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유아용 성교육 동화 분석

Title
유아용 성교육 동화 분석
Other Titles
An Analysis of Fairy Tales for Children's Sex Education--Focusing on the biological domain
Authors
김유화
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
This study aims to grasp the conditions of the biological domain in children's sex education at present through analyzing the contents and illustrations of fairy tales for children's sex education, which are taken to be efficient means to appropriately convey anatomical and physiological knowledge in this domain. We set up the following questions according to the aim of this study. 1. How are the thematic classification of the fairy tales as the objects of this study? 2. How are the linguistic expressions in the fairy tales? 2-1. What names for genital organs do the fairy tales describe? 2-2. How are the forms of linguistic expression for 'males' and females' sexual acts'? 2-3. How are the forms of linguistic expressions for 'the process of fecundation and birth'? 3. How are the expressions of the illustration in the fairy tales? 3-1. How are the expressions of the illustrations of 'males' and females' sexual acts' in the books with the theme of 'the creation and birth of life'? 3-2. 'How are the expressions of the illustrations of 'males' and females' physical structures and changes' in the books with the same theme? The results of this study are as follows. First, as a result of the thematic classification of the object fairy tales, we find out that the fairy tales about 'the creation and birth of life' occupy the most portions of 46.2%, and those about 'males' and females' physical structures and changes' occupy the next most portions. This result is due to the limitation of the fairy tales about 'physical cleanness' to those which deal with the cleanness of genital organs in the perspective of sexual health. Second, the result of the analysis of the names for genital organs tells that the ratio of using infant languages such gochu, jamji, and jjijji is higher than that of using precise terms. Third, the ratio of the fairy tales with illustrations of 'males' and females' sexual acts' is higher than that of those without. The result of the classification of the expressive types related to 'males' and females' sexual acts' tells that there are no realistic expressions in the illustrations and they use semi-figurative techniques in most cases. Thus, they express simplified body forms with geometrical straight lines and connective curves, and pictures that attach importance to images occupy the majority. In the degrees of the exposure of body parts, illustrations with the exposure of the upper body except the genital organs occupy the most portions. Generally, the degree of the exposure of body parts is not high because most illustrations don't include the description of genital organs. Fourth, most of the fairy tales put illustrations for understanding in the explanation of 'males' and female's physical structures and changes. In addition, the type of semi-figurative expression occupies the majority in this explanation, which are similar to the case of the expression of 'males' and females' sexual acts.' As for the degrees of the exposure, 'the exposure of the whole body parts including the genital organs' occupies the most portions. In detail, of the 11 fairy tales, 10 fairy tales have illustrations exposing the whole body parts including the genital organs in the part of 'males' and females' physical structures and changes,' which is different from the case of 'males' and females' sexual acts.';본 연구는 유아 성교육 영역의 생물학적인 성교육 영역에서 해부 · 생리학적 지식을 적절하게 전달할 수 있는 효과적인 수단이 되는 유아 성교육 동화속의 내용과 삽화를 분석하고 논의해봄으로써 현재 유아 성교육 생물학적 영역의 실태를 파악하고자 함을 목적으로 한다. 연구의 목적에 따른 연구 문제는 다음과 같다. 1. 연구 대상 동화의 주제별 분류는 어떠한가? 2. 연구 대상 동화의 언어 표현은 어떠한가? 2-1. 생식기(외성기) 명칭은 어떠한가? 2-2. ‘남·녀 성행위’ 언어 표현 형태는 어떠한가? 2-3. ‘수정과 탄생 과정’ 언어 표현 형태는 어떠한가? 3. 연구 대상 동화의 삽화 표현은 어떠한가? 3-1. ‘생명의 창조와 탄생’ 주제 도서의 ‘남·녀 성행위’ 삽화 표현은 어떠한가? 3-2. ‘남·녀 신체 구조와 변화’ 주제 도서의 ‘남·녀 신체의 구조화 변화’ 삽화 표현은 어떠한가? 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 연구 대상 동화를 주제별로 분류해본 결과 ‘생명의 창조와 탄생’ 동화가 46.2%로 가장 많았으며 남성·여성의 신체 구조와 변화가 그 다음으로 높게 나타났다. 이는 ‘몸의 청결’ 동화를 성건강 차원에서 생식기의 청결에 대해서도 다루고 있는 동화로 한정했기 때문이기도 하다. 성폭력의 동화는 10권이었다. 둘째, ‘생식기의 명칭’ 분석 결과 외성기의 명칭에 있어서 고추, 잠지, 찌찌와 같은 ‘기타 용어’를 음경, 음순, 고환 등 정확한 용어보다 많이 사용하는 것으로 나타났다. ‘남·녀 성행위’ 관련 언어 표현이 포함되어 있는 동화는 포함되지 않은 동화와 비슷한 비율로 나타났으며 언어 표현 내용은 구체적인 어떤 행위도 예측할 수 없는 사랑과 같은 단어로 묘사한 추상적 묘사가 가장 많았으며 성교의 행위 대신 다른 행위에 비유(물건을 건네주는 것, 남 · 녀의 포옹, 뽀뽀)등에 비유하여 묘사한 것도 많았다. ‘수정과 탄생 과정’ 언어 표현 내용은 사물에 비유하여 설명한 것이 사실적으로 설명한 것보다 높은 비율로 나타났음을 알 수 있다. 셋째, ‘남·녀 성행위’ 관련 삽화를 포함하고 있지 않은 동화가 포함하는 동화에 비해 높은 비율로 나타났으며 ‘남·녀 성행위’ 관련 삽화의 표현 유형은 사실에 가까운 표현은 없으며 반구상적 표현유형을 사용한 동화가 가장 많았다. 대부분이 신체의 형태를 기하학적인 직선, 유기적 곡선으로 처리하여 단순화시켜서 표현하였으며 이미지를 중요시하는 그림들이 다수를 차지했다. 삽화의 노출 정도는 ‘생식기 불포함 상반신 노출’이 가장 많은 비율을 차지했다. 남·녀 성행위’ 설명시 삽화의 노출 정도는 생식기가 포함하지 않은 그림이 많아 노출 정도는 많지 않은 것으로 나타났다. 넷째, ‘남·녀 신체의 구조와 변화’ 설명시 대부분의 동화에서 이해를 돕기 위해 삽화를 삽입하는 것으로 나타났다. 또한 ‘남·녀 신체의 구조와 변화’ 설명시 삽화의 표현 유형은 반구상적 표현유형을 사용한 동화가 가장 많아 ‘남·녀 성행위’의 표현 유형과 비슷한 결과를 나타냈다. 삽화의 노출 정도는 ‘생식기 포함 전신노출’이 가장 많은 비율을 차지했다. ‘남·녀 신체 구조와 변화’ 는 ‘남·녀 성행위’와 다르게 1편을 제외한 11편이 모두 생식기를 포함한 전신 노출의 그림이었다.
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일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
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