View : 1144 Download: 0

19세기 러시아 문학과 오페라의 관계연구와 P. I. Tchaikovsky의 오페라 「Eugene Onegin」 분석

Title
19세기 러시아 문학과 오페라의 관계연구와 P. I. Tchaikovsky의 오페라 「Eugene Onegin」 분석
Other Titles
A Research on the Relationship between Russian Literature and Opera in the 19th Century and Study on Tchaikovsky's opera 「Eugene Onegin」
Authors
민세희
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Unlike western Europe where democracy prevailed following the French Revolution and Industrialization, Russia still faced a great deal of difficulties due to its feudal autocracy in the 19th century. There, literature was a valuable means to express their thought of their country. The national traits, thirst for freedom, discountent with the situation they are put in, which were instilled in Russian literature of that time, are fully reflected in their operas. A lot of musicians were inspired by Pushkin(1799-1837), Russia's national poet, writing great timeless operas based on the work of Pushkin. A good example is Eugene Onegin, a 'novel in verse' of Pushkin, which was reborn as an opera by Tchaikovsky(1840-1893). Tchaikovsky was a leading composer of Russia in the 19th century, who combined national tradition with western musical approaches. Dramatic scenes, emotional scripts, very Russian music and tone are the key of his opera. This paper studies the relationship between Russian literature and opera in the 19th Century and shows how a literacy work is reproduced as an opera by looking into great opera of Tchaikovsky. Most verse novels are very descriptive focusing on the psychological aspect of the main characters, vivid descriptions of the urban/country side in Russia and on story structure built on a series of scenes rather than events. Such features of Eugene Onegin, especially its psychological realism, are well maintained in the Tchaikovsky's opera special keys are used to express the fate of each character and the theme melody describes the psychological status of the main characters. Each episode with different stories is built in harmony through its keys and theme. The melody develops as the scene and the emotion of the main characters change. Frequent transition, various rhythm enlarged by semitones are used to express their emotion dramatically. Moreover the composer employed Russian folk melodies and specific harmonies to give the very feeling of Russia. More notably, all sorts of musical means used in the opera are invited to the 'Letter Scene,' leading to the climax. Thorough analysis on the words, key, harmony, rhythm, and accompaniment of the 'Letter Scene,' were made in this study. As mentioned above, this paper explores the historical background of Russia and focuses on the relationship between Russian literature and opera in the 19th century by showing the implications of Pushkin's 'novel in verse' in literacy history.; 19세기 러시아는 프랑스 혁명과 산업화에 따른 민주주의가 성행하던 서구 유럽과는 달리 농노제의 봉건적인 전제정치로 사회 내에 많은 문제점을 가지고 있었다. 압제적인 전제정치하의 19세기 러시아 사회에서 문학은 사회비판적이며 민족의식의 표현의 수단이었다. 이 시기 문학의 민족성, 서구로부터의 독립, 현실 비판이라는 성격은 이러한 문학을 음악적 원천으로 삼은 러시아 오페라에서 적극 반영되었다. 러시아의 국민시인이라 일컬어지는 A. 푸쉬킨 (Aleksandr Sergeyevich Pushkin 1799-1837)의 작품은 많은 음악가들에게 영감을 주었고, 푸쉬킨의 문학을 원작으로 삼은 오페라들은 음악사에 있어서 매우 뛰어난 작품으로 평가되고 있다. 그 중 푸쉬킨의 운문 소설(novel in verse) <예브게니 오네긴>(Eugene Onegin)은 P. I. 차이코프스키(Pyotr Ilyich Tchaikovsky 1840-1893)에 의해서 오페라로 작곡되었다. 차이코프스키는 민족주의적 전통에 서구의 음악 어법을 접목시킨 19세기 러시아를 대표하는 작곡가이다. 그의 오페라는 극적인 장면들과 정서적인 대본, 러시아적인 특성을 지닌 음악과 어조를 그 특징으로 한다. 본 논문에서는 19세기 러시아 문학과 오페라와의 관계에 있어서 그 특징을 연구하였고, 그 구체적인 예로 차이코프스키의 오페라 「예브게니 오네긴」(Eugene Onegin)을 통하여 문학작품이 오페라로 재현되는 과정을 알아보고자 하였다. 운문소설은 등장인물의 자세한 심리 묘사, 러시아 도시 및 농촌의 생생한 묘사, 사건보다는 장면에 의지하는 이야기 구조를 그 특징으로 한다. 차이코프스키는 이러한 원작의 특징을 보존하여 인물에 대한 묘사와 운명의 전개에 초점을 두고 이 작품을 작곡하였다. 이 오페라에서 차이코프스키는 특징적인 조성을 중심으로 각 인물들과 운명과의 관계를 종속시켰고, 조성의 변화와 주제 선율들은 주인공들의 심리 상태를 묘사하고 있다. 각각의 내용을 가진 에피소드들은 조성과 주제를 통해 통일성을 갖게 된다. 차이코프스키의 서정적인 선율선은 등장인물들의 심리 변화와 장면의 변화와 움직임에 따라 달라지고 있다. 잦은 전조와 다양한 빠르기, 화려하고 색채적인 반음계적 진행은 등장인물의 심리의 변화를 극적으로 표현하는 수단으로 사용된다. 러시아 민속 선율과 특징적인 화성을 사용하여 러시아적 정서를 정감있게 표현하였다. 특히, 편지 장면에서는 이 오페라에서 나오는 모든 음악적 장치들이 사용되었고 세밀한 심리묘사가 최고조에 이른다. 이 연구는 19세기 러시아의 시대적 배경와 이 시기의 러시아 문학과 오페라와의 관계를 조사하였고 푸쉬킨의 운문소설에 대한 문학사적 의의와 그 특징을 연구하였다. 오페라 「Eugene Onegin」은 작품 전체의 형식과 조성, 주제 선율을 중심으로 각 등장인물을 분석함으로써 원작이 갖는 심리적 사실주의가 오페라에 적용되는 양상을 알아보았다. 또한 오페라의 중심이 되는 ‘편지 장면’의 분석은 주인공의 심리에 따른 시의 내용 분석, 형식, 조성 및 화성과 리듬. 반주를 중심으로 하였다. 이 논문을 통해, 19세기 러시아 오페라에 대한 올바른 이해와 차이코프스키의 오페라를 연주하는 연주자에게 많은 도움이 되길 바란다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE