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유아체육 참여자의 신체적 자아개념이 사회적 능력 및 정서능력에 미치는 영향

Title
유아체육 참여자의 신체적 자아개념이 사회적 능력 및 정서능력에 미치는 영향
Other Titles
Effects of Physical Self-Concept of Kindergartener Physical Education Participants on Social Competence and Emotional Competence
Authors
천미선
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박승하
Abstract
본 연구는 유아체육 참여자의 신체적 자아개념이 사회적 능력 및 정서능력에 어떠한 영향을 미치는지 분석하여 유아가 스스로 느끼는 신체적 자아개념의 중요성을 강조하고 유아체육교육의 기초 자료를 제공하는데 목적이 있다. 본 연구는 서울시에 소재한 D유아체능단에 참여하고 있는 5-7세의 남녀 유아 108명(남자 56명, 여자 52명)을 대상으로 하였다. 검사 도구는 신체적 자아개념 검사와 사회적 능력, 그리고 정서능력 검사를 사용했다. 이 중 신체적 자아개념 검사는 신체적 자아개념 질문지(PSDQ: Marsh, Richards, Johnson, Roche, Tremayne, 1994)를 황순각(2001)이 재구성(신뢰도 Cronbach α=.75)한 신체적 자아개념 검사 도구를 사용하였다. 유아의 사회적 능력을 측정하기 위해서 도현심(1994)이 개발한 ‘유아용 사회적 능력 척도(The Social Competnece Questionnaire for Kindergarteners)'를 사용하였다. 유아의 정서능력을 측정하기 위해서 Salovey와 Mayer(1996), 그리고 Goleman(1995), Saami(1990)의 연구를 토대로 이병래(1997)가 제작한 정서지능 척도를 사용하였다. 연구문제를 검증하기 위해 SPSS Windows 10.0 프로그램을 이용하여 빈도와 기술통계를 산출하고, 독립 t-test, 일원분산분석(one-way ANOVA)과 중다선형회귀분석(multiple linear regression analysis)을 실시하였다. 본 연구의 연구문제에 따른 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 일반적 특성 중 연령에 따른 신체적 자아개념의 차이는 유능감, 체력에서 통계적으로 유의한 차이가 있었으며, 5세가 6, 7세 보다 높게 나타났다. 둘째, 신체적 자아개념이 사회적 능력에 미치는 영향은 신체적 자아개념 중 외모는 사회적 능력의 하위요인인 대인적응성, 인기도/지도력에서 유의한 영향을 미쳤다. 신체적 자아개념 중 체력은 사회적 능력의 하위요인인 인기도/지도력, 사회적 참여에서 유의한 영향을 미쳤다. 셋째, 신체적 자아개념이 정서능력에 미치는 영향은 신체적 자아개념 중 유능감은 정서능력의 하위요인인 타인조절/대인관계능력에서 유의한 영향을 미쳤다. 신체적 자아개념 중 외모는 정서능력의 하위요인인 자기조절능력, 타인인식능력, 타인조절/대인관계능력에서 유의한 영향을 미쳤다. 신체적 자아개념 중 체력은 정서능력의 하위요인인 타인인식능력에서 유의한 영향을 미쳤다. 다음과 같은 연구결과를 볼 때, 신체적 자아개념이 사회적 능력 및 정서능력에 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 따라서 유아기에 다양한 신체활동을 경험하게 함으로서 신체적 자아개념을 높이고, 나아가 신체적 자아개념이 사회적 능력 및 정서능력에 보다 긍정적인 영향을 미칠 수 있도록 해야 할 것이다.;The purpose of this study is to emphasize the importance of the physical self-concept kindergarteners feel and provide basic information for kindergartener physical education by analyzing what kinds of effects the physical self-concept of the kindergartner physical education participants has on their social competence and emotional competence. This study was conducted for 108 kindergarteners (56 boys, 52 girls) between the ages of 5 to 7 who are participating in D Children Sports Club located in Seoul. As for the test tools, physical self-concept test, social competence test and emotional competence test were used. Among them, the physical self-concept test tool that Soon Gak Hwang (2001) reconstructed (Cronbach α=.75 reliability) using physical self-Description questionnaire(PSDQ: Marsh, Richards, Johnson, Roche, Tremayne, 1994) was used for the physical self-concept test. To measure kindergarteners' social competences, 'social competence questionnaire for Kindergarteners' developed by Hyun Shim Doh (1994) was used. To measure kindergarteners' emotional competence, the emotional intelligence scale Byung Rae Lee (1997) developed based on the studies by Salovey and Mayer (1996) and Goleman(1995) and Saami(1990). To evaluate the data collected, Independent - samples t-test, One-way ANOVA, Multiple Linear Regression Analysis and SPSS Windows 10.0 program were used. Among them, the SPSS Windows 10.0 program was used to yield frequency and De criptive Statitic. The major results of this study were as follows : First, among general characteristics, it was revealed that there were statistically meaningful differences in the competence and physical strength in the physical self-concept differences according to age, and that of 5-year-olds was higher than that of 6 and 7-year-olds. Second, as for the effects of physical self-concept on social competence, the appearance among physical self-concept had a meaningful affect on interpersonal adaptation and popularity/leadership that are sub-factors of social competence. The physical strength among physical self-concept had a meaningful affect on popularity/leadership and social participation that are sub-factors of social competence. Third, the competence among physical self-concept had a meaningful affect on other-regulation/personal relation that are sub-factors of emotional competence in the effects of physical self-concept on emotional competence. The appearance among physical self-concept had a meaningful affect on self-regulation and other-perception, other-regulation/personal relation that are sub-factors of emotional competence. The physical strength among physical self-concept had a meaningful affect on other-perception that is sub-factor of emotional competence. According to the above research results, it was confirmed that physical self-concept has an affect on social competence and emotional competence. Therefore, efforts should be made to allow children during their infancy to experience various physical activities to increase their physical self-concept and, furthermore, physical self-concept to have more positive affects on their social competence and emotional competence.
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