View : 29 Download: 0

영화 “雷雨”를 활용한 중국어 교육 연구

Title
영화 “雷雨”를 활용한 중국어 교육 연구
Other Titles
A Study of Chinese Education with the Chinese movie “Thunderstorm(雷雨)“
Authors
남주경
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이종진
Abstract
본 연구는 영화 “雷雨”의 중국어 교재로서의 활용가치를 밝히고 이를 근거로 하여 영화 “雷雨”를 활용한 중국어 지도 방안을 제시하는 데 그 목적이 있다. 이를 위하여 Ⅰ장에서는 연구의 필요성 및 방법을 제시하고, Ⅱ장에서 영화 “雷雨”를 활용한 중국어 교수・학습 방안의 도구로서 교육연극의 개념 및 목표에 대해 살펴보았다. Ⅲ장에서는 영화 “雷雨”에 사용된 어휘와 의사소통 기본 표현 포함 정도를 기준으로 영화 “雷雨”가 중국어 학습 교재로서 충분한 가치가 있음을 도출하였다. 분석 결과 영화 “雷雨”에는 2007년 개정 교육과정 기본 어휘가 총 422개, HSK 甲급에 해당하는 어휘가 총 466개, HSK 乙급에 해당하는 어휘가 총 297개 사용되었다. 이는 영화 “雷雨”에 사용된 전체 어휘 1053개 중에서 약 72%를 차지하는 것으로 그 비중이 높으며 이를 통하여 영화 “雷雨”가 고등학생을 대상으로 한 교육용 교재로서 활용가치가 높음을 알 수 있다. 영화 “雷雨”에 사용된 문장 분석 결과 영화 “雷雨”에는 2007년 개정 교육과정에서 제시하는 의사소통 기본 표현 5가지 상황의 55가지 주제항목 중 33항목에 해당되는 문장들이 사용되고 있어 영화 “雷雨”의 대본이 학생들의 의사소통 향상이라는 교육과정 목적에 충실한 교재가 될 수 있음을 알 수 있다. 이를 바탕으로 Ⅳ장에서는 교육연극을 활용한 영화 “雷雨”의 중국어 교수 지도 방안을 준비단계, 학습단계, 연습 단계, 실행단계로 나누어 제시하였다. 교육연극을 활용한 영화 “雷雨”의 중국어 교수 지도 방안을 제시함에 있어서 분량의 적절성과 의사소통 기본 표현 포함 정도를 고려하여 장면 13을 선택하여 지도방안을 작성하였다. 지도 방안의 학습단계에서는 학생들의 의사소통 향상이라는 교육과정 목적에 부합하기 위하여 2007년 개정 교육과정에서 제시한 의사소통 기본표현 예시문과 영화 “雷雨” 장면 13에 나오는 문장을 함께 학습하도록 구성하였다. 그러나 본 연구는 교육연극을 실제 연습하고 실행하는 부분에 있어서 교수・학습 현장에서의 실험이나 실습 없이 지도방안을 작성하였기 때문에 연습과 실행 단계에서 현실적으로 나타날 수 있는 문제점을 반영하지 못했다는 한계가 있다. 그러나 교육연극을 활용한 영화 “雷雨”의 지도방안을 전체적으로 제시함으로서 실제 학교 현장에서 교육연극을 활용한 수업을 진행해 볼 수 있는 계기를 마련할 수 있었다는 점에서 본 연구의 의의가 있다고 하겠다.;This study intends to inspect utility of the movie “Thunderstorm(雷雨)” as the textbook for Chinese and suggest teaching plan using it. For the purposes above, in the Chapter Ⅰ, methods & necessities of the study are suggested, and in the Chapter Ⅱ, concepts & aims of the educational play are examined as the tool for Chinese instruction・learning methods using the movie “Thunderstorm”. In the Chapter Ⅲ, based on the degree of vocabularies & basic expressions for communication used in the movie, it's drawn that the movie “Thunderstorm” has the sufficient values as the Chinese learning text. As the result of analysis, in the movie “Thunderstorm”, 422 basic vocabularies of the 2007 revised curriculum were used, and 466 vocabularies conforming to HSK A(甲) class including 297 to HSK B(乙) class were also used. It forms about 72% of 1053 entire vocabularies used in the movie, so it's given a great deal of weight, and we can know the movie “Thunderstorm” has higher utility as the teaching textbook for high school students. As the result of analyzing sentences in the movie, the movie “Thunderstorm” used sentences of 33 items, among 55 subjective items in the 5 situations for basic communication expressions suggested by the 2007 revised curriculum. So it's regarded that the scenario of “Thunderstorm” can be the textbook faithful to the aim of curriculum, that is, improving of students' communication. Based on those above, in the Chapter Ⅳ, the Chinese teaching plan of the movie “Thunderstorm” using the educational play is suggested dividing into 4 steps, preparation, learning, exercise & practice steps. As for suggesting the Chinese teaching plan of the movie “Thunderstorm” using the educational play, the scene 13 was selected considering suitability of quantity & inclusion degree of basic communication expressions. During the learning step of guidance method, in order to satisfy the aim of curriculum for improving students' communication, it was composed for learning together both example sentences of basic communication expressions in the 2007 revised curriculum & sentences in the scene 13 of the movie “Thunderstorm”. However, while exercising & practicing the educational play actually, teaching plan was drawn up without experiments or practices at the instruction・learning field. So, this study has the limit that problems appeared really in the exercise & practice steps can't be reflected. However, this study has the meaning to prepare an opportunity for class using the educational play in the real field of school through suggesting the general teaching plan of the movie “Thunderstorm” using the educational play.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE