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宋慶齡의 社會福祉 認識과 活動

Title
宋慶齡의 社會福祉 認識과 活動
Other Titles
Study on Soong Ching-ling's understanding of Social Welfare and Her Activities
Authors
權維彬
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 사학과
Publisher
梨花女子大學校 大學院
Degree
Master
Advisors
金稔子
Abstract
본 논문은 宋慶齡의 社會福祉 認識과 그 活動에 대해 연구하였다. 1893년 유복한 기독교 가정에서 태어난 송경령은 미국 유학 후 孫文과 결혼하여 그의 혁명적 동지가 되었다. 손문 사후에도 손문의 유지를 계승하여 항일민족통일전선을 형성하는데 중요한 역할을 하였고, 사회복지활동을 통해 항일구국운동을 도왔다. 뿐만 아니라 내전 기간과 중화인민공화국 수립 이후에도 여성과 아동의 복지 향상을 위해 힘썼다. 송경령에 대한 중국의 연구들은 극단적인 해석이 대부분이다. 즉, 송경령의 활동에 대해 공산혁명에 기여했다는 관점에서 송경령을 위대한 공산주의 혁명가로 평가한다. 이러한 연구 성과는 송경령의 사상적인 면이나 정치적 활동면에서 국내의 연구에서는 어느 정도 균형을 갖추고 있다. 하지만 사회복지활동에 있어서는 구국운동의 한 방편으로서의 사회복지활동을 열거하고 그의 활동이 궁극적으로는 중국의 공산혁명에 기여했다는 관점으로만 흐르고 있다. 따라서 여전히 그의 사회복지활동에 대한 노력의 분석적인 연구가 부족한 실정이고 그 자체에 대해 평가하기 어려운 점이 있다. 따라서 송경령 이해에 대한 보다 진전된 연구를 위해서는 그의 사회복지활동을 중립적 시각으로 분석·종합해야 할 필요에서 본 연구가 출발한 것이다. 그 결과 송경령이 사회복지활동의 적극적인 참여를 통해서 현대중국의 건설과정에서 계급투쟁이 아닌 보다 더 현실적이고 절실한 문제를 해결하고자 노력하였음을 밝혀낼 수 있었다. 이것은 현실적 정치의 장과는 별개인 듯 보이지만 혁명가 손문의 미망인, 개명지식 여성지도자로써 그 나름의 또 다른 정치의 장을 마련하려는 노력이었고, 궁극적으로는 손문의 민생주의 정신과 맥을 같이 하는 것이라는 평가가 가능하다. 이렇게 볼 때 그의 사회복지활동의 참여를 보다 선명하게 분석 종합하는 작업은 송경령의 총체적 위상을 평가하는 바탕이 될 것이라는 기대 속에서 본 연구를 진행하였다. 우선 송경령의 사회복지활동을 살펴보기에 앞서 본 논문에서는 사회복지의 일반적인 개념을 알아보고, 또한 송경령의 내면 인식을 통해 사회복지활동의 사상적인 배경을 알아보았다. 다음으로는 송경령의 사회복지활동을 구체적으로 살펴보았다. 우선 송경령의 사회복지활동은 시기별로 단체 명칭의 변화에 따라 세 단계로 나눌 수 있다. 中日전쟁 발발 후 抗日기간동안 <保衛中國同盟>(1938.6)을 통해 救國을 위한 활동을 전개하였고, 항일전 직후에는 전후복구와 이재민 구제를 위해 <保衛中國同盟>을 개조하여 <中國福利基金會>(1945.12)를 만들어 활동하였다. 그리고 國共내전이 끝나고 中華人民共和國 성립 이후에는 <中國福利會>로 개명하여 여성과 어린이를 위한 복지사업에 전념하면서 사회전반에 걸친 노력을 하였다. 이와 같이 救國·救亡을 위해 노력했던 항전기와 내전기, 그리고 사회전반에 대한 노력을 했던 건국기의 송경령의 사회복지활동을 앞서 밝힌 단체를 중심으로 살펴보았다. 이에 앞서 당시의 사회적 상황을 살펴봄으로서 송경령의 사회복지활동에 대한 이해를 돕고자 한다. 마지막으로 이것을 바탕으로 중국현대사에 있어서 송경령의 사회복지활동의 특징을 정리하였다. 이러한 사회복지활동은 그녀의 가정환경에 바탕을 둔 기독교 사상을 통한 박애주의와 사회혁명에 대한 입장에 기반을 두었다고 할 수 있다. 위와 같은 송경령의 사회복지활동의 특징을 다음과 같이 정리할 수 있다. 첫째, 외국인사들을 중심으로 선전업무를 바탕으로 한 모금운동을 중시하였으며, 이를 바탕으로 國統區와 解放區를 구별하지 않는 공평한 분배를 원칙으로 하였다. 따라서 이념의 문제를 떠나 국통구와 해방구를 가리지 않고, 도움이 필요한 곳이면 지원을 아끼지 않았다. 둘째, 중국에 대한 외국의 원조에 대해 시혜주의가 아닌 반파시즘전선에서의 중국의 역할을 강조하여 기증자와 수혜자의 관계가 공동의 적인 파시즘에 함께 반대하는 대등한 관계임을 확인했다. 이것은 더 나아가 개인이 생활유지를 위해 도움이 필요한 경우 이것을 개인의 실패라는 관점에서보다는 하나의 사회문제라는 관점에서 보고 있는 것이다. 셋째, 여성과 아동에 대해 단순히 사회주의 혁명투사가 아닌 주체적인 인간으로 거듭날 수 있도록 사회복지활동을 펼쳤다. 송경령의 여성과 아동에 대한 복지활동은 불균형적인 여성해방을 해소하는 차원에서 이루어져 여성과 아동이 인권을 제대로 향유할 수 있도록 인식의 지평을 넓혔다. 이와같이 송경령은 민생주의에 충실하기 위해 이념을 구분하지 않고, 항전기간과 내전기간 어느 한 쪽에 치우치지 않도록 분배를 공평하게 하였다. 항전기와 내전기의 송경령의 사회복지활동은 최소한의 기본권을 지키기 위한 구국지원을 중심으로 전쟁으로 인한 난민과 여성, 고아들을 돌보는 일을 최우선으로 하여 일상생활을 복원하는 의미의 사회복지라고 할 수 있다. 그 후에도 일관되게 현실에 바탕을 둔 잔여적인 개념의 사회복지를 통해 여성과 아동의 역할을 보상하고, 여성과 아동이 사회 구성원으로서의 위치를 확보하도록 기여하였다. 따라서 중화인민공화국 건국 이후에도 약자의 위치에 있는 여성과 아동의 복지활동에 전념하였다. 중화인민공화국 건국 이후의 송경령은 비록 정치적 영향력이 제한되어 있었지만, 이러한 상징적인 역할을 이용해서 정치적 계급투쟁의 방법이 아닌 현실에 바탕을 둔 사회복지활동을 펼쳤다. 송경령은 정치적 투쟁이 아닌 끊임없는 나름대로의 노력을 통한 사회복지활동으로 손문의 민생주의를 발전시켜 궁극적으로는 일생동안 진정한 사회혁명을 통한 현대중국 건설에 크게 기여할 수 있었다고 하겠다.;This thesis focused on Soong Ching-ling's understanding of Social Welfare and Her Activities In 1893, she was born in Christian rich family and she studied in the U.S. She married Sun Yet-sen and became to be the revolutionist with kindred mind. After his death, she followed the intention of Sun Yet-sen, so she played an important role in forming the United Front and she helped to the save-the-nation drive resistance to Japan by Social welfare activities. In addition, after the Civil War period and the establishment of the People's Republic of China, she also made every effort in promoting women and children's welfare. Most China' studies of Soong Ching-ling are extremely interpreted. From the point of view that Soong Ching-ling contribute to communist revolution, Soong Ching-ling is estimated the great revolutionist. The results of these studies maintain the proper balance between thought and political movement in Korea academics. However they only enumerate her social