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여자 중·고등학생과 대학생들이 지각하는 체육교사 이미지 연구

Title
여자 중·고등학생과 대학생들이 지각하는 체육교사 이미지 연구
Other Titles
An Analysis of Physical Teachers' Images on Middle and High School Girls, and University Students
Authors
김보현
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김경숙
Abstract
본 연구는 현재 여자 중․고등학교에 재학 중인 학생들과 대학생들이 지각하고 있는 체육교사의 이미지를 알아보고 비교분석하는데 연구 목적이 있다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 체육교사의 일반적특성이미지, 학교급별 체육교사이미지, 학교급별 체육교사의 하위요인이미지차이와 체육교사배경변인에 따른 체육교사이미지차이를 알아보았으며 연구방법으로는 서울 소재의 여자 중․고등학교 3개교씩 6개교에서 730명, 대학교 1개교에서 150명을 대상으로 폐쇄형 문항과 개방형 문항 총 48문항으로 구성된 질문지를 학생들에게 배부하였다. 그 중 752부가 회수되었으며 응답이 불완전하거나 무성의한 29부를 제외한 723부를 분석 자료로 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 12.0 통계프로그램을 활용하여 교차분석과 기술통분석, 독립표본 t-test 및 일원변량분석을 실시하였으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 여학생들이 지각하고 있는 체육교사의 일반적 특성 이미지를 분석한 결과 70%이상의 학생들이 체육교사를 남성의 이미지로 강하게 인식하고 있었으며 체육교사의 연령에 있어서는 중학생의 경우 20대 체육교사로 44.2%, 고등학생의 경우 50대 이상의 체육교사로 36.0%, 대학생의 경우 30대 체육교사로 46.9%의 학생들이 지각하고 하고 있는 것으로 나타났다. 수업 중 체육교사 있는 장소로는 70%이상이 운동장으로 응답하였으며 체육교사에 대한 이미지는 중학생의 경우 14%, 고등학생의 경우 20.8%, 대학생의 경우 36.1%만이 체육교사에 대해 긍정적으로 인식하는 것으로 나타났다. 둘째, 학교급별 여학생이 지각하고 있는 체육교사의 이미지는 중학생의 경우 즐겁게 수업에 참여하는 것에만 중점을 둘 뿐 건강증진이나 운동기능 습득에는 신경 쓰지 않으며 열정이 없다고 인식하였다. 고등학생의 경우는 학생들의 흥미를 고려하지 않은 강압적인 수업지도 방법과 모범적이지 못한 행동으로 체육에 대한 부정적 인식이 자리 잡은 것을 알 수 있으며 대학생의 경우는 교사의 지시적이고 감정적인 체벌로 인해 체육교사를 부정적으로 인식하였다. 셋째, 학교급간 하위요소별 차이를 살펴보면 우선 여학생들이 지각한 체육교사의 개인적 특성 이미지를 비교한 결과 먼저 교사로서의 자질에 있어서는 중․고등학생에 비해 대학생이 지각하는 체육교사가 상대적으로 가르치는 것을 즐기거나 체육이론에 관한 풍부한 지식을 가지고 지도하는 것으로 나타났다. 체육교사의 학습지도 이미지를 비교한 결과 수업의 중점에 있어서 중학생이나 대학생에 비해 고등학생이 지각하는 체육교사의 경우 성적을 중시하는 것으로 나타난 반면 중․고등학생에 비해 대학생들이 인식하는 체육교사의 경우 운동기능을 익히거나 건강증진, 즐겁게 참여하는데 중점을 두는 것으로 나타났으며 수업지도방법에 있어서는 중학생에 비해 고등학생이나 대학생의 경우 상대적으로 수업내용을 이해하기 쉽게 설명해 주는 것으로 인식했다. 또한 수업에서의 체육교사 모습은 중․고등학생에 비해 대학생 경우 상대적으로 칭찬과 격려를 잘 해주거나 열정이 넘치는 것으로 나타났다. 체육교사의 생활지도 이미지를 비교한 결과 잘한 일과 잘못에 대한 반응에 있어서 중․고등학생에 비해 대학생의 경우 착한 일을 했을 때 공개적으로 칭찬을 해주는 것으로 나타났으며 중학생에 비해 고등학생이나 대학생의 경우 잘못을 했을 때 그에 해당하는 벌을 주는 것으로 인식해 다소 차이를 보였고 체벌의 형태에 있어서는 중학생에 비해 고등학생이나 대학생의 경우 상대적으로 체벌로 기합을 많이 주는 것으로 인식해 차이를 보였다. 체육교사의 인간관계 이미지를 비교한 결과 신뢰감에 있어서 중․고등학생에 비해 대학생의 경우 상대적으로 학생들의 이름을 잘 기억하거나 자신을 잘 이해해 주는 것으로 지각해 다른 교사보다 체육교사의 지도를 더 따르는 것을 알 수 있었으며 교사상에 있어서는 중․고등학생에 비해 대학생의 경우 상대적으로 사랑으로 대해주거나 재미있게 대해주는 것으로 나타났다. 넷째, 체육교사의 배경변인에 따른 체육교사의 이미지를 분석한 결과 성별에 있어서 체육교사가 여성인 경우가 남성인 경우에 비해 상대적으로 긍정적인 이미지를 가지고 있는 것으로 나타났다. 연령에 있어서는 권위적이고 명령적인 과거 체육교사와 학생의 말에 귀 기울이며 수업시간에 학생들과 많은 활동을 함께 하는 2․30대 교사와의 차이를 나타냈다. 위와 같은 결과를 통해 학년이 바뀌면서 체육교사이미지 역시 변한다는 것을 알 수 있었다. 그러므로 체육교사는 청소년기에 접어드는 각 시기의 여학생들의 이해가 먼저 선행되어야 할 것이며 발랄하고 즐거운 체육수업을 제공할 수 있도록 끊임없는 자기반성과 이에 알맞은 교수법 그리고 다양한 프로그램 개발을 위한 지속적인 연구가 계속되어야 할 것이다. 또한 여자체육교사가 남자체육교사에 비해 운동기능에 관한 것을 제외한 학습이미지 모두 높은 것으로 보아 여자체육교사를 위한 정기적인 운동기능 연수교육과 남자체육교사를 위한 교수․학습연수교육이 필요함을 시사하고 있다. 또한 기존의 이미지 개선을 위한 문제점들을 연구하여 장기적 관점에서 관리해야 하고 원활한 의사소통을 통한 호의적인 이미지형성을 위해 대내적․대외적으로 각종 활동을 강화해야 할 것이다.;This study aims at inquiring into physical teachers' images on students being in middle and high school, and university students. For this, questionnaires made up by total 48 questions such as closed-questions and opened-questions were distributed to them in 6 schools such as 3 girls' middle schools and 3 girls' high schools, and 1 university. And 723 copies were applied as analytic data. The collected data were divided into individual characteristic image, learning guidance image, life guidance image and human relation image to make an analysis using SPSS statistical program. The results were as follows. First, it showed that the physical teachers' image on girl students in middle and high school is a little greeted by middle school girls because of education with much thought of record than that with thought of their interest. For high school girls, the negative recognition of physical education took root by directive and oppressive guidance methods, and impulsive bodily punishment of them. They will therefore free themselves from the image of ignorance or hot temperament if they guide so that students can be