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오후 재편성 종일반 운영현황과 교사의 어려움에 관한 연구

Title
오후 재편성 종일반 운영현황과 교사의 어려움에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Operation of Full Day Classes Regrouped in the Afternoon and Difficulties of Teachers in Charge of Full Day Classes
Authors
이진주
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
홍용희
Abstract
본 연구는 서울시와 수도권의 국공립 및 사립유치원을 중심으로 오후 재편성 종일반의 운영현황과 종일반을 운영하는 교사의 어려움에 대해 연구해 봄으로써 보다 발전적인 종일반 운영의 기초자료를 제공하고자 하는 데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 위해 본 연구에서 설정된 연구 문제는 다음과 같다. 1. 오후 재편성 종일반 운영을 담당하는 교사의 학급운영 현황 및 어려움은 무엇인가? 2. 오후 재편성 종일반 운영을 담당하는 교사의 반일반 교사와의 관계 및 어려움은 무엇인가? 3. 오후 재편성 종일반 운영을 담당하는 교사의 학부모와의 관계 및 어려움은 무엇인가? 4. 오후 재편성 종일반 운영을 담당하는 교사가 생각하는 효과적인 종일반 운영을 위한 개선점과 보완점은 무엇인가? 본 연구의 대상은 서울과 수도권지역의 오후 재편성 종일반 유치원 교사 244명이며, 설문지는 종일반 운영과 현황에 관련된 선행 연구를 기초로 하고 본 연구의 4가지 연구문제에 준하여 작성한 것이다. 교사의 개인적인 사항에 관한 질문 8개, 종일반 학급운영 현황과 어려움에 대한 질문 8개, 교사와의 관계 및 어려움에 관한 질문 8개, 부모와의 관계 및 어려움에 관한 질문 8개, 종일반 운영의 개선점 및 보완점에 관한 질문 5개로 이루어져 있다. 수집된 자료는 SPSS 12.0 프로그램을 사용하여 빈도와 백분율을 산출하여 분석하였다. 본 연구의 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫 번째로 종일반의 학급운영 중 교육계획과 활동 면에 있어서 사립 내 순환하여 종일반을 담당하는 교사의 경우 종일반의 교육내용은 주로 보호위주로, 사립의 종일반 교사의 경우는 특기교육위주로 운영되었다. 공립의 경우는 다른 생활주제뿐만 아니라 반일반과 같은 주제 및 교육내용도 많이 운영하고 있었다. 특히 주된 활동으로는 사립의 순환제 종일반 교사들의 경우는 세세한 계획들이 많이 필요 없는 활동들 위주로, 사립의 오후 종일반교사의 경우는 보여지는 활동들 중심으로 운영이 되고 있었다. 공립은 보다 국가교육과정에 충실한 측면을 보였고, 공립의 경우는 교육부와, 교육청 자료들을 세 집단에서 가장 많이 참고하고 있었다. 학급운영 중 종일반의 유아지도 현황에 있어서는 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 종일반 교사들은 주로 대 소집단을 연계해서 진행하고 있었고, 혼합연령은 가장 인원수가 많은 연령을 고려하여 지도하는 경우가 많았다. 종일반 운영 및 지도의 어려움에 있어서는 사립의 교사들은 과중한 업무로 인한 어려움을 가장 크게 생각하고 있었던 반면 공립의 종일반 교사는 교사의 권한의 제약으로 인한 어려움을 크게 생각하고 있었다. 둘째로 교사와의 관계와 어려움에 관해서는 사립보다 공립의 경우가 반일반 교사들과의 연계가 잘 이뤄지는 것으로 나왔다. 사립 교사의 경우 유대관계 부족에 따른 소외감을 많이 느끼고 있었으며, 협력에 있어서도 공립의 종일반 교사들보다 사립의 종일반 교사들이 잘 이뤄지고 있지 않았다. 순번제로 종일반을 담당하는 교사들은 그들 간에 책임감 결여로 인한 어려움을 겪는 것으로 나타났다. 셋째로 학부모와의 관계에 있어서는 사립의 종일반교사나, 공립의 종일반 교사나 같은 어려움을 호소하고 있었다. 두 집단 모두 부모들이 반일반 교사보다 편하게 여기거나 교사로 여기지 않는 경우가 있다는 어려움을 토로하였다. 사립의 순번제 교사의 경우는 부모와의 관계에서는 특별한 어려움이 없는 것으로 나타났다. 마지막으로 시설적인 측면과 국가지원 확대의 필요성을 모두 공감하였으며, 처우 측면에서 있어서도 국가의 보다 큰 관심을 필요로 하였다. 종일반 운영을 위한 개선점으로 사립의 순환제 교사는 종일반 전담교사 확대를 가장 급선무로 들었으며, 사립의 종일반 교사의 경우는 교사의 처우 개선을, 공립의 종일반 교사도 교사의 처우개선을 가장 개선되어야 할 점으로 들고 있었다.;This study aimed at providing fundamental information on the operation of full day classes through the examination of the operation of public and private kindergarten full day classes regrouped in the afternoon in Seoul and its metropolitan area and the difficulties of teachers in charge of full day classes. In order to achieve such aim, the following research questions were addressed. 1. What are the actual conditions of operating classes and difficulties of teachers in charge of full day classes regrouped in the afternoon? 2. What are relationships with colleague teachers and difficulties of teachers in charge of full day classes regrouped in the afternoon? 3. What are relationships with parents and difficulties of teachers in charge of full day classes regrouped in the afternoon? 4. What are the improvements and complements for the effective operation of full day classes presented by teachers in charge of full day classes regrouped in the afternoon? The subjects of this study included 244 kindergarten teachers in charge of full day classes regrouped in the afternoon in Seoul and its metropolitan area. The questionnaire used in this study was produced based on previous studies on the operation and actual conditions of full day classes and four research questions above. The questionnaire included eight questions about teachers' personal matters, eight questions about the actual conditions and difficulties of operating full day classes, eight questions about relationships with colleague teachers and