welfare activities as the expedient of a save-the-nation movement in social welfare movement and consider her activities only contribute to China's communist revolution. Therefore, there were still few analyses on social welfare movements and it is difficult to estimate itself. For the better study on Soong Ching-ling, it is needed to study her social welfare activities by the neutrality. I will study her social welfare activities rather than political movements because investigating it shows certainly her own route. Therefore before examining Soong Ching-ling‘s social welfare activities, in this thesis, I research on the general concepts of social welfare and her thought on social affairs. Next, I will study concretely Soong Ching-ling's social welfare activities. First, Soong Ching-ling‘s social welfare movements divide into three stages according to changing the name's of the groups with the passage of time. During the resistance to Japan period after the outbreak of the Sino-Japanese War, she made an effort for the national salvation through (保衛中國同盟), and immediately after the Sino-Japanese War she reorganized (保衛中國同盟) and made (中國福利基金會) for restoration after the war and relieving the suffers. Besides she organized (中國福利會) after the Civil War ended and the People's Republic of China was established, and made efforts to promote the women and children's welfare activities. In this way, I will study on the periods of resistance to Japan and the Civil War in which she worked for national salvation and also research for Soong Ching-ling’s social welfare activities it cover the world at large in the period of the founding the nation through the groups she organized. Prior to this I will examine the social conditions at that time, so help to understand her social welfare activities. Finally on the basis of these, I will arrange the characteristics of her social welfare activities in Modern Chinese history. It is said that these social welfare movements stand on the basis of philanthropism based on Christian ideology from her family environment and the standpoint of social revolution. Soong Ching-ling‘s social welfare activities in the periods of resistance to Japan and the Civil War means social welfare to be restored to everyday life focused on taking care of women, children and orphans as the result of the war to preserve the fundamental human right. After that, she contributed to secure the women and children's rights and their places in social life through her consistent social welfare activities. The characteristics of Soong Ching-ling‘s social welfare movements can be arranged as following. First, she attached importance to the fund-rising campaign with foreigners as central figure based on a propaganda campaign, by making use of it she made it a rule to divide fairly between the area of Guomintang reign(國統區) and the area of Communist reign(解放區). Second, she confirmed that the relationship between the donator and giver was equal to the relationship against fascism which was a common enemy. Third, she made an effort to help women and children to be a people with the subject of rights instead of communist revolutionists. Like this Soong Ching-ling didn't discriminate the ideologies to carry The Principal of the "People's livelihood" and divide fairly, After establishment of the People's Republic of China she also distributed to promote the women and children's welfare. After establishment of the People's Republic of China she was less powerful in political influence, but she contributed to secure the women and children's rights and their places in social life by making use of her symbolic role. Soong Ching-ling developed Sun Yet-sen‘s The Principal of the "People's livelihood" by the social welfare movements though her own efforts instead of political struggles, eventually distributed to construct present-day China through the real social revolution.
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