sorry for their fault. University students had a higher positive image than middle and high school students, which considering that physical guidance system wasn't sharply changed in middle and high schools over the past 3 to 4 years, a negative view in their middle and high school day's is a result that responds with an ideal image or anticipation while learning liberal university life, and university education system different from the cramming education system in middle and high schools since university students. In other words, this contributes to the change of image by the changed environment of adolescent days when lead a monotonous life by being confined in the exam hell of middle and high school days, and liberal university life. Second, seeing the difference by middle and high school, to begin with, the comparison of their individual characteristic image showed that for the quality as a teacher, they enjoy the physical education that university students than middle and high school students perceive, or they guide with a great store of knowledge on physical theory. The comparison of their learning guidance image showed that for high school students than middle school students or university students in the emphasis of education, they think much of record, while they lay emphasis on the learning of exercise ability, promotion health and pleasant participation in physical education for university students than middle and high school students. For high school students or university students than middle school students in the education guidance method, they easily explained the education contents. And they gave a high praise and encouragement, or they were full of passion in their figures for university student than middle and high school students. The comparison of their life guidance image showed that they give a public praise when doing good things for university students than middle and high school students in the response of good and bad things, and they inflict punishment correspond to that when doing bad things for high school students or university students than middle school students, which there is a little difference. And for high school students or university students than middle school students in the form of punishment, they inflicted a great deal of disciplinary punishment, which there was a difference. The comparison of their human relation image showed that they well remember students' name, or they obey guidance more than other teachers, and they well understand students compared to other teachers for university students than middle and high school students in the reliance. For university students than middle and high school students, they treated with love or fun in the teachers' figure. Third, the comparison of their image by their sex and age showed that female physical teachers have a positive image compared to male physical teachers. And there was a difference between past authoritative and imperative physical teachers, and teachers in their twenties and thirties who take many activities with students in the class while listening to their word. By above-mentioned results, as a school year is changed, their image is also changed. Therefore, they have to understand first girl students of each time entering upon an adolescent period, and they have to continuously reflect on themselves to provide lively and happy physical education. And the study for the development of a teaching method and various program suitable to this should be lastingly continued. Female teachers were higher than male teachers for all learning images excepting excercise ability, which female teachers have need of regular in-service training of excercise ability, and male teachers have need of the education of learning guidance. Finally, Problems for improvement in the existing image have to be studied to manage in the long term, and various activities should be internally and externally strengthened to form a friendly image through smooth communication.
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