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17현 가야금곡 <풀잎>의 음악적 구조 연구

Title
17현 가야금곡 <풀잎>의 음악적 구조 연구
Authors
이수은
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
곽은아
Abstract
본 논문은 김영재가 작곡한 17현 가야금 독주곡 <풀잎>의 음악적 선율진행 구조를 분석하고, 그 특징을 밝히고자 함을 목적으로 한다. 본인은 본고의 연구 대상인 가야금 독주곡 <풀잎>을 작곡자가 6개의 악장으로 분류한 형태를 자기고 각 악장에서의 선율과 리듬 및 연주기법을 중심으로 고찰하고 정리하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 서주부의 경우는 ‘아주 느리게’로 시작하여 산조의 다스름 형태를 표현하였다. 하성부의 왼손과 중성부의 오른손의 교차하는 주법이 사용되며 옥타브 연주와 2도, 3도, 4도 화성의 출현은 기존의 전통음악의 산조 다스름의 느낌을 벗어나 현대적인 느낌이 나도록 선율로 표현하였다. 중모리는 양손의 교차되는 주법과 초반의 연 튀김 주법에서 아르페지오 수법과 3도, 4도의 화음 주법으로 점차 하행선율에서 상행선율로의 혼합된 형태로 구성되어 있다. 자진모리는 3도, 4도 화음과 크라이막스 부분의 연튀김 주법으로 구조적으로 조밀도가 높게 표현되고 있다. 엇모리는 10박으로 구성되서 3+2+3+2형태의 기본적 리듬으로 구성되었으며, 부점과 16분음표가 조합된 리듬의 출현으로 리듬의 다양성을 보여주는 것이 이 악장의 특징이다. 단모리는 초반의 16분음표의 등장으로 조밀도가 매우 높으며 연튀김의 기법과 전성, 퇴성, 3도, 4도 화음의 출현과 트레몰로 기법으로 매우 다양한 기교의 악장으로 볼 수 있다. 휘모리는 아주 빠르게 연주하며 작곡자의 설명에 의하면 주자의 감정을 이입할 수 있도록 배려된 악장으로 볼 수 있다. 처음부터 끝까지 등장하는 선율의 형태가 동일하게 구성되어 있으며 글리산도 주법이 이 악장의 특징적인 주법으로 볼 수 있다. 이와 같이 17현 가야금을 위한 독주곡 <풀잎>은 17현의 넓은 음역을 기본으로 하여, 전성, 퇴성, 농현 등의 전통적인 기법과 현대적인 기법의 글리산도, 화성기법, 양손 교차법 등을 사용하여 풀잎의 서정적인 형태를 묘사한 작품임을 알 수 있다.;This paper is focused on to analyze the musical the structure and the characteristic of 17 string - Kayakum solo of which name is PULIP composed by KIM YUNG JAE. I came to know that this music is made up of three 6 musical parts. Therefore I categorize the main rhythm, playing technic by that structure and the conclusion is like this. Starting part is coming so slow that it expressed DASLUM type. Low part is showing hand-crossed playing techniques, octave playing various harmony(2,3,4 degree). It is felt that this music is expressing modern melody out of traditional way(DASLUM techniques). JUNGMORI is made up of hand crossed playing technique, YONNTWIKIM execution which is showed in early parts, Arpeggio execution, 3-4 degree melody execution. In a short word, its style is coming low melody between high melody. JAJINMORI is describing 3-4 degree melody and YONNTWIKIM execution, which caused the fine and high density. Specially in this chapter, ATMORY keeps ten time which is composed of basic rhythm(3+2+3+2 style), dot and a sixteenth note are producing a high variety of rhythm. DANMORI is showing high density which is caused by a sixteenth note in opening part. YEONTWLIM execution JUNSUNG, TOISUNG, 3-4 degree melody and tremolo technique are making this part artistic excel-lence of music. From his saying, this part is dedicated to his empathy of this music. WHIMORI is moving so fast and the melody is maintained in a same tune. Glissando is the distinguishing execution of this part. Explained like this, 17-string KAYAKUM solo PULIP is based on the variety of 17-string's musical range. It is so well harmonized with traditional way and modern way that it is full of splendid lyricism.
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