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공격성 감소 부모교육프로그램이 유아의 공격성과 부모의 양육방식에 미치는 효과

Title
공격성 감소 부모교육프로그램이 유아의 공격성과 부모의 양육방식에 미치는 효과
Other Titles
Effects of Aggression Intervention Parent Training Program on child aggression and parenting
Authors
김민효
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김희진
Abstract
The purpose of this study was to examine the change of child aggression and their mother’s parenting style for 5-year old children and their mothers of the ““Hana”” class in the ““D”” kindergarten located in Guri-si, after conducting the Aggression Intervention Parent Training Program (““the program””). It, therefore, is to improve and systemize the style of parenting, giving proof of the parent program focused on child aggression, and finally to cause a positive change in the aggressive children. Considering this purpose, the questions as below are drawn. 1. The program can affect the aggression of 5 year old children. 2. How the program can affect the mother, who are dealing with aggressive child, parenting style. 2-1. After participated in this program, how the mothers’ understanding of aggression have been changed. 2-2. How the mothers’ parenting practice have been changed. 2-3. How the mothers’ verbal control type have been changed. This study examined the effects on the mother’s parenting style by participating the program, and is the operation research whether the program finally affects the child aggression. Top 15 percent of aggressive children and their parent are targeted among 24 children at the age of 5 in ““D”” kindergarten locating Guri-si Gyeonggi-do and measured the child aggression beforehand. The research period is from March 1st 2009 to May 20th 2009, 4 times of the program are executed. It selected the parent program through researching related literature, the selected program was examined by 1 professional, and aggression test to the child and parenting skills are tested 1 time before executing the parent program. After 4 times the parent program executed, before and after test on child aggression and parent skills had been conducted and analyzed the change for them. As a child aggression measurement tools, PSBS-P(Preschool Social Behavior Scale-Peer Form) was used, it is written by Crick, Casa and Moshe and translated and adapted by Kim Min Jung(2008). For watching childhood aggressive behavior, Thome(1997)’s material which was classified aggressive behavior for each type of behavior and was translated and adapted by Kim Su Hyang(1991). The mother’s cognition of aggressiveness is collected by her own depiction. The parenting practice is measured by the measurement of Kim Mun Jung(2003). Lastly, In order to measures mother’s verbal control type, Mothers’ Verbal Type Test Items written by Cook(1971) based on the Gumperz’s theory and translated and adapted by Choi Yoen Hee(1992) was used as a questionnaire. The findings of the study were as follows: First, the parent program can reduce child aggression, especially as to top 15 percent of aggressive child, in case their mother participated the program, the children, not only reduced child aggression, but free choice activity by children to be watched more stabilized than before. Second, the parent program influenced mother’s parenting style and widened a range of cognition for aggression, and changed the negative, punishable, permissive, indifferent parenting practice into a warm hearted, receptive and parenting practice, likewise order-oriented, authoritarian verbal control type into person-oriented attitude. This study proved meaningful in that practicable method worked with their parents was proposed, in order to reduce child aggression, like child care center emphasize the cooperation with their family. Therefore this study is helpful to make parent program method proposed, systemized for reducing child aggression in childcare center.;본 연구는 구리시에 유치한 D유치원 하나반 만 5세 유아와 그들의 어머니를 대상으로 공격성 감소 부모교육프로그램을 실시한 후 유아의 공격성과 어머니의 양육방식의 변화를 살펴보는 것을 목적으로 하였다. 따라서 유치원 현장에서 부모교육의 방법을 개선하고 체계화하는데 도움을 주고 유아의 공격성이라는 반사회적 행동에 초점을 맞춘 부모교육프로그램의 효과를 입증하고 궁극적으로는 공격적인 유아를 변화시키고자 하는데 연구의 의의가 있다. 이와 같은 연구 목적에 따라 설정된 연구 문제는 다음과 같다. 1. 공격성 감소 부모교육프로그램은 만 5세 유아의 공격성에 변화를 주는가? 2. 공격성 감소 부모교육프로그램은 공격적 유아를 둔 어머니의 양육방식에 변화를 주는가? 2-1. 공격적 유아를 둔 어머니의 공격성에 대한 인식은 본 프로그램 참여 후에 어떠한 변화가 있는가? 2-2. 공격적 유아를 둔 어머니의 양육행동은 본 프로그램 참여 후에 어떠한 변화가 있는가? 2-3. 공격적 유아를 둔 어머니의 언어통제유형은 본 프로그램 참여 후에 어떠한 변화가 있는가? 본 연구는 공격적 유아를 둔 어머니가 공격성 감소 부모교육프로그램에 참여함으로써 어머니의 양육방식에 미치는 영향을 알아보고 궁극적으로 유아의 공격성에 변화를 주는지 살펴보고자 실시된 실행연구이며, 경기도 구리시에 소재하고 있는 D유치원에 다니고 있는 하나반 만 5세 24명과 그의 부모 중 사전에 유아의 공격성을 측정하여 그 중 공격성이 높게 나타나는 상위 15% 유아와 부모를 연구대상으로 선정하였다. 연구기간은 2009년 3월 1일부터 2009년 5월 20일까지로, 이 기간 중 총 4회에 걸쳐 부모교육을 계획하여 실행하였다. 문헌 연구를 통하여 부모교육프로그램 내용을 선정하고, 선정된 부모교육프로그램 내용은 전문가 1인에게 검토 받았으며, 부모교육을 하기 전에 1회 유아의 공격성과 부모의 양육기술을 검사하였다. 4회의 부모교육을 진행한 후 다시 유아의 공격성과 부모의 양육기술을 사전-사후 검사를 통하여 그 변화를 분석하였다. 유아의 공격성 측정도구는 Crick, Casa와 Mosher(1997)의 공격성 척도인 PSBS-P(Preschool Social Behavior Scale-Peer Form)를 김민정(2008)이 수정․번안한 것을 사용하였고 유아의 공격행동 관찰은 Thome(1977)이 공격행동을 내용에 따라 분류한 것을 김수향(1991)이 수정․번안한 것을 사용하였다. 어미니의 공격성에 대한 인식은 간단한 어머니의 서술을 통해 살펴보았고, 어머니의 양육행동은 김문정(2003)의 척도를 사용하였다. 어머니의 언어통제형태를 측정하기 위해서 Gumperz의 이론을 바탕으로 Cook(1971)의 자녀에 대한 어머니의 언어유형 검사문항을 최연희(1992)가 번안한 것을 질문지를 사용하였다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 부모교육프로그램은 유아의 공격성을 줄이는 데에 효과가 있었다. 공격성이 높았던 상위15% 이상의 유아는 어머니가 본 부모교육프로그램에 참여함으로써 공격성이 줄어들었고, 교실에서 자유선택활동을 할 때 전보다 안정된 모습으로 놀이하는 것을 관찰할 수 있었다. 둘째, 부모교육프로그램은 어머니의 양육방식에 변화를 주었다. 공격성에 대한 어머니의 인식의 폭이 넓어졌으며, 거부․제재, 허용․방임적 양육행동이 온정․수용적 양육행동으로 변화되었다. 또한 유아와의 대화 중 명령지향적이고 지위지향적이었던 어머니의 언어통제형태가 인성지향적 태도로 변화되었다. 이는 유아교육기관에서의 가정과의 협력을 강조하는 것과 같이 유아의 공격성 감소를 돕기 위해 부모와 함께 실행 가능한 방법을 제시하였다는 점에서 본 연구의 효과를 입증할 수 있다. 따라서 본 연구가 유치원 교육현장에서 유아의 공격성을 감소시키는 부모교육프로그램의 방법을 제안하고 내용을 체계화하는데 도움을 줄 수 있을 것이라 기대한다.
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