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Robert Schumann의 「Humoreske, Op. 20」에 관한 연구

Title
Robert Schumann의 「Humoreske, Op. 20」에 관한 연구
Other Titles
A study on 「Humoreske, Op. 20」By Robert Schumann
Authors
염자영
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교
Degree
Master
Abstract
본 논문은 본인의 석사 과정 이수를 위한 졸업 연주회의 곡목 중 슈만 (Robert Schumann 1810-1856)의 「유모레스크 (Humoreske), Op. 20」에 관한 연구 이다. 본 연구에서는 슈만의 성격 소품에 대해 알아보고 그의 음악에 나타나는 일반적인 특징을 살펴보겠다. 그리고 「유모레스크, Op. 20」의 분석을 통해 최종적으로 슈만의 낭만주의 음악 어법을 이해하는데에 목적을 두었다. 19세기에는 그랜드 피아노가 좀더 현대적인 형태에 가깝게 발전하였으며 다른 어떤 악기보다 피아노를 위한 작품이 소품 형태로 다수 작곡되었다. 특히 성격 소품(character piece)은 자유로운 형식 안에서 작곡가의 주관적인 감정을 충분히 표현할 수 있었기 때문에 많은 작곡가들이 선호하는 형식이었다. 슈만은 피아노를 위한 성격 소품에 가장 많은 관심을 가졌던 작곡가이다. 그는 소품 여러 개를 묶어서 하나의 모음곡 형태로 만들었는데 각각의 소품은 묘사적인 제목을 가지는 경우가 많다. 수만은 피아노를 통하여 자신의 감정을 가장 자유롭게 표현할 수 있었기 때문에 그의 피아노 작품에는 슈만 음악의 본질이 잘 나타나고 있다. 슈만의 성격 소품 중 하나인 「유모레스크, Op. 20」은 1839년 작곡된 곡으로 수많은 부분들이 반복되는 형태로 진행된다. 슈만의 관념, 감정, 재치, 창조적인 개성이 무의식적으로 표현되었지만 어느 정도의 통일성도 나타나는 곡이다. 본 논문은 슈만의 피아노 작품에 나타난 전반적 특징과 성격 소품을 소개하며, 「유모레스크, Op. 20」의 악곡 분석을 통하여 슈만의 낭만주의적 음악 어법을 정리하였다. 본 연구를 통해 슈만은 자신의 음악 안에 기교적인 화려함 뿐 아니라 궁극적으로는 음악의 본질을 추구하고 자신만의 정신 세계를 표현하고자 하였다는 사실을 알 수 있었다. 그는 자신의 복잡하고 미묘한 잠정을 피아노 음악 안에 담기 위해 끊임없이 노력하였으며, 음악외적인 요소를 통해 더욱 다양한 표현을 시도하였다. 이러한 면에서 슈만은 19세기 후반의 피아노 음악사에서 가장 낭만적인 작곡가이며, 「유모레스크, Op. 20」은 그의 뛰어난 음악 어법을 보여주는 위대한 작품이라고 할 수 있다.; This thesis is a study on Robert Schumann (1810-1856)'s 「Humoreske, Op. 20」, a part of the repertoires of this author's recital for the completion of master degree. In this thesis, the author will look at character piece of Schumann through analyzing 「Humoreske, Op. 20」 and understand romantic pianism. Because grand piano became more popular instrument in nineteenth century, there are much piano works written. Character piece could stand as a mostly used form for composers as it has no specific rules to follow. Schumann was also interested in character piece for piano. He collected a number of character pieces and published a suite. Each character piece had its own descriptive titles. For Schumann, the piano was a universal instrument, capable of expressing his most secret intentions. Therefore, the character piece reflects Schumann's nature well. One of Schumann's character pieces, 「Humoreske, Op. 20」 has many repetitive sections and was written in year 1839. Schumann wrote this character piece without certain formats but still follows certain regulation overall. The author talks about circumstances Schumann was in when he was writing character pieces, and the general tendency reflected in his works in the second chapter of this thesis. In the third chapter, the author finds about composing skills of Schumann through analyzing 「Humoreske, Op. 20」 and briefly looked at performance practice. The author understands that Schumann not only had brilliant technics in his music but also tried to find his own ways of expressing his mentality. He continued to try to reflect his complex thoughts in his compositions by using various styles including literal titles. With the above, Schumann is recognized as the most romantic composer of the latter of the nineteenth century, and 「Humoreske, Op. 20」 is a splendid piece that reflects his amazing talents.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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