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Bohuslav Martinu의 First Sonata for Flute and Piano(1954)에 대한 연구분석

Title
Bohuslav Martinu의 First Sonata for Flute and Piano(1954)에 대한 연구분석
Other Titles
An Analytical Study on “First Sonata for Flute and Piano” by Bohuslav Martinu
Authors
김보영
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The musicality of Bohuslav Martinu is far from establishing new music system or innovating the existing music system arisen in the 20th century, and it was mostly influenced by classical music especially, baroque counterpoint and the conventional concept of classical time. His compositional techniques were decisively influenced baroque music of the 18th century, that is, the music of Arcangelo Corelli, Antonio Vivaldi, etc., and he hardened his musicality based on simple melody, supple rhythm, dynamic, etc. originated from those. Namely, it correctly indicates Martinu's neoclassicism that completes the polyphony of the 20th century through adopting the formality of the 18th century. “First Sonata for Flute and Piano”, which is being centrally commented in this paper, also indicates the specific of Martinu's suchlike neoclassicism. As each movement is composed of exposition, development, recapitulation and coda, so it is clearly shown the specific of neoclassicism. that the harmony and rhythm of the 20th century are added to classical music. In the first movement (Allegro Moderato) of this work, such neoclassical melody and composition are shown. Likewise, the long melody, which is shown in the second movement (Adagio), indicates the characteristic of abstruse impressionism as he learned about full-scale composition in France. In particular, in the third movement (Allegro poco Moderato), the same-patterned melody is repeatedly shown. It shows the dynamic rhythm stated previously, that is, one of the specific of the 20th century.; 20세기 음악은 음악적인 형식 (조성, 선율, 기법, 리듬 등)이 전 시대와 다르게 눈에 띄게 달라지는데 Bohuslav Martinu (1890~1958)는 이러한 20세기에 활동하였던 작곡가다. 그다 살던 시기는 전통적 요소와 현대적 요소가 공존하였던, 낭만주의에서 현대음악으로 가는 과도기인 1890년, 쇤베르크 (1874~1951)1)의 무조음악, 스트라빈스키 (1890~1958)2)의 자유로운 리듬 등 전통적 음악 형식을 파격적으로 벗어버리고 진정한 20세기 음악이 시작된 1910년~1920년, 제1차 세계대전이 끝나고 12음 기법과 신고전주의로 형식의 전화를 보이는 1920년~1930년, 경제공황, 나치정권의 대두 등으로 보수적 음악 형식이 다시 지배적이게 되고 유럽의 음악가들이 미국으로 망명을 떠나는 현상을 나타내는 1930년~1950년, 제2차 세계대전이 끝난 후 음악의 실험정신을 중시하는 경향을 보이면서 20세기 음악사가 다시 한번 대 전환을 맞게 되는 1950년~1970년까지 급격한 변화들이 있었던 시기였다. 이러한 사회와 음악의 급격한 변화는 그 시대를 살았던 Martinu의 음악적인 형식에도 영향을 나타냈다. 1) 쇤베르크(Arnold Schonberg 1874~1951) : 12음 기법의 창안으로 20세기 음악의 가장 큰 영향을 끼쳤으며 또 베르크, 베베른 등 뛰어난 제자를 육성 그들과 더불어 제2 빈 악파로 불리기도 한다. 2) 스트라빈스키(Lgor Fedorovich Stravinsky 1882~1971) : 그의 작품 [봄의 제전]에서 혁신적인 리듬과 관현악법에 의한 원시주의 색채감을 나타냄. 제1차 세계대전이후 신고전주의 작품으로 전화하였으며 1945년 미국으로 망명 후에 12음 작법구사. 본 논문은 그의 작품을 분석하기 전에 20세기 전반의 상황과 특징적인 음악양식을 먼저 살펴보았고 그가 미국 망명의 시기인 1954년에 작곡된 그의 작품 “First Sonata for Flute and Piano”에 대하여 연구 분석함으로써 Martinu의 어떠한 음악적 형식이 그의 작품에서 주류를 이루었고 또한 실질적으로 어떻게 나타나는지를 알아보고자 한다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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