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창의적 표현력 향상을 위한 초등학교 3학년 미술과 교수-학습지도방안

Title
창의적 표현력 향상을 위한 초등학교 3학년 미술과 교수-학습지도방안
Other Titles
3rd grade Elementary School Art Teaching Method for Improving Creative Expression Ability: By Problem-Based Learning Model
Authors
장현혜
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
노용
Abstract
급변하는 현대사회에서 새로운 지식과 정보의 양이 폭발적으로 증가하고 있는 가운데 단순한 형태의 교육과 모방은 더 이상 가치가 없다. 이러한 사회에서 중요하게 부각되고 있는 능력은 창의성이며, 가장 필요로 하는 인재는 창의적인 인간이다. 따라서 교육의 흐름도 사회가 요구하는 자율적이며 개방적인 방향으로 변화하고 있으며, 국가 교육과정과 학교 교육현장에서도 능동적이며 자기 주도적인 학습능력을 갖춘 학생으로 성장시키기 위한 교수-학습 방법을 마련하고 있다. 자유로운 수업 분위기 속에서 다차원적인 교육이 가능한 미술교과는 능동적이며 자기주도적인 학습을 가능하게 하고, 직접적인 표현 활동 과정 속에서 창의성을 기르는 데에 가장 적합한 교과이다. 이러한 특징을 지닌 미술교과는 사회적 요구와 교육의 변화 속에서 중요성이 더욱 부각되고 있다. 또한, 미술 교과의 궁극적인 목표도 자신의 주변에서 미적 가치를 발견하여 향유하고 생활 속에서 다양한 경험과 체험을 통하여 학생들의 창의성을 표현함으로써 미적감수성과 창의적 표현력을 지닌 창의적인 인간으로 길러내는 데에 있다. 이러한 능력을 신장시키기 위해서 기존과 다른 교수-학습 방법의 제시와 그에 따른 연구가 다양하게 실시되고 있다. 그 중 미술과의 특성과 잘 부합하며 학교 현장에서 활용 가능한 학습 모형인 문제중심학습(Problem-Based Learning : PBL)은 학습자가 중심이 되어 문제를 해결해 나가는 과정 속에서 협동력과 비판적 사고력, 창의력을 신장하는 데에 효과적인 학습형태이다. 학습자가 스스로 자신에게 필요한 정보를 수집하고, 선택하여 활용하는 학습이 이루어지므로 전통적인 교수-학습 과정에서 부족했던 교육의 폭을 넓혀 줄 수 있는 수업모형으로 그 교육적 잠재력이 매우 크다. 따라서 본 연구의 목적은 초등학교 3학년 학생들의 창의적 표현력을 신장시키기 위하여 문제중심학습 모형을 적용한 교수-학습 방안을 제시하는 데에 있다. 본 연구의 내용을 요약하면 다음과 같다. 제 7차 초등학교 교육과정과 교과서를 분석하여 문제중심학습 모형이 적용 가능한 단원을 연구하고, 초등학교 3학년의 발달단계와 흥미를 고려하여 가장 적합한 수업의 내용을 구성하여 계획하였다. 연구 수업을 위하여 서울시 은평구에 위치한 K아동센터와 서울시 서대문구에 위치한 E복지관에서 초등학교 3학년 학생 53명을 대상으로 하여 2009년 1월부터 2월까지 5주간 총 8차시에 걸쳐 수업을 진행 하였다. 두 기관의 아동들이 동질한 집단임을 확인하기 위하여 교차분석(X²-test)을 통해 검증하였다. 창의적 표현력을 측정하기 위하여 로웬펠드(Lowenfeld, 1993)가 제시한 창의성의 하위요소와 초등학교 3학년 미술과 표현영역의 하위내용을 기준으로 결과물을 질적으로 서술 평가하였다. 또한 수업 후 학습자들의 작성한 자기 평가지와 모둠 평가지, 수업 평가지를 참고하여 문제중심학습 모형을 적용한 미술 수업이 학습자의 수업 흥미도에 긍정적인 효과를 미치는 지에 대한 변화 과정을 살펴보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 문제중심학습 모형을 적용한 ‘우리나라 전통의상 꾸미기’ 수업을 통해 나온 결과물이 로웬펠드(Lowenfeld, 1993)가 제시한 창의성의 하위요소인 감수성, 융통성, 유창성, 독창성, 재정의·재구성 능력, 종합하는 능력, 조직하는 능력, 추상하는 능력의 모든 하위 영역에서 우수함이 나타났다. 결론적으로, 문제중심학습 모형을 활용한 미술수업이 학습자의 창의적 표현력 향상에 긍정적인 효과를 주었음을 알 수 있었다. 따라서 본 연구는 초등학교 3학년의 창의적 표현력 향상을 위하여 문제중심학습 모형을 적용한 교수-학습지도방안을 제시함으로써, 초등 미술교육에 있어서 문제중심학습 모형의 활용 범위를 확장시키기 위한 교수-학습지도의 기초 자료로써 의의를 갖는다.;In rapidly changing modern society the amount of new knowledge and information has been increasing in explosive pace. Imitation or the plain form of education is not worth any more. Creativity has become one of the most important talent in the current generation, and creative people are most in need. Therefore, the education is changing to be more free and open. the national curriculum and schools are also trying to prepare teaching-learning methods which can be helpful in bringing up students with active and self-directed learning capabilities. With these changes in social needs and education, Fine arts which have different characteristics to the other subjects have become even more important. The art curriculum which enables multidimensional education in an atmosphere of freedom encourages active and self-directed learning, and is the most appropriate curriculum as a way to cultivate creativity in various personal expression activities. The fundamental goal of art curriculum is to help students to discover and enjoy the aesthetic values around them, and to express their creativity through various experiences in their life, and therefore to bring them up as creative people with aesthetic sensitivity and creative expression ability. There have been various proposals of new teaching-learning methods and following researches which try to cultivate this kind of abilities. Problem-based learning(PBL) which conforms well with the characteristics of fine arts education and is available to the teaching situation in school, is effective education style in enhancing the ability to collaborate, critical thinking, and creative power in the middle of solving problems by oneself. Because this learning style encourages the learners to collect the information required to themselves, select from it and make use of it, problem-based learning has pretty large potential as a teaching model which can extend the learning experiences to the extent that was in short of in the traditional teaching-learning process. In this research, a teaching-learning method using a model of problem-based learning which can develop creative expression skills of the 3rd grade elementary school students is proposed and the works done through the research class is analyzed. The main purpose of this research is proposing a teaching-learning method using a model of PBL which can develop creative expression ability of the 3rd grade elementary school students. In summary, the contents of this research follows. Analyzing the 7th national curriculum and its textbook, PBL-applicable chapters could be chosen and the most appropriate class materials were prepared considering interests and development steps of 3rd grade students. research classes were conducted to the 53 elementary school students of 3rd grade in K children welfare center located in Eunpyeong-gu, Seoul and in E welfare center located in Seodaemun-gu, Seoul for 5 weeks since Jan. 2009 with a total of 8 times of classes. Homogeneity of the two children groups was verified using X²-test. The evaluation tool for measuring creative expression ability was invented by the author upon investigation of sub-elements of creativity proposed by Lowenfeld(1993) and of sub-contents of 3rd grade fine arts curriculum. The author qualitatively evaluated the works for two months since Mar., 2009. Referring to self-evaluation reports made by the learners after classes, group-evaluation reports and class-evaluation reports, we examined whether the art classes adopted a PBL model can have positive effects on learners interest on classes. The results of this research follows. First, It was shown that the works of a group who attended the PBL-applied class 'Decorating traditional costumes' were superior to the works of a group who attended the traditional teaching-learning style classes in all of sub-categories of creative expression ability. It was shown that the works made by a group who attended the PBL-applied classes were superior in terms of sensitivity, flexibility, fluency, originality, ability to redefine, ability to reorganize, ability to abstract, ability to synthesize, ability to organize which are sub-elements of creativity suggested by Lowenfeld(1993). Consequently, through qualitative evaluations of students' works, it was shown that art classes adopted a PBL model had improved the learners' creative expression. By proposing a teaching-learning method using a PBL model to improve learner's creative expression ability, this research has the meaning as a background that supports necessity of more broad adoption of the PBL model in elementary school art education.
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