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dc.contributor.advisor양명수-
dc.contributor.author임재원-
dc.creator임재원-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:02Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:02Z-
dc.date.issued2004-
dc.identifier.otherOAK-000000009403-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/178346-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000009403-
dc.description.abstract오늘날 우리가 살고 있는 시대를 가리켜 ‘과학기술혁명의 시대’라고 해도 과하지 않다. 텔레비전, 전화기, 컴퓨터 등 일상생활에서 사용하는 것부터 인공위성, 입자가속기, 핵무기 등 거대한 장치에 이르기까지 기술은 급속하게 발전하고 있으며 우리 생활 속에 깊숙이 들어와 있다. 즉 기술의 발전은 사회발전과정과 분리되어 진행되는 것이 아니라 경제적, 사회적, 정치적, 문화적 삶의 모든 영역의 변화를 초래한다. 특히 19세기 이후 과학과 만난 현대기술은 변화속도와 규모가 예전보다 기하급수적으로 커져서 우리가 미처 기술의 방향과 발전을 예측한다는 것은 거의 불가능하게 되었다. 이와 같이 기술은 현대사회문화에 핵심적인 요소임에도 불구하고 여전히 기술공학이나 자연과학의 분야로서 제한한다면 올바른 태도가 아니다. 기술은 단지 기계를 만들거나 사용하는 도구적 수준을 넘어서 인간의 문화를 창조하는 정신으로 보아야 한다. 따라서 사회학이나 철학뿐만 아니라 신학에서도 깊이 있게 연구되어야 한다. 프랑스의 법학자이자 사회학자, 평신도 신학자인 자크 엘륄(Jacques Ellul, 1912-1994)은 이러한 현대 기술문명을 날카롭게 분석하고 있다. 그는 기술이야말로 우리 사회를 특징짓는 결정적인 요소라고 본다. 엘륄은 기술이란 인간 활동의 모든 분야에서 합리적으로 도달되고 절대적인 효율성을 갖는 방법들의 총체(totality)라고 정의하고, 현대 사회를 한 마디로 ‘기술 사회’라고 규정하고 있다. 본 논문은 우선 자크 엘륄의 기술에 대한 정의는 무엇인지 살펴보고 그것이 의미하는 바를 밝히고자 한다. 그리고 자크 엘륄이 말하는 현대기술의 특성들을 개인적 차원과 사회적 차원으로 나눠서 살펴본다. 자크 엘륄은 현대기술은 선택의 자동성을 갖고 있으며, 인간에게는 기술의 선택과정 속에 참여할 기회가 없다고 비판한다. 또한 인간에게 봉사하는 수단이었던 기술은 이제 인간의 목적으로서 자리 잡게 되었다고 밝힌다. 현대인은 진정한 목적을 잃어버리고 모든 것을 수단화시키는 기술에 철저하게 순응할 뿐이다. 마지막으로 기술은 인간으로부터 독립하여 그 자체에 자율성을 갖게 되었다. 이는 기술이 다른 외부적인 요소들에 의해 더 이상 결정되지 않으며, 기술의 효율성과 합리성이 최고의 기준이 되었다는 의미이다. 더 나아가서 기술은 우리가 사는 환경이 되었다. 기술로 인해 우리의 생계, 거주, 습관 등 모든 생활 패턴이 새롭게 바뀌었다. 더 이상 비기술적인 영역을 찾아보기란 쉽지 않다. 기술은 상담기술이나 교육기술, 선전기술 등을 통해서 인간의 육체적 또는 심리적 부적응을 최대한 막고, 인간을 완벽하게 기술사회에 통합시킨다. 환경으로서의 기술은 각 개별적인 기술들의 무질서한 집합이 아니라 부분과 전체가 긴밀하게 소통하고 연결되어있는 복잡한 체계이다. 결국 인간은 기술체계의 한 부분으로서 존재하게 되었다. 엘륄의 현대기술문명에 대한 비판은 기술 앞에서 인간은 어떤 가능성도 갖고 있지 않은 것처럼 보이기도 하지만, 궁극적으로 이것은 기술을 무비판적으로 수용하는 사회와 개인들에 대한 경고로서 이해되어야 한다. 엘륄은 기술의 결과만을 추구하는 현대인의 얄팍하고 단순한 사고와 믿음을 문제 삼는 것이다. 그는 인간이 기술 사회 속에서 절망하거나 외면할 것이 아니라 기술을 비판적으로 수용하고 나아가 현실을 개혁할 것을 기대한다. 그의 현실에 대한 개혁의지는 종말의 때에 하나님의 나라가 도래할 것이라는 믿음에서 나온다. 하나님은 이 땅의 한 사람도 잃지 않고 모두 구원하실 것이다. 이것이야 말로 그리스도인이 받은 특별한 사명이다. 그리스도인은 하나님으로 인한 미래적인 희망을 통해 인간이 숨기고 있는 현재의 거짓과 죄의 모습을 낱낱이 드러낸다. 그리고 하나님 나라와 이 세상의 긴장 속에서 늘 새로운 변화를 받아들인다. 이러한 긴장관계를 유지하는 것이 바로 하나님이 원하시는 바 자유로운 인간이 되는 길이다. 결론적으로 현대기술문명 속에서 살아가는 그리스도인은 새로운 소명의식과 삶의 자세를 요청받고 있다. 이를 위해서 먼저 우리는 사회가 안고 있는 문제를 외면하지 말고 깊이 들여다보아야 한다. 왜냐하면 하나님의 관심은 저세상이 아니라 바로 이세상에 있기 때문이다. 그렇다고 거기에 빠져 자기가 무슨 일을 하고 있는 지 망각해서도 안된다. 엘륄이 보는 이세상의 궁극적인 희망은 바로 성령의 요청에 귀 기울이는 한 사람의 결단이다. 그리고 그가 이세상 속에서 하나님의 뜻대로 살아내는 것이다. 그리스도인의 존재 자체가 변혁의 시작이다. 변혁은 한 사람에게서부터 시작되어 전지구적인 차원에까지 이를 것이다.;It is not too much to say that our age is 'the age of scientific and technical revolution'. From the things of daily necessity like television and computer to mass mechanical contrivance like particle accelerator and satellite, technique has developed rapidly and comes into our living profoundly. The development of technique is not separated from the growth of society but makes change all fields of society such as economy, politics, culture, religion and so on. Especially adding science after the nineteenth century, procedure and course of modern technique increase geometrically. So we cannot make an accurate estimate of the technical procedure direction. Though technique is an essential factor of modern social civilization, we set limits to technique only within the technical engineering or natural science. That is a wrong way to think of technique. We have to understand that technique is mind to create culture of human being beyond means or method to make machines and use them. So technique has to be studied deeply based on sociology, philosophy and theology. Jacques Ellul(1912-1994), a French lawyer, sociologist, and layman theologian, analyzed modern technology civilization sharply. He thought that technique(technology) is a decisive factor characterizing our society. Ellul defines technique as the totality of methods rationally reaching and having absolute efficiency in every field of human activity. And he regulates that modern society is the technological society in a word. The purpose of this thesis is to