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패션문화상품 디자인 개발

Title
패션문화상품 디자인 개발
Other Titles
The Design development of Cultural Fashion Product : Focused on Traditional Patchwork Cloth
Authors
김소형
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 의류직물학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이인성
Abstract
글로벌 시대를 맞이하여 오늘날 세계는 각 나라가 국경의 개념 없이 자유롭게 교류하고 있다. 문화선진국들은 자국의 고유한 문화와 전통을 바탕으로 한 상품을 개발하여 세계시장을 장악하고 있으며, 이에 따라 첨단제품과 문화적 가치를 담은 문화상품에 대한 선호도 또한 증가추세이다. 이러한 현상이 나타나게 된 배경은 정보화 사회의 진전으로 인해 각 나라의 국민들의 문화 감수성이 높아지고, 문화적 가치에 대한 욕구가 증대되고 있기 때문이다. 특히 우리나라는 2002년 한·일 월드컵의 성공적인 개최와 현재 한류열풍으로 인해 세계의 관심과 주목을 받고 있어 이에 즈음하여 우리나라만의 장점을 널리 알릴 수 있는 문화상품의 개발이 더욱 필요한 시점이다. 본 연구에서는 이러한 시대적 추세에 부응하여 문화상품이 국가적 이미지 상승과 경제적 부를 창출시키는 중요한 요소가 될 것이라 보고, 우리의 전통 요소 중 조각보의 조형성을 바탕으로 패션문화상품 디자인을 개발하고 국내외 문화상품시장에서 경쟁력을 높이는데 그 목적을 두었다. 이를 위해 문헌 조사 및 국내외 패션문화상품의 현황조사를 통해 조각보의 조형적 특성을 분석하였으며, 이를 바탕으로 의류와 액세서리를 매치시키는 토털 코디네이션 개념을 염두에 두고 총 5점의 상품 군을 디자인하고 제작하였다. 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 다양한 문화상품의 종류 중 특히 패션문화상품 분야는 무궁한 발전 가능성을 가지고 있으며, 이에 우리나라도 우수한 전통과 문화를 발굴·연구한 밑바탕위에 새로운 패션문화상품을 디자인하고 제작하여 미래지향적인 국가의 이미지를 적극적으로 창출하여 세계 시장에서 경쟁력을 확보할 수 있도록 노력하여야 한다. 둘째, 국내외 패션문화상품의 사례와 현황조사를 토대로 비교·분석해본 결과, 주요 문화 선진국들은 자국의 전통과 문화를 이용한 다양한 문화상품들을 개발하여 여러 취향을 가진 관광객과 소비자들의 요구에 대처하고 있는 반면, 아직 우리나라의 경우에는 일부에서만 유물이나 문화재의 문양을 활용한 상품판매만 이루어지고 있을 뿐, 디자인과 소재개발, 마케팅, 판매 등에 있어서도 많은 문제점들이 노출되었다. 이에 문화상품의 개발에 대한 새로운 인식개편과 시급한 대응의 필요성을 인식하였다. 셋째, 우리나라 패션문화상품의 여러 문제점에 대한 발전방안으로서 한국적 색채를 가미한 현대적이고 대중적인 고유한 상품 개발과 유통 시스템 개편을 통한 대량생산 체제로의 전환, 그리고 판매자에게 판매할 상품에 대해 정확히 인지해줄 것이며 해외 각국에 문화상품의 전시 및 판매관을 설치하여 한국문화를 알리는 홍보 활동 등이 필요하다. 넷째, 우리나라 전통 조각보는 그 면 구성 자체에서 보여주는 전통미와 더불어 느껴지는 현대적인 곡선과 직선, 그리고 다채로운 색감의 조화가 주목할만한 점이며 우리나라의 문화를 알리고 더불어 수익성까지 연결시키려는 노력과 시도를 구체화 할 수 있다는 점에서 조각보 모티브는 현대 디자인 개발에 적용하여 재창조될 수 있기에 이에 패션문화상품으로써 무한한 가능성과 충분한 상품가치가 있다. 다섯째, 실제 조각보를 모티브로 한 패션문화상품제작을 통해서 대중적이며 현대적인 문화상품의 활성화를 추구하였다. 본 논문에서는 기존의 조각보 모티브 사용과는 달리 DTP(Digital Textile Printing) 나염 방식과 패치워크 방식 등 면구성의 표현에 차별화를 두고 고부가가치의 토털 코디네이션 개념의 패션문화상품을 제작해보았다. 이 과정에서 21세기의 디지털 시대에 부합하는 새로운 디자인 개발 방향도 제시할 수 있었다. 위와 같은 결론을 통해 세계에 우리나라를 널리 알릴 수 있는 고부가가치의 패션문화상품 디자인을 개발하기 위해서는 우리 고유의 전통요소를 바탕으로 새로운 시각에서 현대에 맞게 대중적으로 발전시켜야 함을 알 수 있었으며, 비단 디자인 측면만이 아니라 정부차원에서의 문화상품에 대한 지원과 대책마련, 유통과정의 개선, 새로운 마케팅 방식 등도 모두 갖추어져야 한다는 것을 알게 되었다. 이 연구를 바탕으로 보다 나은 패션문화상품의 개발이 이루어질 수 있도록 각 분야에서 노력하고, 세계 속에서 인지되는 우리만의 문화상품이 개발되어야 할 것이다.;By meeting global period, each nation of the world of today is exchanging freely without the concept of border. Cultural advanced nations are grasping world market by developing the commodity to be based on the native culture and tradition of their own country. In accordance with this, preference degree on ultramodern product and on cultural commodity to include cultural value tends to increase. As for the background that this phenomenon gets to appear, because the cultural sensitivity of people of each nation gets to be high and the desire for cultural value is increasing because of the progress of information-oriented society. Especially, our country is arousing the interest of world and drawing attention owing to the successful holding of world cup and the hot wind of Korea stream. So, at this time, it is the point of time that the development of cultural commodity to be able to inform our own merit widely is necessary all the more. This study aims at developing the design of fashionable culture commodity on the basis of the plastic nature of patchwork out of our traditional elements and increasing competitive power in internal and external cultural commodity market. For this, this researcher this researcher analyzed the plastic feature of patchwork cloth through literature survey and the present situation survey of internal and external fashionable cultural commodity. And, on the basis of