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자치구생활체육회 청소년체련교실 프로그램의 학교체육 연계 가능성 탐색

Title
자치구생활체육회 청소년체련교실 프로그램의 학교체육 연계 가능성 탐색
Other Titles
Relationship and Effect between Municipality’s Youth Activity Program and School Physical Activity Program.
Authors
이윤숙
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김경숙
Abstract
본 연구는 자치구생활체육회 청소년 체련교실 프로그램의 학교체육 연계 가능성을 탐색해보고 청소년체련교실 프로그램과 학교체육 연계 활성화를 위한 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 조사연구, 심층면담과 간담회를 실시하였다. 조사연구는 2009년 서울특별시생활체육회에서 선정한 D구, M구, Y구 3개 구 자치구생활체육회 청소년체련교실에 참가하고 있는 학생 200명과 서울시 소재에 있는 중․고등학교 4개 학교를 무선으로 선정하여 비 참여 학생 200명 총 400명을 대상으로 실시하였다. 설문조사를 위하여 연구자가 직접 해당학교와 해당 구를 방문하여 설문지를 배포하였으며, 회수한 설문지 가운데 이중기입 및 무성의한 응답을 한 학생들을 제외하고 본 연구에 사용된 자료는 348명 이었다. 수집된 자료는 문항에 대한 응답분포의 탐색적 분석을 위하여 빈도분석과 분석을 실시하였고 SPSSWIN 17.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 심층 면담은 청소년체련교실 프로그램을 주관하고 있는 자치구생활체육회 담당자를 대상으로 청소년체련교실 프로그램 학교체육 연계 가능성에 대한 심층적 정보를 얻기 위하여 실시하였으며, 면담대상은 K중학교, P중학교, L고등학교, H고등학교 현직 교사 4명이 참여하였다. 또한 전문가 간담회는 청소년체련교실의 운영현황과 학교체육과의 연계에 대한 가능성을 알아보기 위하여 실시하였으며, K생활체육회, D생활체육회, S생활체육회, Y생활체육회, J생활체육회 담당자 5명이 참여하였다. 심층면담과 간담회 내용은 연구 참여자들의 동의를 얻어 녹음하였으며, 간담회 진행상황은 비디오로 촬영을 하였다. 이러한 절차를 거쳐 수집된 면담 자료는 귀납적 분석 방법을 사용하여 분석하였다. 이상의 연구 방법과 절차를 통하여 자치구생활체육회 청소년체련교실 프로그램의 학교체육연계 가능성 탐색을 분석하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 청소년체련교실 프로그램 참여여부는 입시경쟁으로 인한 학업보충으로 청소년체련교실 프로그램에 대한 인식 부족으로 나타났으며 성별에 따른 참여도는 외향적인 남학생이 여학생 보다 많이 참여하고 있었다. 학교급간의 차이는 고등학생보다 수업일수가 적고 학업에 대한 부담감이 적은 중학생이 많이 참여하고 있었으며 비 참여 학생과 참여 학생의 차이는 참여 학생은 청소년체련교실과 학교체육에서 자주 못 배우는 종목 위주로 배우고 싶어 하였으며 비 참여 학생은 학교에서 배우는 종목위주로 배우고 싶어 하였다. 또한 청소년 체련교실 프로그램에 대한 인식이 부족하여 많은 홍보와 종목의 다양성을 넓힐 필요가 있으며 지속적인 참여율을 높이기 위해서는 정부, 교육청, 자치구생활체육회와 협력하여 구축하는 것이 바람직하다고 인식하고 있었다. 청소년체련교실 프로그램을 참여하는 학생이나 비 참여 학생 모두 다양한 스포츠와 학교보다 좀 더 나은 곳에서 체육활동을 배우고 싶어 하였다. 둘째, 학생들이 대부분 학교체육수업에 만족하지 않는 이유는 학교체육 수업 시 좁은 공간과 낡은 운동기구로 수업을 받고 있기 때문인 것으로 나타났다.. 이로 인해 체육수업 시 많은 제한으로 체육수업이 다양하지 않아 학생들의 흥미유발 부족이 나타났으며 학생들은 학교에서의 제한된 수업이 아닌 새로운 시설과 분위기, 능력 있는 선생님한테 수업 받기를 원하고 있었다. 또한 학생들은 학교체육과 지역생활체육기관의 적극적인 협력과 교육의 질 향상을 위해 학생들의 다양한 종목 선택으로 지속적인 체육활동을 하고 싶어 하였다. 셋째, 생활체육회 담당자와 체육교사들은 학교체육과 자치구생활체육회에서 운영하는 청소년 체련교실 프로그램의 연계성을 매우 긍정적으로 생각하고 있었다. 교사들은 자치구생활체육회에서 운영하는 청소년체련교실프로그램에 대해 홍보부족으로 잘 알고 있지는 못하였으나 학교간의 특성과 운영방침에 따라 연계를 하여 수업을 한다면 교과 외 활동 방과 후 특기적성이나 학교스포츠클럽 활동이 수준 높은 교과 외 활동으로 확대 될 수 있을 것이라 생각하여 높은 연계 가능성을 시사 하였다. 교과 외 활동 방과 후 특기적성이나 학교스포츠클럽활동은 외부강사나 교사가 지도를 하면 학생들이 수강료를 지불해야 하는 경우가 발생 되어 수강료의 부담이 크므로 학생들이 관심있는 종목을 배우지 못하는 경우도 있다. 이러한 문제를 해소하기 위해 자치구생활체육회 청소년 체련교실 프로그램을 통해 학생들이 수강료를 부담하지 않고도 관심있는 종목과 효과적인 수업을 받을 수 있다는 사실을 정부, 교육청, 생활체육회가 학교에 적극적인 홍보를 하여 학생들은 마음 편히 체육활동을 할 수 있고 교사들은 수업의 한계를 극복할 수 있는 계기가 되어 학교체육과 청소년체련교실 프로그램의 연계가 가능해질 수 있을 것이라 전망하고 있다. 위와 같이 결과를 종합해 볼 때 청소년체련교실 프로그램 참여는 학교체육에 긍정적인 영향을 미치고 학생의 다양한 체육활동으로 흥미 유발과 적성을 발견하여 학교체육활동으로 끝나는 것이 아니라 개인에 맞는 운동을 하여 평생체육으로 확대되어 연계될 수 있음을 확인 할 수 있었다. 따라서 학생들의 발달단계에 적합하고 다양한 종목의 프로그램과 학생들의 흥미와 관심을 고려한 신체활동 경험의 기회를 부여할 수 있도록 프로그램 저변확대의 노력이 필요하다. 즉, 정부, 교육청, 학교, 지역생활체육기관의 효율적인 운영방안을 위한 지속적인 연구와 학생들에게 공부와 체육활동을 부담 없이 같이 할 수 있는 정책적인 제도마련의 노력이 필요할 것이다.;From the viewpoint of the physical activities of school or that in daily life, it's true that the reality about them dose not come up to the desire for the physical activities and its significance and value standard. Unlike the sport culture in foreign countries, that of our country doesn't present pleasure in life or create the atmosphere to enjoy it as a playing, only being devoted itself to sport education and elite sport which is apart from our daily life. Our sport culture holds a plenty of problems actually, but it should be regarded that it holds something exceeding the pursuit of mear pleasure for the juveniles in 21st century, and so it's the time we should