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관악영산회상 중 상령산 피리와 대금 선율 비교 연구

Title
관악영산회상 중 상령산 피리와 대금 선율 비교 연구
Other Titles
A comparative analysis of the Piri melody with the Daegeum melody in the 'Guanakyongsanheusang'
Authors
이에리사
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This paper is intended to compare the process of Piri melody with that of Daegeum melody and find the relevance of these, by studying the first music, SangYeaogSan of 'Guanakyongsanheusang'. The following is the result of this study. First of all, it is presented that the total of 280 beats is compared of 10 rest beat, 77 beats of same case, 76 beats of similar case, 52 beats of different case. 61 beats of Yeunum, and the fourth largest part is different case. Among same cases, the most frequently appearing type is Daegeum trill, which is 29 beats. Daegeum trill is the trill which is put between sounds when the melody of Piri and that of Daegeum is same. The number of same case and different case is 153 bar lines, and it is found that the melody of Piri and that of Daegeum is almost same. Secondly, the melody, 仲-林潢-林-仲 of Piri, appears seven times as different types in this song. Concerning the melody of Daegeum, it is classified as three types, A, B, and C type. Among these, the most frequently appearing type is B, which is 5times, and A and C are found one time, respectively. In other words, this melody appears as several types and type B is the most frequent type. Thirdly, the Yeunum of Daegeum appears the total of 20 times, which is found 5types of Yeunum. The chracteristics are like this. ① Among Yeanums, finish scales is found most frequently, and lead scales is found 9times. the part which shows only lead scales is seen 6 times, and only lead scales without finish scales and Yeunum like Haegeum is shown 1 time, respectively. Yeunum without finish scales or lead scales is shown 3 times. ② 淋무- ended part is 17 times among the total of 20 times, The exceptions are one part which is same as HaegeumYeunum and 2 淋- ended parts. ③ Concering the positions which Yeunum appears. 1Daegang is 7.69%, 2Daegang is 23.07%, and 4Daegang is 69.23%. ④ Concerning the number of beat occupied by Yeunum, the portion of 1rhythm is. 16.66%, 2rhythm is 16.66%, 3rhythm is 8.33%, 4rhythm is 50%, and 5rhythm is 8.33%, if the number of beat occupied by Yeunum is 1 rhythm, 淋무- is shown most frequently, and the position is 2Daegang. If the number of beat is 4, 4Daegang is the most frequent position. Lastely, in the case of the melody movement of Piri and Daegeum in SangYeaogSan. Also, the heterrophonic character is appeared, which is that Piri and Daegum are seperated from the center of melody temporarily to give transformation or decoration.; 본 논문은 관악영산회상 총 8개의 곡 중에서 첫 번째 곡인 상령산을 피리와 대금의 선율을 중심으로 자세히 비교함으로써 이 결과를 토대로 두 악기의 선율에 어떠한 연관성이 있는지를 알아보고자 한 것이다. 각 장을 각으로 세분화 하고, 이것을 다시 대강으로 나누어 오선보와 그래프를 통해 그 결과를 도표화하여 설명하는 방식으로 진행하였다. 관악영산회상 중 상령산의 피리와 대금 선율을 비교 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 관악영산회상 중 상령산의 피리와 대금 선율 비교 결과 총 280박 중에서 쉬는 박 10박(3.57%), 동일선율 77박(27.5%), 유사선율 76박(27.14%), 다른 선율 52박(18.57%), 연음 61박(21.78%), 피리 혼자 나오는 부분 4박(1.42%)으로 나타났다. 비교 결과 가장 많은 부분을 차지 한 것은 동일선율(27.5%), 유사선율(27.14%)이었다. 유사선율 중 가장 많이 보이는 유형은 대금 꾸밈음으로 29박(38.16%)이었다. 여기서 대금 꾸밈음이란 피리와 대금의 선율이 같을 때, 대금이 음과 음 사이에 꾸밈음을 넣는 것을 말한다. 다른 선율 중 가장 많이 보이는 유형은 피리와 대금의 음정이 장 2도 차이로 18박(34.62%), 완전 5도 차이가 17박(32.69%) 순으로 보였다. 그러나 피리와 대금이 서로 선율을 앞서거니 뒷서거니하여, 한 박 단위로 볼 때는 선율이 다르게 보이지만, 악구의 단위로 보다면 거의 동일 선율이다. 동일 선율과 유사선율을 합하면 총 153마디로 피리와 대금의 선율은 거의 동일함을 알 수 있다. 둘째, 관악영산회상 중 상령산에서 피리의 仲-林 潢-仲으로 진행하는 선율이 있는데, 이것은 상령산의 가장 처음에 나오는 피리 선율로 후에 여러 가지 형태로 변형되어 상령산에서 총 7회 나온다. 이때 대금 선율을 비교해보면 A, B, C형의 세 가지 형태로 분류된다. 이 중 가장 많이 나타나는 유형은 B형으로 5회 나타나고, A형과 B형은 각각 1회씩 나온다. 즉 상령산에서 피리의 仲-林 潢-仲이라는 선율이 여러 가지 형태로 나오는데 이때 대금의 선율은 B형이 가장 많이 나온다는 것을 알 수 있다. 셋째, 대금의 연음이 총 20회가 나왔는데, 연음의 형태가 크게 5가지로 나타났고 특징은 다음과 같다. ① 연음 중 가장 많이 나타나는 것으로 마무리가 있고, 이끔 음형도 있는 것이 9회(45%)이다. 그리고 이끔 음형만 나타나는 것이 6회(30%)이다. 마무리는 없고, 이끔 선율만 나타나는 것과 해금과 같은 연음은 각각 1회(5%)씩 나온다. 마무리도 없고 이끔 선율도 없이 그저 연결만 해주는 연음은 3회(15%)이다. ② 모든 연음의 끝이 이끔 음형인 淋무-로 끝나는 것이 총 20회 중 17회(85%)이다. 그 예외로는 해금 연음과 같은 부분이 1회 있고, 淋- 즉 한 음으로 끝나는 부분이 2회 있다. ③ 연음이 나오는 위치는 1대강이 7.69%, 2대강이 23.07%, 4대강이 69.23%이다. ④ 연음이 차지하는 박의 수는 1박 16.66%, 2박 16.66%, 3박 8.33%, 4박 50%, 5박 8.33%이다. 연음이 차지하는 박의 수가 1박일 경우에는 淋무-가 가장 많았고, 그 위치는 2대강이었다. 박의 수가 4박일 경우 그 위치는 4대강이 많았다. 넷째, 상령산의 피리와 대금의 선율 움직임에 있어서 피리가 선율을 진행하면 대금이 피리 선율에 연이어서 진행하고, 대금이 선율을 진행하면 피리가 연이어 진행을 하였다. 대금이 피리 선율을 중심으로 화음, 동일음, 꾸밈음을 만들기도 하였고, 피리가 대금선율을 중심으로 화음, 동일음, 꾸밈음을 만들기도 하였다. 또한 피리와 대금이 변형이나 장식을 주기 위해 일시적으로 중심선율로부터 떠나는 헤테로포니적인 특징을 보인다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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