자신과 연관되거나 관심 있는 내용일 경우 더욱 적극적으로 참여하였다. 반면 텍스트 집단 학습자들은 수동적으로 수업 활동에 참여하는 모습을 볼 수 있었다. 이러한 연구 결과는 만화를 활용한 영어 말하기 수업이 영어 교육 현장에서 말하기 기회가 적은 학습자들에게 실제로 사용되는 구두 언어를 접하게 하여 말하기 학습을 활성화하는 데 유용한 학습 자료로 사용 될 수 있음을 시사한다. 그러나 상위 수준 학습자의 경우 만화가 말하기 학습에 많은 도움을 주었으나 하위 수준의 학습자의 경우 만화와 텍스트에서 유의미한 차이점을 보이지 않은 것으로 볼 때 하위 수준의 학습자들이 충분히 이해하고 연습할 수 있도록 교사의 지도가 필요할 것이다. 만화가 가진 다양한 특징을 적극 활용하여 의사소통 능력을 함양할 수 있는 통합적 학습의 자료로 충분히 활용될 수 있도록 만화 자료의 선정·활동에 있어서 말하기에 관련된 다양한 활동들을 종합적으로 개발한다면 영어 교육의 궁극적인 목표인 의사소통 능력 신장에 큰 도움이 될 것이다.;The ultimate aim of English education is to develop communication competence by using the target language accurately and fluently. The aim of 7th curriculum draw attention to make students interested in English and use the language in the authentic situation. Speaking English needs to be emphasized and practiced to a greater extent, but they have lack of chances in EFL situation. Therefore, this study investigates the effect of speaking instruction using comic strips on English speaking skills and learning attitude by developing a teaching method using comic strips, and suggest how to teach speaking using comic strips. For this study, the experiment was conducted for eight weeks with 147 first-year middle school students who were divided into two groups. There were 72 students in Experimental group, students were provided with comic strip based material, and 75 students were controlled group, students were provided with text based material. The main results of the experiment are as follow. Firstly, there was a significant difference in statistical data between the experimental and control group. This results concludes that using comic strips was effective in improving speaking skills. Particularly, higher-proficiency level students in the experimental group had better results than others. Both experimental and control lower-proficiency level students had no difference between two groups. Second, experimental groups' speech was analysed with fluency, pronunciation, accuracy and diversity. Higher-proficiency level students showed lot of changes in all parts of evaluation. They decreased pauses between words and correct their mistakes right away. Lower-proficiency level students didn't improve as much as Higher-proficiency level students but they actually had a conversation using the proper word and short sentences. Third, teaching English speaking using comic strips didn't improve the students' attitude and English learning especially in every category. However students show their improvement in attitude toward speaking in English and attitude toward learning English. Analysis of the experimental high-proficiency level students showed more positive changes and lower-proficiency level students didn't show any difference between experimental and control group. Fourth, analysing further survey and interviewing with the experimental group, found that students' interest and motivation was increased through comic strips. For example, they actually felt they were in the authentic situation in the comic strips and they also liked learning something that is related to their lives. Lastly, the observation of the experimental group and control group students' showed different participation. Experimental group students' concentrated on the activity and especially they were much interested in the comic strips which are related to their actually life. However in the control group they pay attention to the class because it is different from the original class but as time passes by they noticed it is similar to the text and act passively. As the above study results suggest, the use of comic strips in English speaking instruction is specially effective and productive students, in promoting learning of speaking and affective aspects for English learning who are in high-proficiency level. However, to higher-proficiency level students comic strips was effective in learning spoken language. Furthermore, if comic strips are used in whole language teaching by applying them to the teaching of reading and writing, they can make major contributions to the ultimate aim of English instruction to improve communication skill and to develop advanced intellectual ability.
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