change our awareness about the sport culture and for that, educational and social-cultural level should act as a mutual complementary concept. Accordingly, an activation of physical activities of school & a systematical backup should be built up to foster the physical activities for all, and first above all, the physical activities of school and that in daily life in local area should be associated instead of being apart from each other. On the base of this contents, the goal of this study is to seek for the possibility to connect the program of physical training classes for juvenile led by autonomous region council of sport for all to the sports of school and to offer basic data for active connection between the program and physical activities of school. To achieve such purpose of the study, survey, in depth interview and a round-table conference were carried out.. The survey was carried out for total 400 students, 200 of which were the participants in the sports training classes for juvenile led by Autonomous Region Councils for Sports for all in D, M, Y wards selected by Seoul council of Sports For all in 2009, and the other 200 of which were non-participant students from 4 junior, senior high schools in Seoul selected by This researcher personally visited the schools and words subjects to the survey to distribute the questionnaire, and collected 348 questionnaire excepting the questionnaire answered twice to a question or answered insincerely. The in-depth interview was carried out for the person in charge of the sport training classes program of autonomous council of sports for all which run the program to get detailed information of the possibility to connect the program to the sports of school. 4 teachers of K, P junior high schools and L, H senior high schools were chosen for the interview. 5 persons in charge of K, D, S, Y, J councils of sports for all gathered for discussion to find out public awareness of current operation state of sports training classes for juvenile and of connection with physical activities of school was held. Those sayings from in depth interview and meeting were recorded under the agreement of the participants in the study, and the video on the meeting scene was taken. The collected interview data through such procedure was analyzed by inductive analysis. Through such method and procedure, the inquiry for possibility to link the sports training classes for juvenile led by autonomous region councils of sports for all was analyzed and put forth such conclusion as below. First, lack of understanding for the program of sports training classes for juvenile existed due to supplementary class caused by competition in entrance examinations, and in respect to joining level by the sex, outgoing male students command a majority, and by the schools grade, junior high school students participated a lot more because they have less school days and their study burden was lighter than that of senior high school students. Second, most students were not satisfied with school sports due to narrow spaces and worn athletic goods which restricts physical class in diversity setting the students not interested in sports. Those students wanted to get highly qualified education and learn various kinds of sports they can't get in schools by filling up the insufficient school facilities and athletic goods with the back up of those local institutes for the sports for all. Third, teenagers like to play a little of all sorts of sports but basketball was most favoured and easier sports for them. They were generally satisfied with the sports training classes for juvenile program, and the preference of non-participant students for sports was restricted to the sports items learnt in schools while participant students preferred those they can't learn in the sports training classes for juvenile or in schools. Fourth, lacking of awareness for the program of sports training classes for juvenile indicates a necessity for sufficient PR and widening of sports item, and it's advisable to associate with schools for a raise of continual participation rate. Both the participant, non participant in the program of sports training classes for juvenile hoped to learn all sorts of physical activities in the places other than schools. Fifth, the students wanted to have the classes not restricted, in the new facilities and atmosphere, by qualified teachers, and a selection of items for an increase in education quality, for induction of students' concerns, fit for students' aptitude through active association between school sports and local institution of sports for all were recommended. Synthesizing the results above, besides participating in the program of sports training classes for juvenile is one of the method to have positive influence on the physical activities and make a good use of leisure, it could be necessary to spread the sport and attract active participation. From the those point of view, the program of sports training classes for juvenile has to catch up with desire for juvenile's sports and so a program to meet such request as soon as possible should be prepared. It was confirmed that had a positive influence on the physical activities of school and it could be connected to the lifelong sports if it can induce students to be interested in it with various sorts of sports. So first of all local sports for all association providing the program of sports training classes for juvenile has to fully regard the properties or characters of the participants such as participants' gender, age, their ability relevant to sports, the purpose & demand of joining in sports to clear the subjects for the program in order to promote public participation and to continually increase the participants and to achieve the goal of the program. The idea of the program of sports training classes for juvenile has to be converted from " assemble sports" into gathering sports" rather than being one day typed program. In general, the sports program carried by public institutions are limited to some extent in durability, it's required to run the program which could arose juveniles' collectivity and sociality Accordingly, it's necessary for the local areas to set their sport activities which have continuity and solidarity to last as a various and lasting program rather than to end as an item-centered one day program. To activate the program of sports training classes for juvenile, the auspices of Seoul council of sports for all and autonomous regions councils of sports for all need to open exchange exhibition to prepare for the juvenile to boost their morale and foster sportsmanship making the program more active. On the base of those, when it comes to find the way to be connected with the program of sports training classes for juvenile, the activation of the sports activities of the schools & build up of schools' systematic support are indispensable, and above all, the connectivity of the sports activities of the schools and sports in daily life should be deeply understood instead of being regarded as separated things. In other words, those matters such as facilities for physical activities, lack of publicity, development and expansion of program involve not only in physical activities in daily life and so a study for preparing a measure under the consideration of the connection with the physical activities of schools should be continued by all means.
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