View : 22 Download: 0

STAD 협동학습을 적용한 중학교 1학년 음악과 교수 학습 지도 방안

Title
STAD 협동학습을 적용한 중학교 1학년 음악과 교수 학습 지도 방안
Other Titles
A Study on the Teaching Plan applying STAD Model of Cooperative Learning for Music Appreciation and Composition
Authors
이란다
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
주희선
Abstract
제 7차 음악과 교육과정에서는 지식위주의 주입식 수업과 경쟁적 학습에서 벗어나 학습자간 긍정적 상호작용을 이끌어낼 수 있는 협동학습을 새로운 전략으로 제시하고 있다. 협동학습은 학생의 학업 성취도를 높이고, 흥미를 유발하며, 타인을 이해하고 존중하는 태도를 길러주고, 사회적 기술을 발달시키는데 효과적인 학습방법이다. 음악 활동 중 특히 감상과 창작은 학생들의 감수성을 증진시키고 창의성을 기르는데 있어 매우 중요한 영역이다. 그러나 감상 및 창작 수업은 단순히 교사의 설명 위주의 수업으로 흐르거나 수업에 부담감 때문에 소홀히 다뤄지기 쉽다. 본 연구는 이러한 협동학습 중에서 STAD(Student Teams Achievement Division: 성취과제분담학습) 모형을 적용하여 음악과 감상 및 창작 지도안을 개발하고 이를 실제 수업에 적용하여 수업에 대한 결과를 분석해봄으로써 음악수업에서 협동학습의 효과에 대해 알아보고, 협동학습을 적용한 음악 감상 및 창작 지도 방안을 제공하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 이론적 탐색을 통하여 협동학습 이론과 모형을 조사해보고, 음악교육에 적용 가능한 협동학습의 모형을 선정하였다. 협동학습 모형 중 STAD 모형을 선정하고, 생상스 ‘동물의 사육제’를 제재곡으로 이 모형을 적용한 2차시(1차시 45분) 분량의 감상 및 창작지도안을 개발하였다. 서울특별시 마포구 소재의 중학교 1학년 134명(남48명, 여86명)을 대상으로 개발된 지도안을 적용하여 2차시에 걸쳐 수업을 실시하였다. 수업 후에 수업의 이해도 및 흥미도 등을 묻는 설문지 조사를 실시하여 협동학습을 적용한 음악 수업의 결과를 도출하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 협동학습을 적용한 음악 수업은 학생들의 음악 수업에 대한 이해도를 높이는데 효과적인 학습방법이다. 둘째, 협동학습을 적용한 음악 수업은 학생들의 음악 수업에 대한 관심 및 흥미를 높이고, 전반적인 음악 수업에 대한 긍정적인 태도를 길러 주는데 도움을 준다. 셋째, 협동학습을 적용한 음악 수업은 서로의 생각을 나누거나, 서로 도우면서 과제를 해결해 나가는 과정 등을 통해 상대방을 배려하고 인정하려는 태도를 기르는데 긍정적인 영향을 준다. 넷째, 개인의 향상점수가 모둠전체의 점수에 영향을 주는 STAD 모형의 보상 방식은 학생들의 수업 참여도를 높이는데 영향을 준다. 이처럼 협동학습을 적용한 음악 감상 및 창작수업은 인지적․정의적 영역에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 끝으로, 본 연구에서 개발된 수업지도안이 실제 교육 현장에서 도움이 될 수 있게 되기를 바라며, 협동학습에 대한 활발한 연구가 지속적으로 이루어져서 학생들이 음악수업을 보다 즐겁고 효과적으로 할 수 있게 되길 기대한다.;In the 7th curriculum of the music education course, a new teaching strategy is suggested, which is out of knowledge-focused, cramming lectures and competitive learning it is designed to derive positive interactions between students. A cooperative studying method is one of the most effective ways to improve academic achievements, stimulate student interests, and develop altruism and appropriate social behavior. In the field of music, music appreciation and composition are the significant parts, which allow students to develop their sensibility and creativity. However, sensibility and creativity could be treated with disregard if instructors only focus on lectures. The purpose of this study is to develop a teaching plan for music appreciation and composition with the Student Teams Achievement Division (STAD) model. I examined the effects of this cooperative method of studying through the STAD model by analyzing the results from the class STAD model as it is practically applied, and provide a new teaching plan with the STAD model for music appreciation and composition. For this purpose, a literature review was conducted on the theory and models of cooperative studying methods, and then appropriate models that are available in music education were chosen. Out of these models, the STAD model was finally selected to develop the way of teaching music appreciation and composition. In this study, 'Carnaval des animaus' composed by Camille Saint-Sans (90 minutes length), which was divided into two parts, was used two times (45 minutes per each time) for the same class. 134 eighth-grade students (48 male, 86 female) in Mapo-Gu, Seoul participated in the study. All participants attended two classes where the new teaching plan with the STAD model was used, and then they were asked to complete questionnaires about their comprehension and interest in cooperative studying. The results obtained in this study are summarized as follows; First, the music class with a cooperative studying methodology is an effective way to help students understand musical knowledge. Second, the music class with a cooperative studying methodology can enhance students' interests and foster a positive attitude to general music classes. Third, the music class with a cooperative studying methodology can have a positive influence on student attitudes toward each other by sharing their thoughts and encouraging each other to solve problems. Fourth, the music class with a cooperative studying methodology can increase student participation because individual scores affect the score of the group in the STAD model. Based on the results, it could be concluded that the music class utilizing a cooperative studying methodology for music appreciation and composition has positive effects on cognitive and emotional areas for the eighth-grade students. In conclusion, it is to be hoped that the cooperative studying model developed in this study will be used in real education fields soon, and more efforts and research toward this model will be maintained so that students are able to enjoy music classes.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE