View : 59 Download: 0

고등학교 1학년 미술과와 과학과의 통합수업이 창의적 표현력에 미치는 영향

Title
고등학교 1학년 미술과와 과학과의 통합수업이 창의적 표현력에 미치는 영향
Other Titles
Influence of the Integrated Lesson of Art and Science for the 1st Graders of Highschool on the Creative Expression: Problem-Based Learning Model
Authors
조화영
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
차영순
Abstract
급속한 현대사회의 변화에 따라 지식과 정보가 늘어나면서 현대인들은 다양하고 복잡한 상황을 경험하게 되었다. 이러한 환경에 적응하기 위해서는 다양한 문제에 직면하였을 때 해결책을 모색하고 새로운 것을 창안할 수 있는 능력이 요구된다. 이와 같은 능력을 기르기 위해서 본 논문에서 언급하고자 하는 것은 미술교육에 있어서도 보다 넓고 다양한 방법의 새로운 시각적 접근이 필요하다는 것이다. 그 방법을 살펴보면 일상생활의 구체적인 삶과 관련된 문제중심학습환경과 통합교육을 들 수 있다. 7차 교육과정 뿐 아니라 2007 개정 교육과정에서도 이러한 사회적 요구로 인해 교과 내 각 영역별의 연계와 타 교과와의 통합교육을 언급하고 있는 것을 볼 수 있다. 미술과와 과학과의 통합수업의 토대가 되는 통합교육, 문제중심학습과 창의적 표현력의 의의에 대하여 학자들의 연구를 이론적으로 고찰하고 종합해 본 결과, 학생들이 실생활과 관련된 문제를 스스로 해결하기 위해 정보를 선택하고 가공하며 활용하는 과정 속에서 창의적 사고를 할 수 있게 된다고 해석할 수 있었다. 따라서 본 연구에서는 문제중심학습모형을 중심으로 한 미술과와 과학과의 통합수업이 고등학교 1학년 학생들의 창의적 표현력에 미치는 영향을 알아보는 것을 목적으로 하였다. 본 연구는 먼저 문헌을 중심으로 통합교육, 창의적 표현력과 문제중심학습모형에 대해 이론적 고찰을 하였다. 이를 바탕으로 문제중심학습모형을 중심으로 한 미술과와 과학과의 통합프로그램을 수업에 활용함으로써 이것이 학생들의 창의적 표현력에 긍정적인 영향을 미치는지 측정하고자 하였다. 학생들에게 실생활과 관련된 ‘소리나는 보석함 만들기‘라는 문제를 스스로 해결하기위한 과학원리를 알아보고 소리나는 보석함을 디자인한 후에 직접 제작하게 함으로써 창의적 표현력을 심화하도록 하였다. 연구대상은 경기도 분당구 D고등학교 1학년을 대상으로 선정하고 실험집단 31명과 통제집단 31명으로 집단을 구성하였다. 2008년 12월 23일부터 12월 29일까지 실험집단에는 문제중심학습모형을 중심으로 한 미술과 과학과의 통합수업을 하였고 통제집단에는 전통적인 교수-학습 프로그램의 수업을 진행하였다. 실험집단의 수업은 50분을 기준으로 8차시로 하였다. 통합교육의 유형에서 포가티(Fogarty, 1991)모형 중 주제중심 교과통합인 거미줄 모형을 선택하였고, 연구자가 개발한 미술과와 과학과의 통합수업프로그램은 조연순(2006)의 문제중심학습모형을 토대로 하여 제작하였다. 각 집단은 한 사람 당 한 개의 결과물이 나왔으며 창의적 표현력 평가도구를 통해 채점자 3명이 결과물을 분석하였다. 창의적 표현력 평가도구는 선정한 기존의 창의성 하위요소와 한국교육과정평가원의 국가 교육과정에 근거한 평가기준 및 도구 개발 연구 -고등학교 미술Ⅰ(조난심, 1999)을 참고하여 고등학교 1학년 수준에 맞게 본 연구자가 고안한 것으로 평가문항 및 각 문항의 평가 기준의 내용타당도에 대해서는 교육전문가 2인과 경력 6년 이상의 교사 2인으로 부터 검증받았다. 자료처리방법은 집단간 사전 동질성 검증을 하기 위하여 독립표본 t-test를 사용하였고 모든 자료는 SPSS v. 12.0 통계 패키지 프로그램을 활용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 문제중심학습모형을 중심으로 한 미술과와 과학과의 통합수업을 한 실험집단 학생들이 전통적인 표현위주의 수업을 한 통제집단 학생들보다 창의적 표현력 평가의 하위영역인 주제표현, 표현방법, 조형요소와 원리, 표현재료와 용구를 구성하는 모든 창의성 요소에서 더 우수한 평가를 받은 것으로 나타났다. 결론적으로 문제중심학습모형을 중심으로 한 미술과와 과학과의 통합수업이 고등학교 1학년 학생들의 창의적 표현력 향상에 긍정적인 영향을 미쳤다고 할 수 있다. 이를 통해서 볼 때 다각적인 통합교육 프로그램의 연구와 활성화를 위한 심도 있는 연구가 지속되어져야 할 것이고 학교교육현장에서도 적극적으로 미술과와 타교과와의 통합수업이 활용되기를 바란다.;As the volume of knowledge and information is increasing according to the swift change of the modern society, modern people began to experience the situations of variety and complexity. In order to adapt themselves to these situations, the ability to explore the solutions and to create the new alternatives is demanded when they face the various problems. This research is stating that a new visual approach to wider and more various methods is necessary even in the education of art in order to develop the captioned ability. Some of the methods are problem-based learning environment and the integrated lesson which are related to the concrete life of the daily activities. Not only in the 7th national curriculum but also in the curriculum revised in 2007, they're mentioning the coordination among the different fields in the subject and the integrated lesson between the different subjects due to the social demand. As the outcome of the theoretical study and synthesis of the previous researches about the meaning of the integrated lesson, the Problem-Based Learning and the creative expression which are the bases of the integrated lesson of art and science, I interpreted that students are capable of doing the creative