View : 888 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이소현-
dc.contributor.author윤예니-
dc.creator윤예니-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:09Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:09Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.otherOAK-000000054146-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/178092-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000054146-
dc.description.abstract초등학교 학생들이 보이는 문제행동이 갈수록 다양해지고 있으며, 그 강도도 심각해지고 있다. 초등학교 담임교사들은 학급에서 보이는 다양한 문제행동, 통합된 장애학생이 보이는 문제행동, 판별되지 않았으나 심각한 정서 및 행동문제를 보이는 개별학생에 대한 지도 등의 여러 가지 어려움을 겪는다. 문제행동을 효율적으로 통제하지 못할 경우에 교사들은 학급경영에 큰 어려움을 겪을 뿐 아니라 교사로서의 정체성에도 위협을 느끼게 된다. 그러나 많은 교사들은 문제행동을 효율적으로 관리하기 위한 중재방법에 대한 이해가 부족하며 문제행동 지도와 관련된 교사연수 및 교육 제공 등의 지원이 제대로 제공되고 있지 않다. 특히, 초등학교 6학년 학생들의 보이는 문제행동의 심각성과 생활지도의 어려움으로 6학년 가산점제까지 논의될 정도로 6학년 담임의 기피현상도 심해지고 있다. 따라서 문제행동을 효율적으로 관리하기 위한 방법에 대한 연구가 필요하다. 지금까지의 긍정적 행동지원의 연구는 개별 장애학생을 대상으로 한 개별적인 차원의 연구가 대부분이었다. 그러나 적시에 전체학생을 대상으로 하는 보편적인 차원의 중재는 문제행동 감소에도 효과적일 뿐 아니라 학생들이 수용하기에도 가장 쉽다. 본 연구의 목적은 초등학교 6학년 학급을 대상으로 기능진단을 통한 학급차원의 보편적 긍정적 행동지원을 실시 한 후에 수업 시간과 쉬는 시간의 문제행동과 학교생활 만족도의 변화를 알아보고자 실시하였다. 본 연구의 참여자는 서울시에 위치하고 있는 초등학교 6학년 두 학급에 소속된 학생 60명과 학급담임교사 2명, 교과전담교사 2명이다. 긍정적 행동지원은 기능진단을 통하여 학생들이 많이 보이고 담임교사 및 교과전담교사가 심각하다고 판단한 문제행동을 선정한 후 이를 바탕으로 가설을 세우고 선행연구들의 결과를 바탕으로 다양한 중재들을 포함하여 긍정적 행동지원을 계획하였다. 학급구성원끼리 학급의 문제점과 앞으로의 변화해야 할 모습 등에 대해서 충분히 이야기를 나눈 후에 학급차원의 보편적 긍정적 행동지원을 실시하였다. 긍정적 행동지원 실시 전&#12539;후의 문제행동 빈도수를 사건기록법으로 측정하여 문제행동의 변화를 알아보았고, 실험집단과 통제집단에 속하는 학생 각 30명을 대상으로 학교생활 만족도 설문지를 실시하여 자료를 수집하였다. 수집된 설문 자료는 SPSS for window 12.0 프로그램을 사용하여 독립표본 t-검증을 실시하여 실험진단과 통제집단의 사전&#12539;사후 차이를 알아보았다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 수업 시간 중 문제행동은 자리이탈, 소음내기, 과제회피, 부적절한 신체행동이었으며 사전&#12539;사후 각 각 5회기씩의 총 빈도수의 합을 구하고 비교한 결과 약 78.1%의 감소를 나타냈다. 그 중 소음내기가 가장 큰 폭으로 감소하였다. 쉬는 시간 중 문제행동은 소음내기, 부적절한 신체행동으로 사전&#12539;사후 각각 5회기씩의 총 빈도수의 합을 구하고 비교한 결과 75.8%의 감소를 나타냈다. 둘째, 긍정적 행동지원을 실시한 후 학생들의 전체 학교생활 만족도의 변화 정도를 알아보기 위하여 독립표본 t검정을 실시한 결과 사전검사와 사후검사의 차에 있어 실험집단의 향상정도가 통제집단보다 평균 18.6점 더 높았고, 독립표본 t검정을 실시 결과 t=2.861로 유의미한 차이가 있었다(p<.001). 따라서 긍정적 행동지원의 실시가 학생들의 학교생활 만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 학교생활 만족도의 하위영역의 집단 간 사전&#12539;사후 변화를 살펴보면 학교생활, 수업일반, 교사와의 관계 영역에서는 유의미한 차이가 있었고, 아동간의 인간관계, 학교의 물리적 환경, 학교행사 및 특별활동의 영역에서는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 이상의 결과들을 종합해 볼 때, 학급차원의 보편적 긍정적 행동지원은 초등학교 6학년 학급에서 보이는 교실문제행동을 감소시켰으며 학교생활, 수업일반, 교사와의 관계 영역에 관련된 학교생활 만족도에 긍정적인 영향을 미쳤다고 볼 수 있다. 이는 증거기반의 실제를 바탕으로 고안된 학급차원의 보편적 긍정적 행동지원이 문제행동 감소 뿐 아니라 학생들의 삶의 질과 깊은 연관이 있는 학교생활 만족에도 영향을 주었다는 것을 나타낸다. 즉, 긍정적 행동지원이 초등학교 6학년 학생들이 보이는 교사와의 관계 및 수업 시간에 발생하는 문제행동을 중재하는 데 도움을 줄 수 있으며 초등학교에서의 문제행동지도의 한 방법으로서 긍정적 행동지원의 적용 가능성을 보여주었다. ;The problem behavior getting various as days go by Elementary school children, the intensity also getting serious. Class teachers of Elementary schools aren't distinguished to various problem behavior in a class the problem behavior of integrated obstacle students. But, they experience several kinds of trouble of guidances about individual students showing serious emotion and behavior problem. Teachers experience large trouble about class management if they can't efficiently control the problem behavior. Also, they feel threat of identity as a teacher. But a lot of teachers short the understanding about an arbitration way to manage efficiently the problem behavior and assistance of guidance of the problem behavior and related teacher training and providing of education aren't provided well. Especially, It's getting worse the present situation of avoidance six-grade of charge because they have troubles of serious problem behavior and life guidance about six-grade students of Elementary schools. So, it's necessary the study about efficient management method of the problem behavior. By this time, the study of the positive behavior support consists mostly individual studies to individual obstacle students. But, universal level is efficient a decrease of the problem behavior for the whole students. It's also easy to accept for student. The purpose of this study put in operation for searching the change of satisfaction in school life and the problem behavior of school hours and break hours after put in operation the universal positive behavior support through the function examination for six-grade classes of a Elementary school. Participants of this study are sixty students and two teachers in charge and two teachers in subject complete charge included two classes of six grade of Elementary school and it's located in seoul. The positive behavior support made plans based on the results of preceding study include variety arbitration after selected the serious problem behavior judged from teachers in charge and teachers in subject complete charge through the function examination. It was put in operation the universal positive behavior support after converse enough about class issue with members of a class and image that must be changed in the future. It searched the change of the problem behavior through measure from way of case records the frequency of the problem behavior of the positive behavior support operation before and after. And they collected materials for school life satisfaction, questions from thirty students included experiment group and control group. The collected question materials used the program of the SPSS for window 12.0 put in operation the t - verification of independence sample and it searched the difference of before and after of experiment group and control group. They summarized the analysis results of this study as follows. At first, the problem behavior in school hour are seat breakaway, cause noise, take evasion, inappropriate action. And it was shown that decrease about 78.1% from comparative result with the sum of total frequency of the before and after each five date of return. It's decreased largely among others make a noise. I was shown decrease of 75.8% as a consequence the sum of total frequency of the before and after each five date of return caused make a noise in break hours, inappropriate action. The second, it was more improved an average 18.6 point an experiment group more than a control group for a gap of the before inspection and after inspection. And it has a meaningful different thing for put in operation the t - verification of independence sample t = 2.861 after put in operation the positive behavior support for recognize the change of total school life satisfaction of students. So, it was shown that operating the positive behavior support have positive effects the school life satisfaction of students. When looks around the before and after change between low rank group of the school life satisfaction. It was meaningful different thing with the domain of school life, general class, relation with teachers and it wasn't meaningful different thing with the domain of personal relations between children, mechanical environment of school, school event and special activity. When synthesized these results, the universal positive behavior support reduced the class problem behavior of Elementary school six-grade classes and it influenced positively the domain of school life, general class, relation with teachers related satisfaction of school life. It was shown that influenced to satisfaction of deeply related school life with quality of students life and decrease of the problem behavior from the universal positive behavior support. Namely, the positive behavior support is a help to arbitrate the problem behavior that related with teachers and caused in class hours. And it was shown the application possibility of the positive behavior support as a way of the problem behavior guidance in Elementary school.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구문제 = 6 C. 용어정의 = 7 Ⅱ. 이론적 배경 = 9 A. 문제행동 지도 = 9 1. 문제행동의 이해 = 9 2. 초등학교 학생들의 문제행동 = 12 3. 문제행동 지도방법 = 16 B. 긍정적 행동지원 = 19 1. 긍정적 행동지원의 정의 = 19 2. 기능진단 = 20 3. 학교차원의 긍정적 행동지원 = 21 4. 학급차원의 긍정적 행동지원 = 22 C. 학교생활 만족도 = 25 1. 학교생활 만족도의 개념 = 25 2. 학교생활 만족도의 구성 영역 = 26 Ⅲ. 연구방법 = 30 A. 연구 참여자 = 30 B. 연구 기간 및 장소 = 32 C. 독립변인: 학급차원의 보편적 긍정적 행동지원 = 32 D. 종속변인 = 43 E. 실험설계 및 절차 = 47 F. 자료처리 및 분석 = 53 Ⅳ. 연구결과 = 54 A. 수업 시간 중 문제행동의 변화 = 54 B. 쉬는 시간 중 문제행동의 변화 = 55 C. 학교생활 만족도의 변화 = 56 Ⅴ. 논의 및 제언 = 60 A. 논의 = 60 B. 제한점 = 70 C. 제언 = 71 참고문헌 = 74 부록 = 82 ABSTRACT = 97-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1554903 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title학급차원의 보편적 긍정적 행동지원이 초등학교 6학년 학생의 문제행동과 학교생활 만족도에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe effect of the class-wide universal positive behavior support at problem behaviors and school-life satisfaction to six-grade students of Elementary school-
dc.creator.othernameYoon, Ye Ni-
dc.format.pageⅷ, 99 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 특수교육전공-
dc.date.awarded2009. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 특수교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE