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학령기 남아 예복의 패턴제작 및 그레이딩에 관한 연구

Title
학령기 남아 예복의 패턴제작 및 그레이딩에 관한 연구
Other Titles
A Study on Pattern Making and Grading of Formal Wears for School Boys
Authors
한진이
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 의류직물학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
조진숙
Abstract
As individual family has fewer children, market sectors targeting children's goods upgrade their products quality and price. Children's wear used to be for casual activity or going to school. Recently, occasions in which children are dressed up are getting increase, such as wedding, concert or family gathering. Therefore, the industry sector of formal wears for school boys are growing. The purpose of this study is to research pattern making and grading of formal wears for school boys to improve their fit and comfort. The selected items as formal wear were tailored jacket, tuxedo, tail coat and pants. The research was done as follows;- 1.Interviews with the 262 mothers of school boys about needs, size problems, fit,comfort and price of formal wear were carried out. 2.Interviews with the manufacturers or rentals of children's formal wear were also done. Among 20 interviewed manufacturers 13 firms run their business off-line, and 7 firms run on-line. Size charts and specifications, pattern making and grading of 20 firms were studied in depth. 3.Several manufacturer's patterns and taught patterns in fashion schools for each item were compared through wearing test. The test garments were made of muslin. The patterns were made up by the size of 9 from KS size chart. As the result, the most suitable pattern for each item was selected. 4.Based on the selected pattern, alterations were made for better fit and comfort. Alterations were made through wearing test from the point of both fit and comfort. Fit and appearance were tested by the panel and comfort and functionality were judged by the wearers. Alteration and wearing test was repeated twice. The altered pattern was suggested as the "researched pattern" for each item. 5.Based on the grading increments of the industry, grading was done for 7 years and 11 years old school boy for each item. Like the pattern alteration, grading increments were tested and altered through wearing tests. The final increments were suggested as the "researched grading increments". The results and conclusions are:- 1.More adequate size specifications are necessary for better fit and comfort. 2.Characteristics of school boy's body shape should be considered when making patterns. For example boys' waist measurement is bigger in proportion than other age group, waist line is higher than adult, and hip is prominent. 3.Appropriate size allowance, ease amount and lengths for boys are different from those for adults. The difference should be applied for boy's wear. 4.Grading increments for an age group are different from other age group. For example increments of 7 from 9 are different from that of 11 from 9. It is because a certain part grows faster during a certain age whereas other part grows faster during different period. Therefore grading for children should reflect their growth rather than same size increments which is common in adult size chart.;본 연구는 최근 들어 수요가 증가하여 그 필요성이 높아지는 학령기 남아의 정장 및 예복에 대하여 아동의 신체특징을 고려하여 맞음새와 활동성을 높일 수 있는 패턴을 제시하고 더 나아가 기준 사이즈 패턴에서 전개되는 다양한 연령에서도 적합률을 높일 수 있는 그레이딩의 편차값을 제시하고자 한다. 이를 위해 아동복의 소비주체가 되는 262명의 부모를 대상으로 아동 정장 및 예복의 착용실태를 설문조사하여 소비자들의 인지도와 맞음새를 파악하였으며 아동 정장이나 예복을 대여·판매하고 있는 기성복 업체와 인터넷 업체를 대상으로 치수체계와 현행 패턴제작 및 그레이딩 실태에 대하여 파악하였다. 정장 및 예복에 해당되는 아이템은 테일러드 재킷, 턱시도, 연미복, 바지이며 세부적인 디자인은 소비자조사와 업체조사 결과를 통해 결정하였다. 패턴수집은 소비자의 인지도가 높고 정장 및 예복의 생산이나 판매실적이 높은 4개 업체와 성인 남성복에서 아동복으로의 접근이 비교적 용이한 장한종식 패턴, 교육용 아동복 패턴제작 방식을 채택하여 이루어졌다. 각 아이템 중 테일러드 재킷과 바지는 위의 6종류 패턴 제작이 모두 이루어졌으나 연미복과 턱시도는 생산을 하지 않는 업체와 테일러드 재킷에서 디자인 변형이 용이하지 않았던 장한종식 패턴을 제외하여 3종류의 패턴 제작이 이루어졌다. 패턴제작의 기준 사이즈는 업체조사 결과를 토대로 9세로 하였으며 기준치수는 KS규격의 대응연령 9세를 이용하였고 착의평가를 통해 패턴수정·보완하여 맞음새와 동작 적합성을 높일 수 있는 패턴을 제시해 보고자 한다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 각 아이템별 디자인에 대한 패턴제작을 9세를 기준으로 실시하고 1차 실험복 제작과 착의평가를 하였다. 그에 대한 분산분석 결과를 통해 각 아이템별로 가장 우수한 패턴을 선정하고 각 아이템별로 선정된 패턴의 문제점들을 분석하고 파악하였다. 둘째, 각 아이템별로 선정된 패턴들의 문제점 중 공통적으로 나타난 현상은 재킷길이, 소매길이, 바지길이 등의 길이적인 문제였다. 이는 아동의 특성상 수직적인 성장속도가 빠른 것에 대한 정확한 인식이 부족하기 때문으로 연령에 따라서도 계속적으로 나타나는 문제이므로 신장에 대한 정확한 기준과 함께 자세하고 정확한 수정이 이루어져야 하며 정장의류이기 때문에 다른 아동복 아이템들과는 길이부분의 맞음새에 있어서도 구분이 되어져야 한다. 또 다른 공통적인 문제점으로 정장의류의 보기 좋은 실루엣을 위해서 높인 허리선이 배가 나온 아동의 신체특성과 맞물려 뒤 허리선의 위치보다 앞 허리선의 위치가 과도하게 올라가는 현상이 나타났으며 이는 허리선 수정과 함께 충분한 앞처짐이 필요하다는 것을 의미한다는 것을 알 수 있다. 그 외에 칼라나 라펠, 다트, 주머니, 단추위치 등의 전체적인 실루엣과 관련이 되어지는 디자인적인 요소들은 정장 및 예복이 대부분 디자인의 변형이 적은 전통적인 디자인이므로 각 디자인에 맞게 수정이 이루어졌다. 셋째, 수정한 패턴을 사용하여 2차 실험복을 제작하고 착의평가를 하였다. 대부분 항목에서 실험패턴보다 만족도가 높았으며 보완해야 하는 항목에 대하여 수정하여 최종 연구패턴을 개발하였다. 1차 실험복과 연구의류를 재킷용 wool 소재로 제작하여 검증절차를 거쳤다. 넷째, 최종 완성된 연구패턴은 앞서 언급한 대로 9세를 기준으로 하고 있다. 이에 다양한 사이즈 전개에 있어서도 아동들에게 맞음새와 활동성이 좋은 의류를 제공하기 위해서는 정확한 그레이딩이 이루어져야 한다. 그레이딩 편차값은 본 연구에서 사용한 KS규격의 편차를 참고로 하였으며 다른 부위 항목들은 KS규격의 가슴둘레 편차를 기준으로 전체적인 비례를 고려하여 편차값을 수정하였다. 그레이딩 방식은 가장 우수하게 선정되었던 업체의 방식을 이용하였으며 머슬린 실험복 제작과 착의실험을 하였다. 다섯째, 착의실험을 통해 문제점을 파악한 결과 7세 남아가 9세나 11세 남아에 비해 배가 더 많이 나오고 엉덩이가 돌출된 아동의 신체특성을 여실히 보여주고 있었다. 업체들 대부분은 성장이 급격하게 이루어지는 11세 전후의 그레이딩에 대해서는 주의를 기울이고 있는데 기준 사이즈보다 작은 그레이딩 편차값 적용에 있어서도 세심한 주의를 기울여야 함을 알 수 있었다. 또한 7세, 11세간 그레이딩 편차값을 동일하게 사용해서는 안된다는 결론을 얻었다. 문제점 분석을 통해 수정된 연구 그레이딩 편차값과 업체의 그레이딩 편차값의 비교를 위해 재킷용 wool 소재로 실험복을 제작하였다. 그 결과 본 연구자의 편차값을 적용한 경우가 보다 정확하게 그레이딩이 되었음을 알 수 있었다. 본 연구의 9세 연구패턴 개발과 7세, 11세의 그레이딩 편차값 제시는 학령기 남아의 정장 및 예복의 맞음새와 활동성을 높이는데 큰 기여를 할 것으로 본다.
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