thinking while they're selecting, processing and utilizing the informations in order to solve the problems by themselves which are related to the actual life. Therefore this research aims at knowing how the integrated lesson of art and science which is based on Problem-Based Learning Model influences the creative expression of the 1st graders of high school. Firstly, this research performed the theoretical study of the integrated lesson, the creative expression and the Problem-Based Learning Model from the previous researches. Secondly, this research tried to measure if the integrated lesson of art and science based on Problem-Based Learning Model positively influences the creative expression of the students. I helped the students intensify their creative expression by letting them explore the principle of science, design and make the sound jewel boxes by themselves in order for them to solve the problem of 'making a sound jewel box' by themselves which is related to the actual life. The subjects of this research are 1st graders of D high school at Bundang in Gyeonggi-do comprising of the experimental group of 31 persons and the controlled group of 31 persons. From 23rd Dec. 2008 to 29th Dec. 2008, the integrated lesson of art and science based on Problem-Based Learning Model was offered to the experimental group and the conventional lessons were provided to the controlled group. The lesson to the experimental group lasted 8 times with 50 minutes per time. Among Fogarty (1991) models, the spider‘s web model which is the theme-based integration of subjects was selected, and researcher developed the program of integrated lesson of art and science based on problem-based learning model of Cho, Youn-Soon (2006). There was one outcome from each person at each group, and this was measured by three graders with checking-paper for measuring creative expression. Researcher developed the checking-paper for measuring creative expression to suit 1st graders of high school by referring to the selected conventional low-level factors of the creativity and 'the Development of Assessment Standards and Tools in the Art for High School Based on the National Curriculum' of KICE by Cho, Nan-Shim (1999). Then the assessment items and the feasibility of the assessment standards were proven by two educational experts and two teachers with the career of over 6 years. I utilized the independent sample T-test to prove the homogeneity between the groups and applied the statistic software package SPSS v. 12.0 for all the experimental data. To summarize the result of this research as below. The students of the experimental group who studied the integrated lesson of art and science based on Problem-Based Learning Model got the better assesment in all the factors of creativity such as the expression of theme, the method of expression, the element & the principle of modelling and the material & the tool for expression than the students of the controlled group who studied the conventional lessons focused on the expression. In conclusion, it was proven that the integrated lesson of art and science based on Problem-Based Learning Model positively influenced the development of the creative expression of the 1st graders of high school. Further researches need to continue in order to study & promote the various kinds of integrated lesson programs, and I hope the integrated lesson of art and the other subjects will be utilized actively at the actual educational fields.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE