View : 780 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor장연순-
dc.contributor.author박미나-
dc.creator박미나-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:04Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:04Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.otherOAK-000000054243-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/178046-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000054243-
dc.description.abstract21 century is the era under control of sensibility more than reason and emotional design is getting much more interested in these days. Sensibile design is illustrated by vision of color, shape, matter from visionless emotion and type or style. Fashion is has been influenced by nature in many parts which is the origin of the enriched image in the concept of fashion design as one of the important formal acts for human being which expresses personality and emotion of a wearer. Advised with ecology image having the theme for regression to nature, fashion designers introduce nature as motive with activity. Scarf, one of fashion items, has changed reflecting social, cultural environment as the suitable item to show individual personality. Scarf comes into spotlight as the main item to lead fashion with presentation for image and personality nowadays, not just accessory. This study is to produce scarf based on a formal character of mushroom. Mushroom is one of Mother nature with various types, organic shape, creatively formative beauty. Color is planned with image of four seasons and material is from wool, silk and knit having the texture of nature in the raw. Presentation technique is stitch utilized with feliting of wook and alginate foil in order to maximize the original texture of raw natural source for the purpose to bring up and develop textile goods matched to consumer demand and preference for personality. For the object of this study, studies are as following. First, it is to scrutinize and research design of nature and the sympathy humankind feel from nature for sake of learning interrelation between design and nature. Secondly, it is to find out types, shapes, features of mushroom after researching part and meaning of mushroom in nature. In third, it is color planning to research and analyze the representative color for each of four seasons. In forth, it is to make 22 scarfs in 8 groups with stitch technique which is applied with feliting of wook and alginate foil. In Fifth, it is to suggest the further study object for the next student and analyze relevance of the primary research purpose examining feasibility of development for scarf design with new formative beauty motivated with shapely beauty of mushroom through the above theoretical consideration and design process. Is the result from those research procedure as below. First, mushroom is good motive to represent modern formative beauty with formative characteristic of various, repetitive lines and sides from the shape. Second, color is unlimited by researcher sensibility and can be adjusted in textile goods with diversity and creativity coming from subjective vision of researcher through imagining of the season. Third, stitch technique is applicable in formative expression by creative texture effect as presentation method for textile goods to utilize felting of wool and alginate foil.;21세기는 이성보다는 감성에 호소하는 시대이며 디자인에서도 감성디자인에 대한 관심이 높다. 감성디자인이란 눈에 보이지 않는 감성이나 취향을 눈에 보이는 색채, 형태, 소재를 통해 형상화한 것이다. 패션은 착용자의 개성과 감성을 드러낸 인간의 중요한 조형 활동 중 하나로 많은 부분 자연에서 깊이 영향을 받아 왔으며 자연은 패션디자인 발상의 풍부한 이미지의 근원이 되어왔다. 현대 패션트렌드 중 자연으로의 회귀를 테마로 하는 ‘에콜러지 이미지(ecology image)’에서 알 수 있듯이, 자연의 모티프를 패션 디자이너들은 활발히 도입하고 있다. 패션아이템 중 스카프는 개인의 개성을 드러내기에 적합한 아이템으로 그 시대의 사회, 문화적 환경을 반영하며 변화해 왔다. 스카프는 이제 패션의 부속품으로서가 아닌 패션을 주도하는 역할로서 주목되어지고 있으며, 스카프 아이템은 이미지 표현의 중요한 부분으로 부각되어지고 개성 표현의 수단으로 인식되고 있다. 본 연구에서는 여러가지 자연의 요소 중 버섯의 형태적 특성을 조형화하고 모티프로 응용하여 스카프를 제작하려 한다. 버섯은 대자연의 일부로 그 종류가 매우 다양하고 유기적인 형태와 독창적인 조형미를 가지고 있다. 색상은 사계절 이미지로 색채계획을 하고, 소재는 자연의 질감을 있는 그대로 담고 있는 울, 실크, 등의 자연소재를 사용하여 작업하고자 한다. 표현기법으로는 울의 수축가공(feliting)과 알기네이트 호일(Alginate foil)을 활용한 스티치 기법으로 하여 자연소재가 주는 질감의 독창성을 극대화 시킴으로서, 소비자들의 개성화 요구와 선호도에 부응 할 수 있는 섬유 제품을 개발, 제시 하는 것을 목적으로 한다. 이러한 목적을 위한 본 논문의 연구내용은 다음과 같다. 첫째, 디자인과 자연의 상관관계에 대해 알기 위하여 인간과 자연의 관계와 자연으로부터 얻는 디자인에 대해서 조사, 연구한다. 둘째, 스카프 디자인의 조형성의 중요한 요소인 버섯의 종류, 형태, 특성에 대해 알아본다. 셋째, 사계절 색상 중 계절을 대표하는 색을 연구, 분석하여 색채계획을 한다. 넷째, 울의 수축가공(feliting)과 알기네이트 호일(Alginate foil)을 활용한 재봉 스티치의 표현기법에 대해 알아보고, 이를 바탕으로 8그룹의 스카프 22점을 제작하여 버섯의 조형성을 모티프로 새로운 스카프 디자인의 가능성을 연구한다. 다섯째, 이상의 이론적 고찰과 디자인 작업들을 통해 버섯의 조형적 아름다움을 모티프로 새로운 조형미를 갖춘 스카프 디자인의 발전 가능성을 살펴보고, 본래 연구의 목적에 합당했는가에 관한 분석 및 미래 연구자의 연구방향을 제시해 본다. 이러한 연구과정을 통하여 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 버섯에서 보여지는 다양한 형태와 반복적인 선과 면 및 질감의 조형 요소는 작가의 주관적인 조형의지에 따라 축소, 과장, 변형 등의 과정을 통하여 다양한 디자인을 전개시킬 수 있다는 점에서 현대 디자인에 적절한 모티프임을 알 수 있었다. 둘째, 계절의 이미지를 색채로 표현하는 색채계획을 통해 연구자의 주관적인 관점에 의해 도출 된 감성색채와 스카프 디자인의 실제 적용을 통해 창의적인 디자인 가능성을 가지고 있음을 알 수 있었다. 셋째, 섬유제품 표현방법에 있어서 수공예적인 울의 수축가공(felting)과 알기네이트 호일(Alginate foil)을 활용한 스티치 기법의 사용은 독창적인 텍스처 효과를 주는 것으로 재질감의 조형적 표현에 있어서 적합한 방법임을 알 수 있었다.-
dc.description.tableofcontents1. 서론 = 1 1.1. 연구의 의의 및 목적 = 1 1.2. 연구방법 및 내용 = 2 2. 디자인과 자연 = 3 2.1. 디자인 대상으로서의 자연 = 3 2.2. 자연에서의 버섯 = 6 2.3. 버섯의 종류와 특징 = 9 3. 버섯의 패턴화와 표현기법 = 15 3.1. 버섯의 조형성을 이용한 디자인 사례 = 15 3.2. 사계절의 색채계획 = 18 3.3. 표현기법 = 20 4. 작품제작 및 분석 = 24 4.1. 작품제작 의도 및 과정 = 24 4.2. 작품 및 분석 = 26 5. 결론 = 56 참고문헌 = 57 ABSTRACT = 60-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent25384269 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.title수축가공기법을 응용한 스카프디자인-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle버섯모티프를 중심으로-
dc.title.translatedScarf design used in felting of wool: by mushroom motif-
dc.creator.othernamePark, Mi Na-
dc.format.pageⅷ, 61 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 디자인학과섬유디자인전공-
dc.date.awarded2009. 8-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 섬유디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE