View : 48 Download: 0

우리나라 서비스 産業의 空間分布와 都市階層構造

Title
우리나라 서비스 産業의 空間分布와 都市階層構造
Other Titles
(The) Spatial Distribution and the Urban Hierarchical Structure of Service Industries in Korea
Authors
金辰姬
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 사회생활학과
Keywords
서비스 산업공간분포도시계층구조
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
우리나라는 단기간 내에 고도성장을 이룩하기 위하여 제조업 부문에 중점을 두었기 때문에, 서비스 산업은 상대적으로 소홀히 다루어져 왔다. 그러나 최근에는 서비스 산업이 경제에서 차지하는 비중이 커지고, 서비스 산업에 대한 능동적이고 적극적인 측면의 중요성이 부각됨에 따라 서비스 산업에 대한 관심이 높아지고 있다. 이에 따라 최근에 서비스 산업에 대한 연구가 행해지고 있으나, 서비스 산업 전체를 공간적인 측면에서 파악한 경우는 드문 편이다. 본 연구는 우리나라 서비스 산업의 특징 및 성장추이를 살펴보고, 국지화 계수와 L.Q.계수를 이용하여 서비스 산업이 지역적으로 어떠한 공간 분포를 이루어내는가를 파악하며, 서비스 산업에 의해 형성되는 도시들의 중심성을 군집분석하여 우리나라 도시들의 기능적 계충구조를 살피고자 하였다. 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 우리나라는 공업화에 따른 경제성장으로 소득수준이 향상됨에 따라 서비스에 대한 욕구가 다양해지고, 재화산업에 의한 서비스의 수요 증대로 인해 1980년 이후 국민 경제상에서 서비스 산업이 차지하는 비중이 높아지고 있다. 우리나라 서비스 산업은 경영규모가 작고, 자영업주와 무급고용원의 비율이 높으며,' 여성고용의 비중이 높다는 특징을 지니고 있다. 그러나 업종별로 볼때, 운수 및 창고업, 통신업, 금융업, 사업 서비스업, 위생 및 유사 서비스업 등은 경영규모가 비교적 크고 상용고용원의 비율도 높다. 둘째, 우리나라 서비스 산업의 공간 분포는 서비스업의 종류에 따라 상이하게 나타났다. 즉, 금용업, 보험업, 부동산업, 사업 서비스업 등의 생산자 서비스업의 경우는 지식 집약적이고 정보 집약적이라는 산업의 특성상, 정보 획득이 용이하고 집적의 이익을 얻기에 유리한 서올 및 대도시에 집중되어 분포하며, 제조업과의 연계의 중요성으로 수도권 주변의 공업도시 및 여천, 포항, 울산 둥의 공업도시에서 높은 특화도를 나타냈다. 그외의 소비자 서비스업은 대체로 인구규모와 비례하여 분포하였다. 세째, 서비스 산업에 의한 도시별 중심성은 각 도시의 인구규모와 높은 정(+)의 상관관계를 지닌다. 서비스 산업에 의한 우리나라 도시들의 기능적 계층으로는 5개의 계충을 확인할 수 있었고, 하위의 계층으로 갈수록 소비자 서비스업의 구성비는 커지나 생산자 서비스업의 구성비는 감소하였으며, 생산자 서비스업의 경우, 계충간의 격차가 심하게 나타났다.;Although there is growing recognition that service industries play a major role in developed economies, understanding of service industries, including its spatial characteristics, is quite limited. This study examines the spatial distribution and the urban hierarchical structure of service industries in Korea. The findings of the study are as follows. First, due to a shift in consumer behavior from quantity to quality of life and an increase of manufacturing industry demand for services, the employment in service industries has grown rapidly. As a result, the share of employment in service industries went from 28.8 percent in 1970 up to 42.9 percent in 1989. Secondly, the spatial distribution of service industries depends on the sort of service industries. Producer services (financing, insurance, real estate, and business services) have the locational preference for large cities, especially Seoul, and such industrial cities as Suwon, Anyang, Ansan, Yucheon, Pohang, and Ulsan. It shows the fact that they attach great importance to information- and knowledge-rich envirnoments and they often rely on links with manufacturing industry. Consumer services, satisfying final demand, are rather likely to be distributed according to the distrbution of population. Thirdly, the centrality by service industries is closely related with the size of population of cities(rs=0.92). The functional hierarchy of cities in Korea can be grouped in 5 levels, A, B, C, D, E, according to their centrality.. In terms of the component ratio of service industries in each hierarchy level, producer services is highest in level A, and consumer services in level E. From a regional perspective,. service industries, especially producer services, can be the key determinant of economic growth since they can enhance the regional productivity. Producer services show uneven spatial distibution in comparison with consumer services. The most distinctive feature in the location of producer services is the strong concentration into Seoul and large cities, which affects the regional disparities in cities.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 사회과교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE