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가정과 연계한 신체활동이 유아의 기초체력에 미치는 영향

Title
가정과 연계한 신체활동이 유아의 기초체력에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Home-Based Physical Activities on the Basic Physical Strength of Children
Authors
김희정
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
본 연구는 가정과 연계한 신체활동 프로그램이 유아의 기초체력인 유연성, 순발력, 민첩성, 지구력, 평형성에 미치는 영향을 알아봄으로써 가정과 연계한 신체활동 프로그램이 유아의 체력 증진에 미치는 효과를 밝히고 나아가 체력을 향상시킬 수 있는 신체활동의 방향을 제시하여 유아의 체력을 지속적으로 증진시키는데에 그 목적이 있다. 이와 같은 연구목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 가정과 연계한 신체활동을 실시하기 전․후 기초체력의 변화에 차이가 있는가? 2. 가정과 연계한 신체활동이 기초체력에 미치는 영향은 유아의 성별에 따라 차이가 있는가? 본 연구는 가정과 연계한 신체활동이 유아의 기초체력에 미치는 영향을 알아보고자 실시된 단일집단 실험연구이며, 연구대상은 경기도 군포시에 소재하고 있는 D초등학교병설유치원 오후 재편성 종일반에 다니고 있는 만 5세 유아 24명을 대상으로 하였다. 연구기간은 2009년 3월 23일부터 4월 26일까지 5주간이며 유치원에서는 주 3회에 걸쳐 15회, 가정에서는 주 7회에 걸쳐 35회, 총 50회의 가정과 연계한 신체활동을 실시하였다. 가정과의 연계를 위해 교육인적자원부(2006)의 “가족과 함께하는 유아체력증진 프로그램”에 제시된 신체활동 중 학부모의 지도가 용이한 기본동작활동과 가정에서 손쉽게 구할 수 있는 도구를 사용한 활동 등으로 구성하였다. 유아들의 기초체력을 측정하기 위한 연구도구로는 안을섭(2005)의 “유아의 체력 평가 기준에 관한 연구”와 교육인적자원부(2006)에 제시된 검사 항목과 방법을 수정․보완하여 유연성, 순발력, 민첩성, 지구력, 평형성 5개 항목을 검사 내용으로 선정하였다. 사전검사는 5일에 걸쳐 오후별도 종일반 유아 24명을 대상으로 연구자가 직접 실시하였고 사후검사는 사전검사와 동일한 기간과 방법으로 실시하였다. 검사 결과를 기초로 하여 가정과 연계한 신체활동을 실시하기 전․후 기초체력 변화의 차이와 유아의 성별에 따른 변화량의 차이를 알아보았다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 가정과 연계한 신체활동을 실시하기 전․후 기초체력 변화의 차이를 알아본 결과, 실시 이후에 유연성, 순발력, 민첩성, 지구력, 평형성의 5개 기초체력요소가 모두 큰 폭으로 향상되었다. 특히 유연성과 평형성은 약 2배 이상, 지구력의 경우는 약 3배정도가 향상되었다. 이는 가정과 유치원의 연계로 말미암아 신체활동의 기회를 보다 많이 제공할 수 있었고 기초체력요소가 포함된 신체활동을 가정과 유치원에서 매일 규칙적이고 지속적으로 실행했기 때문이다. 둘째, 가정과 연계한 신체활동이 기초체력에 미치는 영향은 유아의 성별에 따라어떠한 차이가 있는지 알아본 결과, 유연성, 순발력, 민첩성, 평형성에 미치는 영향에는 성별에 따른 유의한 차이가 없었다. 반면에 지구력의 경우 성별에 따라 의미있는 차이가 있었는데 남아의 지구력이 여아보다 더 높게 향상되었다. 이는 지구력의 경우 남아가 여아보다 그 능력이 우수하며, 연령이 증가할수록 성별에 따라 능력의 차가 커짐을 의미한다.;This paper aims to explore the effects of home-based physical activities on children's physical development, and to suggest the direction of physical activities to encourage children's physical development, by investigating how children's physical activities affect their basic physical fitness, such as flexibility, reflexes (instanteous power/speed), agility, endurance, coordination and balance. For the purpose of this, the paper defines research questions as follows; 1. Is there a significant change in children's physical development after their playing the home-based physical activities (HBPA)? 2. Do HBPA work differently for male and female children? This research is built upon a single-group experiment designed to measure the influence of HBPA on children's basic physical abilities, and researches 24 children under 5 who attend afternoon classes at D elementary school. Research period is from 23rd March to 26th April 2009, in which total 50 HBPAs comprising 15 times (3 times per week) at school and 35 times (7 times per week) at home have been performed and observed. This performances are designed to use 'Children's Basic Abilities Development Program', and especially programmed to use easily accessible tools at home. The tools used in this research to measure flexibility, instant power/speed, agility, endurance and balance/coordination are chosen based upon the standards suggested both in Ahn's 'Investigation on the standard for measuring Children's Physical Abilities', and in Ministry of Education, Science and Technology. A pre-test of the 24 students took place for 5 days from 16th Mar to 20th Mar 2009, and a post-test also for 5 days from 27th Apr to 31 April 2009, both applying the same method. This research carefully traces and examines what has really changed between these two tests, focusing upon the effects of HBPAs on children's basic physical ablities, differences between male and female children, and gaps between superior and inferior groups. The main findings of the research are as follows; First, five elementary abilities, i.e., flexibility, instantaneous power/speed, agility, endurance and coordination/ balance have all significantly increased after the HBPAs were performed. Particularly, flexibility and balance have increased twice as much and, agility three times as much. This means that HBPAs at kindergarten and home provided the children with more opportunities to act and play, and thereby contributed to their physical development. Second, there has been no significant gap between male and female children in applying HBPAs except for agility. In other words, HBPAs have the same effects on girls and boys, but in the case of endurance, there is a significant gap between girls and boys. In particular, they have more effects on boys than on girls.
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