difficulties, eight questions about relationships with children's parents and difficulties and five questions about the improvements and complements of the operation of full day classes. The collected data were presented in frequency and percentage using SPSS 12.0 program. The results of this study were summarized as follows. First, with regard to educational planning and activities in the operation of full day classes, private kindergarten teachers who became in charge of full day class in rotation delivered classes with a focus on protecting children. Private kindergarten teachers in charge of only full day classes delivered children's gifts-focused education. Public kindergarten teachers in charge of only full day classes covered not only other life topics but also topics and contents covered in half day classes. As for main activities, private kindergarten teachers who became in charge of full day classes in rotation operated classes with a focus on activities that required few detailed planning. Private kindergarten teachers in charge of only full day classes, on the other hand, focused on activities shown in public. Public kindergarten teachers in charge of only full day classes followed the national curriculum more faithfully than other teacher groups and consulted the data of the Ministry of Education and Office of Education the most among the three teacher groups. The following results were obtained with regard to instructing children in full day classes. Teachers of three groups in charge of full day classes largely delivered classes in which large and small groups were linked. When instructing children with various ages, they tended to deliver classes with a consideration of the level of students whose age group was the most dominant in the class. As for the difficulties of operating and instructing full day classes, private kindergarten teachers in charge of full day classes pointed out overloaded tasks as the most difficult thing, and their counterparts in public kindergarten considered teachers' limited power as the most difficult matter. Second, as for relationships with colleague teachers and difficulties, public kindergarten teachers in charge of full day classes maintained better relationships with colleague teachers than their counterparts in private kindergarten. Private kindergarten teachers in charge of full day classes felt more isolation attributed to the lack of relationship with colleague teachers and had less relationship with colleague teachers than their counterparts in public schools. Especially, private kindergarten teachers who became in charge of full day classes in rotation had more difficulty in getting along with colleague teachers because of their lack of responsibility. Third, as for relationships with children's parents, private and public kindergarten teaches in charge of only full day classes displayed the same difficulty. They said they were less respected by parents than teachers in half day classes and that some parents even did not regard them as teachers. Private kindergarten teachers who became in charge of full day classes by rotation turned out to have little difficulty with relationships with parents, Lastly, the three groups of teachers all sympathized with the need for the expansion of facilities and national support, and wanted the nation to improve their working conditions. With regard to improvements for the operation of the full day class, private kindergarten teachers who became in charge of full day classes by rotation suggested the increase of teachers in charge of only full day classes. Private and public kindergarten teachers in charge of only full day classes, on the other hand, said the improvement of teachers in charge of full day classes should be achieved more than anything else.
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