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가람 어린이집 유아들의 쌓기놀이에서 경험하는 수학활동에 관한 문화기술적 연구

Title
가람 어린이집 유아들의 쌓기놀이에서 경험하는 수학활동에 관한 문화기술적 연구
Other Titles
A Study on mathematical activities in block play of Five-Year Old Kindergarten Children: An Ethnographic Study
Authors
국지윤
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
홍용희
Abstract
본 연구의 목적은 쌓기놀이에서 유아들이 경험하는 수학활동을 이해하는데 있다. 따라서 가람어린이집 만 5세 유아들의 쌓기놀이 양상과 쌓기놀이에서 경험하는 수학활동 내용, 쌓기놀이에서 경험하는 수학활동에 영향을 미치는 요인에 대해 문화기술적 방법을 통하여 분석해 보고자 하였다. 이를 알아보기 위한 연구문제는 다음과 같다. 1. 햇살반 유아들의 쌓기놀이 참여 양상은 어떠한가? 2. 햇살반 유아들은 쌓기놀이에서 어떠한 수학내용을 경험 하는가? 3. 햇살반 유아들이 쌓기놀이에서 경험하는 수학활동에 영향을 미치는 요인 은 무엇인가? 본 연구는 서울 신도시에 위치한 가람어린이집 내 만 5세 학급에서 이루어 졌으며, 연구대상은 이 학급 유아 21명과 교사 1명이었다. 2004년 8월 16일부터 2004년 10월 1일까지 총 23회 참여 관찰과 총 2회의 형식적인 교사면담, 비형식적인 유아면담을 실시하였다. 자료수집은 현장약기, 녹음, 문서 자료 수집, 사진촬영을 통하여 이루어 졌고, 현장약기(field jotting)와 녹음 내용은 현장노트로 만들었으며, 면담자료는 면담 전사본을 만들었다. 수집된 자료는 Bogdan과 Biklen(1992)이 제시한 대로 부호화하고 범주화하여 분석하였다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 쌓기놀이 시간동안 쌓기영역에서 일어나는 모든 놀이에서 유아는 수학 활동을 경험하였다. 쌓기놀이가 놀이의 계획에서 시작되어 정리의 마침에서 끝나는 것과 마찬가지로 쌓기놀이에서 경험하는 수학활동 또한 놀이의 계획에서부터 정리가 끝나는 시간까지 이루어졌다. 더불어 놀이의 유형에서는 구성놀이 뿐만 아니라 기능놀이, 가상놀이에서도 수학을 경험하였다. 둘째, 유아는 쌓기놀이 속에서 다양한 수학적 내용을 경험 하였다. 유아는 구성물을 만들기 위한 사전·사후 작업에서 복합적이고 다양한 범주로 분류활동을 하였다. 블록들을 서열화 함으로서 적절한 길이의 블록을 효과적으로 공간에 끼울 수 있었으며, 놀이에 참여한 서열을 인식하여 순서를 정하는 등 서열화 활등을 하였다. 쌓기놀이의 다양한 상황은 여러 가지 맥락으로서의 수를 사용 할 수 있게 하였고, 블록을 짓고 허물거나 또래와 다양한 형식으로 장난감을 나누는 가운데 전체와 부분을 경험했다. 쌓기놀이에 있는 블록을 들고 적절한 넓이의 집을 만들며 무게와 넓이, 길이 등의 측정을 경험했다. 또한 블록으로 공간을 만들고, 블록 도형의 모양을 탐색하는 가운데 공간과 기하를 자연스럽게 경험할 수 있었다. 놀이가 능숙해지면서 유아는 패턴을 이용하여 구조물을 균형 있고 아름답게 구성하였다. 셋째, 놀잇감의 특성, 놀이주제, 성별, 또래참여, 교사개입은 쌓기놀이에서 유아의 수학활동에 영향을 주는 요인이었다. 블록은 그 자체가 수학적으로 구성되어 있어 유아로 하여금 다양한 수학적 경험을 하도록 촉진하는 구체물의 역할을 한다. 이러한 놀잇감을 이용하여 어떠한 놀이 주제를 선택하는가는 경험하는 수학활동의 종류에 영향을 미침으로서 유아로 하여금 다른 종류의 수학활동을 경험하게 하였다. 세 번째 요인은 성별이었는데 성별에 따라 쌓기놀이에 참여하는 빈도와 구조물을 구성하는 시간, 그리고 선호하는 놀이 주제에 차이를 보였고 이것은 유아들의 수학활동에 직·간접적인 영향을 미치고 있었다. 이러한 개개인의 놀이에 또래가 참여했을 때 놀이가 변화, 확장, 심화됨에 따라 혼자놀이에서보다 더 다양한 수학활동을 경험할 수 있었고, 더불어 동료와 상호작용 하는 가운데 유아로 하여금 수학적 언어를 사용하는 계기를 마련해 주었다. 마지막으로 교사의 적절한 개입은 유아의 놀이를 지속시켜주고 다양한 수학 활동을 경험하게 함으로서 우연적으로만 경험할 수 있었던 수학내용들을 체계적으로 학습할 수 있게 하는 요인이 되었다.;The purpose of this study is to understand how children experience the mathematical activities at block play in kindergarten. by means of ethnographic study. The researcher intends to analyze aspects of block plays of 5 year old children at Garam kindergarten, contents of mathematical activities they experience by menas of such plays and factors influencing on the mathematical activities experienced at the plays. To meet the above purpose, three questions have been set up as follows. 1. How is the aspect of the Haetsal Class children' participation in block plays? 2. How do the children experience mathematical activities at the block plays? 3. What are the factors influencing on their mathematical activities at the block plays? This study was carries out in a class of five-year old children, within a Garam kindergarten located in Seoul. The subiect were twenty children and one teacher. Data wre collected through twenty three participating observations, two teacher-interview by inquiry during a period from August 16, 2004 to October 1, 2004. 1.2004 Data were collected field jotting, audio-tape recording, documental collection, and photographing. The content of field jotting and recording were transcribed in field notes, and the contens of interview were duplicated and materialzed. Whild collecting the data, analytical notes about the data were written. After the collection was completed, full-scale analysis and interpretation were carried out. The cases were coded, categorized and analyzed according to Bodgan & Biklen(1992)'s methodology. The results are as follows: First, the children have experienced mathematical activities at all areas of the block play during the playing time. Just as the block plays start from planing and end by arrangement, the mathematical activities they experience during the plays were made from planning to the ending time for arrangement. In addition, among types of plays, not only composition plays but also functional and imaginative plays were helpful for the children to experience mathematical activities. Second, the children have experienced various mathematical concept during the block plays. They did classification activities by means of complex and various grouping during previous and afterward activities for making a structure. By ordering blocks, they could put proper length blocks at proper space effectively and by recognizing the applicable order, they did ordering activities by menas of determining the order. Various situations of the block plays enabled them to use numbers in various ways. And they could experience the whole and parts in the course of block and breaking-down blocks and sharing toys with peers in various styles. While making houses with proper width using blocks for the block plays, children experienced measurement such as weight, width, length and etc. In addition, while building-up space with blocks, looking for shapes of the block figures, and examining the third dimension space from various angles, they could experience figures and geometries naturally. As they became accustomed to the plays, they could compose balanced and beautiful structures, using patterns. Third, in the building-up plays, characteristic of playing objects, subject of plays, gender, peers' participation and teachers' intervention were factors influencing on the children' mathematical activities. Because blocks themselves are composed mathematically, they did the role to stimulate children to have various mathematical experiences. Depending on the subject of plays selected using such objects for plays, children become to experience other types of math. activities, which influences on the types of math activities they experience. The third factor was gender. According to gender, there was difference in frequency of participation in the building-up plays, structure composing time, and the preferred play subject. And such difference gave direct and indirect influence on children' math. activities. When peers participated in such individual play, the play became extended and deepened. Accordingly, children could experience more various math. activities than those of sole plays. Furthermore, while having mutual reactions with peers, children could have opportunities to use mathematical language. Finally, various intervention of teachers helped children' plays to continue and enabled various math. activities. Thereby, teachers' intervention became a factor enabling children to study mathematical contents systematically, otherwise they could experience them just by chance.
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