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교사의 경력과 ICT 연수 참여 횟수가 ICT 활용 수준과 빈도에 미치는 영향

Title
교사의 경력과 ICT 연수 참여 횟수가 ICT 활용 수준과 빈도에 미치는 영향
Other Titles
A Study on Teachers' Career and ICT Training Experiences Influences the Level of ICT Skills & the Frequency of using ICT of Elementary School Teachers
Authors
박윤미
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 교육공학전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
조일현
Abstract
21세기는 지식정보사회 정치․경제․사회․문화 각 분야에서 정보통신기술의 활용이 일반화되어가고 있는 추세이다. 이런 흐름에 따라 우리나라에서도 ‘교사 정보화 사업’을 기반으로 초․중․고 학교 현장의 정보화가 활성화되도록 다양하게 지원하고 있다. 하지만, 교사의 ICT (Information Communication Technology) 활용 능력 향상이나 ICT 교수․학습의 활용, 교사의 정보화 연수 참여 등의 실질적인 효과에 대해서 긍정적이지만은 않다. 교육 정보화 사업과 관련된 현장의 실질적인 효과를 살펴보기 위해서는 초등학교 현장에서 교사의 ICT 활용 능력과 정보화 관련 교육에 대한 기본적인 이해가 필요하다. 본 연구에서는 초등 교사를 대상으로, 초등 교사의 특성과 수업환경 등을 고려하여 교사의 경력과 ICT 연수 참여 횟수가 교사의 ICT 활용 수준과 ICT 활용 빈도에 미치는 영향을 살펴보았다. 본 연구에서는 교육 정보화 환경에 필요한 ICT 활용 수준과 ICT 활용 빈도에 영향을 미치는 배경 요인을 알고 교사의 정보 관련 연수의 방향을 제시하고자 본 연구를 설계하고 진행하였다. 이와 같은 연구 목적에 따른 구체적 연구문제는 다음과 같다. 연구 문제 1. 초등 교사의 배경 변인(교사의 경력과 ICT 연수 참여 횟수)은 ICT 활용 수준에 어떤 영향을 미치는가? 연구 문제 2. 초등 교사의 배경 변인(교사의 경력과 ICT 연수 참여 횟수)은 ICT 활용 빈도에 어떤 영향을 미치는가? 연구 문제 3. 초등 교사의 ICT 활용 수준은 교사의 실제 ICT 수업 활용과 어떤 관계가 있는가? 이상의 연구 문제에 따라 진행한 연구절차와 연구 결과는 다음과 같다. 이에 본 연구는 서울시 교육청 소속 초등학교 공립 교사들을 170명을 대상으로 수행하였다. 교사의 경력과 ICT 연수 참여 횟수의 두 가지 예언 변수가 ICT 활용 수준과 ICT 활용 빈도에 미치는 영향을 분석하기 위해 연구절차를 계획하고 진행하였다. 첫째, 기존의 정보 활용 능력 기준 설문지를 바탕으로 초등 교사의 정보 활용 수준 조사를 위해 30개 문항으로 수정하였다. 신뢰도 Cronbach ⍺= .956인 초등 교사의 정보 활용 수준 조사 설문지를 제작, 완성하였다. 둘째, 변수 간 영향 관계를 알아보기 위해 본 연구의 설문지는 4개의 영역(교수학습지도, 생활지도, 교육업무관리, 교육연구)을 변수화하였다. 각 영역과 예측변수와 준거 변수의 유의 수준 관계를 알아보기 위해서 중다회귀분석(Multiple Regression Analysis)을 실시하였다. 셋째, ICT 활용 수준과 ICT 활용 빈도의 관계를 살펴봄으로써 실제 교실 현장에서 ICT 활용 정도 등을 알아보았다. 이를 위해 Pearson 상관분석을 실시하였다. 이러한 연구결과를 종합하여 본 연구에서 얻은 결론은 다음과 같다. 교사의 경력, ICT 연수 참여 횟수가 ICT 활용 수준에 예측하는 유의미한 변수임은 알 수 있었다. 대체적으로 교사의 경력은 부적 예언을 ICT 연수 참여 횟수는 정적 예언을 보여주었다. 본 연구를 통해 다음과 같은 결과를 알 수 있다. 첫째, 교사의 경력, ICT 연수 참여 횟수가 교사의 ICT 활용 수준에 영향을 미치는 것으로 나타났다. ICT 연수 참여 횟수가 교사의 경력에 비해 더 많은 영향력을 나타내는 변수였다. 이는 교사의 ICT 연수 참여 횟수가 많을수록 교수-학습 지도, 교육 업무, 교육연구 분야에서 ICT에 대해 더 높은 수준을 가지고 있었다. 단, 학생 생활지도 영역에서는 교사의 경력이 ICT 활용 수준에 더 영향을 미쳤다. 또한 교사의 경력과 ICT 활용 수준은 부적 예언으로 나타났다. 즉, 교사의 경력이 낮을수록 ICT를 활용하는 수준이 높음을 의미한다. 따라서 ICT 활용 수준은 교사의 ICT 연수 참여 횟수가 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. ICT 활용 수준 향상을 위해 ICT 연수 참여 기회를 늘릴 필요가 있다. 둘째, 교사의 경력, ICT 연수 참여 횟수가 교사의 ICT 활용 빈도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. ICT 연수 참여 횟수가 교사의 경력에 비해 표준화 계수를 기준으로 2배 이상 더 영향을 미치는 변인이었다. 이는 교사의 ICT 연수 참여 횟수가 많을수록 교육활동 전반에서 ICT를 많이 활용하고 있었다. 또한 교사의 경력과 ICT 활용 빈도는 부적예언으로 나타났다. 즉, 교사의 경력이 낮을수록 ICT를 활용하는 빈도가 높음을 의미한다. 따라서 ICT 활용 빈도는 교사의 ICT 연수 참여 횟수가 영향을 미치므로, 실제 수업과 교육 업무에서 ICT를 많이 활용 할 수 있도록 실질적인 내용의 교사의 ICT 연수를 더 많이 제공할 필요가 있다. 셋째, 교사의 ICT 활용 수준과 ICT 활용 빈도는 유의미한 관계가 있는 것으로 나타났다. ICT를 활용하는 수준이 높은 교사가 ICT를 실제로 사용하는 빈도가 높았다. 따라서 교사의 ICT 활용 수준이 ICT 활용 빈도와 상관관계가 있음을 알 수 있다. 즉, ICT를 활용하는 교사의 수준을 향상시키는 교육프로그램을 제공함으로써 수업 현장에서 ICT를 교사들이 실제로 많이 활용하도록 유도할 필요가 있다. 본 연구를 통해 살펴본 바에 따르면, 교사의 ICT 활용 수준과 빈도에 교사의 경력과 ICT 연수 참여 횟수가 유의미하게 영향을 미침을 알 수 있다. 이는 교사의 경력과 ICT 연수 참여 횟수의 개인적 변수를 바탕으로 초등 교사들에게 개별화되고 구체적인 교원 정보화 연수를 제공할 수 있음을 의미한다. 또한 ICT 활용 수준이 높은 교사가 ICT를 수업에 실제로 많이 활용하는 것을 알 수 있었다. 그러나 현재 교육현장에서는 ICT 활용 수준이 높은 교사가 그 능력을 실제 교수-학습 지도에 활용할 구체적인 연수와 같은 매개체가 부족한 것이 사실이다. 결과적으로, ICT 활용 수준이 높은 교사가 ICT를 수업에 실제로 많이 활용하듯이 ICT 활용 수준이 높은 교사에 대한 교육이 필요하다. 이에 따라 교사의 경력과 ICT 연수 참여 횟수에 따른 ICT 활용 수준이 낮은 교사와 높은 교사 모두를 고려한 교사 정보화 연수의 제공이 필요하다.;In the 21st century, information and communication technology(ICT) is becoming more widely used in political, economic, social and cultural spheres of knowledge-based society. With this trend, an education informatization project has been implemented to facilitate informatization in school. While the education informatization project was launched in the early 2000s, teachers' ICT skills, ICT teaching and learning methods, or their participation in informatization training courses did not always show positive results. To grasp significant effects of informatization project in educational fields, fundamental understanding about informatization education and teacher's ICT skills is essential. This study looked at how teachers' career and ICT training affect their level of ICT skills & frequency of using ICT while taking into account attributes of teachers as a group and class environment at the elementary school. The research has been designed and conducted to present personal factors suitable for constantly changing informatization education environment and give a direction for information training of teachers. For these purposes, questions for this research are as follows: Q1. What effects do teacher's personal factors(teachers' career and ICT training experiences) have on their Level of ICT skills ? Hypothesis 1. The level of ICT skills will have a meaningful difference according to teachers' career and ICT training experiences Q2. What effects do teacher's personal factors(teachers' career and ICT training experiences) have on their frequency of using ICT ? Hypothesis 2. The frequency of using ICT will have a meaningful difference according to teachers' career and ICT training experiences Q3. How much does relation the level of ICT skills and the frequency of using ICT ? Hypothesis 3. The level of ICT skills and the frequency of using ICT will have a meaningful relation. The results of this study can be summarized as follows: The research procedure was planned and carried out on 170 teachers at public schools that fall under the Seoul Metropolitan Office of Education about factors affecting ICT literacy. The study was designed to see the impact of two factors - teachers' career and ICT training experiences - on their ICT skills. First, existing standard questionnaires on ICT skills have been revised to reflect the changes in educational informatization. For primary school teachers' ICT skill standard survey, the revised 30 question survey has the reliability of Cronbach's ⍺= .956. With very high ICT skill standard survey, questionnaires were prepared and completed. Second, through the verification in four areas (teaching guidance, school life guidance, administrative management, educational study), meaningful difference between areas and factors were studied. Also, through ICT skills and frequency of use, actual utilization level of ICT depending on ICT skills was assessed. Third, the multiple regression analysis was used and an inverse proportion was found between teacher's career and ICT skills/frequency of use in all four areas of teaching guidance, school life guidance, administrative management and educational study. According to relation of the level of ICT skills and the frequency of using ICT, pearson’s correlation was used. From these findings, following results can be obtained. To conclude from all these findings, career and hours spent for ICT training turned out to be meaningful variants to ICT skills. Yet the two factors do not have significant influence on ICT literacy and frequency of use. But overall, career has negative effect and hours spent for ICT training have positive effects. The conclusions of this study are as follows: First, The level of ICT skills had a meaningful difference according to teachers' career and ICT training experiences the younger a teacher is, correlation of studies related to teaching-learning guidance and education research proved to be stronger. Younger teachers tend to have higher utilization level of ICT, but career does not mean a big drop in using administrative system. Second, The frequency of using ICT had a meaningful difference according to teachers' career and ICT training experiences age and frequency of ICT use show inverse relations, but in school life guidance, correlation was relatively weak. That shows face-to-face meeting with students is far more effective for counseling students than resorting to blogs, e-mails or other ICT methods. Third, The level of ICT skills and the frequency of using ICT had a meaningful relation. This study revealed that teachers equipped with advanced ICT skills do not necessarily use ICT in class frequently. This shows they lack opportunities, like training programs, that help them take advantage of ICT in class. Therefore, informatization training should take into account different competencies of ICT skills among teachers. Above all, systematic training opportunities should be given to teachers with good ICT skills.
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