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여중생의 기성복 치수적합성 및 치수체계에 관한 연구

Title
여중생의 기성복 치수적합성 및 치수체계에 관한 연구
Other Titles
A Study on Suitability of the Current Sizing System and a Proposal for a Sizing System for Middle School Girls' Clothing
Authors
김녹연
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 의류직물학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
崔惠善
Abstract
Fitness is a basic factor of clothes. Yet there is not any appropriately standardized sizing system for middle school girls of 12 to 15 years. The purpose of this study is to establish reasonable sizing plan for evaluation of the fitness of ready-to-wear clothes for middle school girls. For this study, a questionnaire was distributed to middle school girls to find out their clothing purchase tendency and fitness. In addition, a survey was done on companies in the apparel industry to investigate the current sizing system and stance of clothing manufacturers on its problems. The list of brands was drawn up based on students' preference shown in the result of the survey. Also, this study analyzes the measurements of girls aged from 12 to 15, and then suggests a standard sizing system suitable for them. Results of this study are as follows. 1. Results of survey on student consumers had it that most middle school girls preferred garments for female adults like unisex-casual and young-casual ones whose target age was set higher than their age group, and prioritized the overall style of clothes and design over size. However, when they purchased clothes, they were dissatisfied with their poor fitness and size of ready-to-wears was a little bigger than that of average middle-school girls. And girls chose clothes based on bust circumference and length for upper garments, and waist circumference for lower garments. 2. There is a difference between brands' target age and their average consumer age. In apparel brands for children, the range of target age was wider than that of actual age of consumers. In contrast, the range of purchasing age was wider than that of target age in terms of unisex-casual and young-casual clothes. 96.7% of respondents said clothes from unisex-casual and young-casual brands did not fit them. Most of these brands had female adults aged 18 to 24 as their targets whose somatotypes do not correspond with those of girls aged from 12 to 15. 3. Body measurements of age groups from 12 to 15 and from 18 to 24 were analyzed to identify physical differences between middle school girls and female adults and confirm relevance of different sizing system applied to each age group. Correlation analysis and ANOVA were done on data in the '97 National Anthropometric survey. Middle school girls showed continuous growth with age, their waist regions were thicker than those of adults, and bust and hips were incompletely developed. In addition, circumference dimensions were significantly smaller than those of adults in the same stature range. Consequently, it is undesirable that middle school girls' clothes are designed in accordance with sizing system for female adults' garments. 4. Using the two-way distribution of middle school girls' stature-bust circumference for upper garments, and stature-waist circumference for lower garments, this study establishes a standard sizing system in sections of high frequency. The size intervals of stature and circumference were 5cm and 3cm respectively. Middle school girls show individual variations in body shape when growing up from children to adults due to their adolescent growth spurt. Therefore, this study presents hips circumference percentile in order to adjust to their somatotypes provided by the garment industry. For the body dimensions needed for designing clothes, waist circumference, hips circumference, back length and arm length were included in upper garments, waist height, and hips circumference in lower garments. Waist height related with trousers length was increased by 30cm in every 5cm stature and it is represented in size label.;본 연구의 목적은 현재 청소년 의류시장이 증가하고 있는 데 반해 적절한 치수체계를 갖추고 있지 않은 여자 중학생(만 12~15세)을 대상으로 이들의 신체치수를 효율적으로 반영할 수 있는 치수체계를 설계하는 데 있다. 이를 위해 여중생을 대상으로 설문조사를 하여 기성복 구입경향과 치수적합성을 살펴보고, 조사결과 인지도가 높게 나타난 브랜드를 대상으로 업체 및 매장을 방문하여 생산치수현황과 여중생 소비자의 기성복 맞음새 및 수선실태를 조사하였다. 또한 1997년 국민표준체위조사에 참여한 만 12~15세 여자의 인체측정치를 분석하여 이들의 체형특성을 효과적으로 반영할 수 있는 치수체계를 제안하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 소비자 설문조사를 실시한 결과, 여자 중학생은 대부분 자신의 연령보다 타겟연령을 높게 설정하고 있는 유니섹스캐주얼이나 영캐주얼 브랜드, 즉 성인을 대상으로 치수를 전개하고 있는 브랜드에서 의복을 구입하는 것으로 나타났으며, 의복 구입시 중요하게 고려하는 사항으로는 치수적합성에 관계되는 사이즈보다는 전체 스타일이나 옷모양에 대한 응답비율이 높았다. 그러나 평소 의복을 구입할 때 불만 사항에 대해서는 치수가 잘 맞지 않는다는 의견이 많았으며, 기성복의 치수가 조금 큰 것으로 나타났다. 이는 연령간 유의한 차이가 있었으며 연령이 증가함에 따라 치수가 적절하게 잘 맞는다고 응답한 비율이 높았다. 치수선택시 기준으로 하는 의복부위는 상의의 경우 가슴둘레와 상의길이, 하의의 경우 허리둘레의 비율이 높게 나타났다. 2. 설문조사에서 높은 인지도를 보인 기성복 업체를 대상으로 업체에서 설정한 타겟 연령과 매장에서 실제로 제품을 구매하는 연령이 일치하는지를 조사한 결과, 두 연령 간에는 차이가 있었다. 아동복의 경우 구매연령의 범위가 타겟 연령의 범위보다 좁은 반면, 성인복은 타겟 연령보다 구매 연령의 범위가 넓게 나타났다. 소비자 설문조사에서 96.7%의 여중생들이 유니섹스캐주얼과 영캐주얼에서 의복을 구입한다고 하였으나 업체에서 사용하고 있는 치수현황을 분석한 결과, 이러한 브랜드에서는 목표시장인 성인의 신체치수에 맞게 치수를 전개하여 중학생의 신체치수에 비해 큰 치수의 옷을 생산하고 있었다. 3. 치수체계 설정에 앞서 연령에 따른 신체성장변화를 파악하고 여중생의 의복에는 성인과 다른 치수체계를 적용되어야 함을 밝히기 위해 만 12~15세와 성인여성복에서 타겟으로 설정하고 있는 만 18~24세의 신체치수를 비교하였다. 여중생을 대상으로 분산분석에 의한 사후검정을 실시한 결과, 이 시기는 아직 성장이 지속적으로 이루어지고 있음을 알 수 있었다. 또한 여중생과 성인으로 나누어 집단간 t-test를 실시한 결과 의복설계시 기본이 되는 키, 가슴둘레, 허리둘레, 엉덩이둘레를 비롯한 모든 계측항목에서 유의차가 있었으며 계산·지수항목의 분석을 통해 여중생은 허리가 굵고 가슴과 엉덩이부위 발달이 미흡하여 아직 성인의 체형에 도달하지 못했으며 동일한 키구간에서의 둘레치수가 성인에 비해 유의하게 작게 나타났다. 따라서 성인여성복의 치수체계에 준하여 이들의 의복을 설계하는 것은 바람직하지 않다고 판명되었다. 4. 만 12~15세의 체형을 효과적으로 커버할 수 있는 치수체계를 설계하기 위해 키는 5cm, 둘레항목은 3cm의 치수편차를 사용하여 여중생의 치수를 분포시키고 출현율이 높은 구간을 중심으로 치수를 전개하였다. 기본신체항목은 상관분석과 소비자·업체설문지를 참고로 하여 설정하였으며 상의는 키와 가슴둘레, 하의는 키와 허리둘레를 기본부위로 사용하였다. 여중생은 사춘기적 급성장으로 체형이 성인화되고 있지만 성장의 개인차가 매우 크게 나타나므로 아동과 유사한 체형에서 성인에 근접한 체형까지 다양한 체형을 보인다. 따라서 상·하의 모두 참고치수인 엉덩이둘레를 백분위수로 제시하여 업체에서 목표로 설정한 소비자의 체형특성에 맞게 치수를 조절할 수 있도록 하였다. 참고치수로는 상의의 경우 허리둘레, 엉덩이둘레, 등길이, 팔길이를 사용하였으며, 하의는 허리높이, 엉덩이둘레를 사용하였다. 하의의 경우, 바지길이와 상관이 있을 것으로 판단한 허리높이 항목의 분석에 따라 바지길이에 3cm의 편차를 두었으며 이를 호칭에 반영하였다.
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