understand what Jacques Ellul's definition of technique is and clarify what it means. And then we look into characters of modern technique Ellul's referring to classified into personal dimension and social dimension. Jacques Ellul criticizes that the modern technique have the automatism of choice and no one have a chance to participate in the technical process. Moreover He shows us that technique is no longer merely a means or intermediary to serve man but an object for him to pursue. A modern lost a true purpose and adapted oneself to technique making everything of a means. At last, becoming independent of man, technique has autonomy in itself. This means that external necessities on longer determine technique and the technical rationality and efficiency are the best standard. To go one step further, technique became an environment we live. Technique changes our living pattern as a whole - everything that goes to make up our livelihood, residence and habit, new. It is not easy to look for the nontechnical field. Technique through counselling technique, education technique and propaganda technique and so on, helps him adapt to the technical society physically and mentally. And It makes him integrated into the technical society completely. Technique as the milieu is not the disordered collection of individual techniques but the complex system connected a part with the whole close and communicated each other. Finally man exist as a part of the technical system. Ellul's criticism about modern technical civilization seems that man have no possibility in front of technique. However, it has to be understood the warning for man and society to receive technique uncritically. What is the matter to him is the shallow thought and superficial trust modern's seeking after the technical product merely. Ellul expects not that in the technical society man despair and turn his face away but that receive technique critically and reforms realities of society. His reformatory reliance is based on belief in the Coming of God's Kingdom. Without losing one, God will save everybody in this world. This is a special mission with which God entrust a christian. Through hope in God christian reveals the present sin and untruth hidden by a human being. And we always accept new change on tension between God's Kingdom and this world. To maintain the tension relationship is the way that human being become free. That is God's wish. In conclusion, christian living in the modern technical civilization is confronted with receiving new consciousness of mission and attitude of life. For this, first of all we have to look into the problem in our society deeply. Because God' interest is not the world beyond but this world no doubt. Of course we must not forget ourselves what to do. Ultimate hope in this world to Ellul is a decision of a man who follows the Holy Spirit's calling. And in this world he lives with God's will. It is Christian's existence that a change starts from. The change starting from one go to the global level.-
dc.description.tableofcontents목차 Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구 목적 = 1 B. 연구 범위와 글의 구성 = 6 Ⅱ. 기술이란 무엇인가 = 8 A. 전통기술과 현대기술 = 8 1. 전통기술의 특성 = 8 2. 현대기술의 특성 = 13 B. 자크 엘륄의 기술 정의 = 16 1. 기술과 기계 = 16 2. 기술과 과학 = 19 3. 기술의 정의 = 22 Ⅲ. 현대기술·인간·사회 = 26 A. 현대기술과 인간 = 26 1. 기술의 선택권과 평균적인 인간 = 26 2. 인간의 목적이 된 기술 = 32 3. 자율적인 기술 = 38 B. 현대기술과 사회 = 47 1. 기술 환경 = 47 2. 기술 체계(기술 조직) = 54 Ⅳ. 신학적 가능성 = 62 A. 현실에 대한 인식의 필요성 = 62 B. 기술사회와 인간의 긴장관계 = 66 1. 가능성과 불가능성의 변증법적 관계 = 66 2. 세상과 그리스도인의 긴장관계 = 74 C. 새로운 가능성으로서의 자유로운 개인 = 79 Ⅴ. 결론 = 86 참고문헌 = 91 ABSTRACT = 96-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1238088 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher梨花女子大學校 大學院-
dc.title자크 엘륄의 기술 문명 비판-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on Jacques Ellul's critical thought of Technical Civilization : Sociological impossibility and Theological possibility-
dc.creator.othernameLeem,Jae Won-
dc.format.pageⅳ, 98 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 기독교학과-
dc.date.awarded2005. 2-
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일반대학원 > 기독교학과 > Theses_Master
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