it, by bearing total coordination concept to match clothing and accessory in mind, this researcher designed and manufactured total 5 pieces of commodity group. Conclusion obtained through study is as follows: First, out of the diverse kinds of culture commodity, the field of fashionable cultural commodity has infinite development possibility. So, our country should make efforts, so that we may secure competitive power in world market through creating the image of future-oriented nation positively by designing and manufacturing new fashionable cultural commodity on the basis of excavating and studying excellent tradition and culture. Second, as the result that this researcher compared and analyzed on the basis of case and present situation of internal and external fashionable cultural commodity, main cultural advanced nations are coping with the demand of tourists and consumers to have various tastes by developing diverse cultural commodities that the tradition and culture of their own countries are used, whereas only the sales of commodity to utilize the pattern of relic or cultural assets is being made only in a part in case of our country. Thus, many points at issues were exposed in design, material development, marketing, and sales etc. So, this researcher recognized the necessity of new recognition reorganization for the development of cultural commodity and urgent confrontation for it. Third, as the development scheme for various points at issues of fashionable cultural commodity of our country, development of modern and popular native commodity that Korean color is added, conversion into mass production system through the reorganization of circulation system, recognizing salesmen for the commodity to be sold exactly, and publicity activity to let oversea each nation know Korean culture by installing pavilion and sales hall of cultural commodity etc. are necessary. Fourth, as for the traditional patchwork cloth of our country, traditional beauty that the side constitution shows, modern curve and straight line to be felt with it, and the harmony of colorful color sense are worth notice. Patchwork motive may be recreated by applying to modern design development in that it may inform of the culture of our country and may embody efforts and trial to link profitability. So, it has infinite possibility and complete commodity value as fashionable cultural commodity. Fifth, this researcher sought the activation of popular and modern cultural commodity through the manufacture of fashionable cultural commodity to make real patchwork of motive. In this thesis, unlike the use of existing patchwork motive, this researcher differentiated the expression of side constitution such as DTP(Digital Textile Printing), printing method and patchwork method etc. and manufactured the fashionable cultural commodity of high value added total coordination concept. In this course, the direction of new design development which meets the digital period of the 21st century could be presented. Through above conclusion, so as to develop high value added fashionable cultural commodity which may let world know our country widely, it could be seen that it should be developed popularly suitably for modern time from new viewpoint on the basis of our native traditional elements, and it could be understood that suppoprt and countermeasure preparation for cultural commodity in the dimension of government, improvement of circulation course, new marketing method as well as design side should be equipped keenly. This researcher expects that our own cultural commodity that efforts is made in each field and that recognition is made in the world may develop, so that better fashionable cultural commodity may develop on the basis of this study.
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