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융의 중년기 개성화 이해

Title
융의 중년기 개성화 이해
Other Titles
The Process of Individuation in Mid-life: Based on Sandplay Therapy
Authors
정은숙
Issue Date
2009
Department/Major
신학대학원 신학과
Publisher
이화여자대학교 신학대학원
Degree
Master
Advisors
손운산
Abstract
이 논문은 융의 분석심리학 이론을 근거로 하여, 모래놀이 치료를 통한 중년기의 개성화, 즉 자아가 통합되는 과정을 살펴보았다. 중년기는 원하든 원하지 않든 발달 단계적인 측면에서 근원적인 변동이 시작되는 시기이다. 이런 변화들은 여러 영역에 영향을 줄 것이라는 가설 하에 목회상담에서 중년기의 개성화 과정이 어떻게 다루어져야 하는지를 고찰하는 데 목적이 있다. 중년기의 의미를 특별히 강조하였던 심리학자 융은 중년기를 인생의 후반기로 표현하면서 이 시기에는 물질 중심에서 관계 중심으로, 성취 중심에서 의미 중심으로 변해 가야 한다고 주장했다. 중년기를 기점으로 삶의 여러 영역에서 방향성이 바뀌고 에너지 흐름이 달라진다. 따라서 인생의 후반기를 어떻게 보내는가에 따라 중년기는 위기가 될 수도 있고 기회가 될 수도 있다. 융은 무의식에 많은 관심을 가지고 있었으며, 정신 에너지의 발달에 있어서 양면성을 주장하였다. 인간 정신의 흐름은 한 면만을 강조 받아서 한 면만을 발휘하고 사는데, 중년기를 기점으로 이 불균형한 정신 흐름을 바로잡기 위해서 그동안 나타나지 않았던 반대의 일면이 출현한다는 것이다. 이 변화의 시기인 인생의 후반기에 새로운 가치와, 어떤 태도로 살아가야 하는지에 대한 해답으로 융이 제시한 것이 바로 개성화 이론이다. 융의 개성화는 마음 구조의 분석을 통해서 원형을 찾고, 그 원형들이 자기(self)로 통합하는 이른바 자기실현을 이루는 데 있다. 이 무의식의 내용이 활성화되는 과정에서 유아적인 환상들, 콤플렉스들, 원형적 이미지, 열등기능, 평소의 의식과 반대되는 그림자, 아니마/아니무스 등 여러 영역에서 편향된 의식에 대한 무의식의 보상이 일어난다고 하였다. 또한 개성화를 달성하기 위해서는 내면의 잠재력을 각성시키는 것이 필요하고, 내면의 잠재력은 외형적으로 상징화되어 있는 신화나 꿈, 모래의 소품들을 통해 표출된다고 한다. 이에 본 연구는 잠재력을 상징화하여 외면화하는 모래놀이 치료를 통해 개성화가 중년기에 어떻게 통합되는지에 관심을 갖고 개성화 즉 자기실현을 이루는 과정을 살펴 보았다. 융은 개성화 과정을 정신치료의 중요한 이슈일 뿐 아니라 건강한 사람들도 수행해 갈 수 있는 인격발달의 길이라고 강조하였다. 개성화는 인생의 모든 과정에서 서서히 시작되어 인생의 종착점까지 지속되는 과정으로 보고 있지만 중년의 시점에서 본격적으로 발생하는 심리적인 사건으로 보는 융의 관점을 지지하면서 연구에 임하였다. 이에 본 논문에서는 중년기의 개성화의 특성과 발달적 특징에 관심을 가지고 내면세계를 통합하는 과정을 융의 분석심리학의 주요 개념인 '개성화 과정'을 논하면서 모래놀이 치료사 준비 과정 중에 교육 분석을 받은 필자의 사례를 소개하였다. 더 나아가 개성화 과정과 기독교의 영성을 살펴봄으로써 목회상담으로의 함의에 대하여 살펴보았다. 연구주제의 특성상 문헌연구를 중심으로 이루어졌으며, 모래놀이 치료를 교육 분석으로 연구자가 시현한 사례를 덧붙였다.;Using Jung’s Analytical Psychology theory, this thesis will examine the process of individualization and self-integration of middle-age in combination with sand playing treatment. Regardless of whether it is invited or not, middle age is the period when fundamental changes begin to take place amongst the developmental stages. On the assumption that the influence of the changes spread across many domains, this thesis ponders how the process of individualization which takes place in middle age should be treated and what pastoral care can offer to it. Jung, who took middle age seriously and described it as the second half of life, held that during the second half of life there is a move from substance to relation and also from achievement to significance which takes place. He estimates that middle age is a very particular phase where several areas of life start to change their orientation and the flow of energy starts to become different. Accordingly, middle age can be a time of crisis or opportunity which determines how the second half of life will be spent. Jung was very interested in the unconscious and insisted on the double-sided nature of the development of psychological energy. Usually, the flow of consciousness emphasizes one side and that one side expresses itself well. However, starting from middle age, the other side appears to correct the unbalanced flow of consciousness. In this beginning developmental phase of the second half of life, Jung proposed Individualization Theory as a solution for the problem of with what attitude to approach life and what to place value on during the second half of life. Jung’s individualization is the finding of an original, basic form through the analysis of mental structure and integrating that form into the self, this also being referred to as self-expression. Also, he insisted that in the process of activating the content of the unconsciousness, the unconscious compensation for biased consciousness happens in several areas resulting in infantile illusions, fundamental image complexes, a sense of inferiority, an opposition to the usual consciousness, shadows and the anima/animus. Additionally, he insisted that awakening the interior potential and harmonizing it with something symbolized externally is needed in order to achieve individualization. With this point in mind, this study examined the process of individualization and self-expression, paying attention to the integration of individualization in middle age through sand playing treatment which symbolizes potential and externalization. Jung emphasized that the process of individualization is not only an important issue in the aspect of psychological treatment but is also a way for normal people to develop their personalities. Though individualization is understood as beginning slowly in every phase of life and lasting until the end of life. Jung thought of it is a psychological event which really begins to take shape in middle age. By discussing ”the process of individualization”, a primary concept of Jung’s analytical psychology, this study aims to introduce the process of integration of the inside world, paying attention to features of individualization of middle age and to developmental features specific to it. It also introduces the case of a researcher receiving educational analysis and on the path of preparing to become a sand play treatment psychologist. Additionally, by examining the process of individualization and Christian spirituality, the study examines the connotative meaning of pastoral consulting. Because of particular features of study, the study was mainly performed with documentary records and supplements that with the case of a researcher who analyzes sand playing in an educational manner.
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