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남은경의 'Six Pieces for Solo V. Cello' 분석연구

Title
남은경의 'Six Pieces for Solo V. Cello' 분석연구
Authors
남은경
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교
Degree
Master
Abstract
본 논문은 본인의 석사학위 이수를 위한 작품으로 6개의 악장으로 되어있는 'Six Pieces for Solo V. Cello'를 분석한 것이다. 이 작품은 무조적 개념으로 20세기 가장 중요한 작곡기법이라 할 수 있는 12음열 체계에 기초한 작품이며, 현악기로써 가장 넓은 음역을 가지고 있는 Cello가 가지고 있는 주법과 음색들을 음악적으로 표현하는데 중점을 두었고 특히 solo 악기가 지니고 잇는 한계를 넘어 악장별로 특징 있게 표현하고자 하였다. 12음체계는 쇤베르크에 의해 처음으로 도입된 후, 원래의 계획과는 달리 반음계의 영역으로 발전하게 되었는데 12음체계는 음정배열(interval order)에 기초를 두고 있다. 동일한 음정의 배열과 음악적 동기에 역점을 두어 악곡의 작품전체 구성은 다음과 같다. 제 1악장은 A안에 세 개의 큰 악절로 구성되어 있으며, 음열, 리듬, 음의 재배치의 사용을 통하여 점묘적인 리듬을 사용하였고, 동기들의 요소들을 각 악절에 넣음으로써 동기의 연속성이 보이는 곡이다. 제 2악장은 A, B로 구성되어 있으며, 하나의 주제적 동기요소가 대칭적인 방법과 반복을 통하여 악곡에 다양성과 통일성을 주어 발전되었으며, 악곡표현의 대조가 특징인 곡이다. 제 3악장은 A, A'로 구성되어 있으며, 스타카토의 음형과 넓은 도약진행이 특징인 곡이다. 제 4악장은 A안에 두 개의 큰 악절으로 구성되어 있으며, 두 가지의 음형인 반음계적으로 상행하는 단2도의 음정과 장2도의 음정과 하행하는 단6도와 단3도가 섞여 반복되어 사용되고 있다. 꾸밈음이 있고 깊은 비브라토(vibrato)의 음들은 한국적인 정서를 나타낸다. 제 5악장은 특징적인 세 개의 화음의 재료들을 사용하여 악곡을 구상하였으며 화성적 울림의 진행과 A-B-A의 형식이 전통적인 고전의 뉘앙스를 풍기게 한 곡으로 글리산도와 트레몰로, 극적인 아티귤레이션들의 사용이 특징인 악장이다. 제 6악장은 악곡의 배수변형(Multipulicative transformation), 교체(Rotation), 재배열을 통하여 음고류를 변형하여 작곡된 방식으로, 불규칙적인 리듬과 넓은 음역, 도약을 통한 점묘적 방법등이 강조되어 사용되었다. 본 논문을 통하여 6개의 작품 안에 각 악장의 주제적 특징과 12음열의 발전 방법 등을 악구마다 살펴봄으로써 현악기의 다양한 표현방법과, 12음열의 기본적인 배열을 동기화시켜 만들고 어떻게 배치하여 형식화 하였는지에 따라 다양하게 변화되는 모습들이 보여 질 것이다.; This thesis, which is for completion of my master's degree, analyzed 'Six Pieces for Solo V. Cello' in six movements. This work is based on 12-Tone series: the most important composition technique of the 20th century as a concept of atonal music, and focused on musically expressing the timbre and technique of cello that has the widest range as the strings. It is especially designed to express them characteristically according to each movement beyond the limitations of solo instruments. The 12-Tone series, which was first introduces by Schoenberg, was developed on a chromatic scale contrary to his original intention. It is based on interval order and the emphasis is on the aspects of same set of interval order and musical motive. Its overall composition of this work can be seen as following. The first movement consists of three subsections in A, and a pointilltstic rhythm is used through the use of interval, rhythm and rearrangement of tones, and shows overall continuity in motive by inclusion of motivic elements in each passage. The second movement consists of A. B and a thematic motivic call is developed with the attributes of variety and unity to the work through the method of symmetry and repetition, and it is characterized by the contrast in expression. The third movement consists of A, A', and it is characterized by staccato notes and wide skip progression. The fourth movement consists of two subsections in A, and it is used repetitively by the mix of two-part texture, namely the mix of chromatical ascending a minor second interval and a major second interval with descending a minor sixth interval and a minor third interval. Ornament and deep vibrato features express Korean sentiment. The fifth movement is designed by using three characteristic harmonic materials and characterized by use of glissando, tremolo, and dramatic articulation, and harmonic progression and the form of A-B-A conjure up traditional classical atmosphere. The sixth movement, which comes along with the composing technique by transformation of pitch class through multipulicative transformation, rotation, arrangement, emphasizes on irregular rhythm, wide range, pointilltstic method through skip. This thesis will reveal various ways of expression of stringed instruments by researching thematic characteristics of each movement in six pieces and the way of development of 12-Tone series every phrase, also it will show aspects of various changes according to how to synchronize, arrange and formalize the basic arrangement of 12-Tone sets.
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