View : 73 Download: 0

중등 물리교과 1급 정교사 자격연수의 전공 심화학습에 대한 인식

Title
중등 물리교과 1급 정교사 자격연수의 전공 심화학습에 대한 인식
Other Titles
Research on advanced physics learning in inservice of secondary physics teachers
Authors
이은정
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 물리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김성원
Abstract
교원연수는 급변하는 현대사회에서 교사의 전문성을 더욱 발전시킬 수 있는 중요한 도구이다. 또한, 이전보다 더 깊고 많은 지식을 지니는 것이 중요하게 생각되어 교원연수는 필수적으로 작용하고 있다. 교육의 다양하고 높은 요구가 계속됨에 따라 이러한 요구를 충족시키기 위하여 교육 개혁을 통한 교사의 전문성과 교육의 질적 향상에 힘을 기울여야 한다. 따라서 이를 바탕으로 가장 강조되고 있는 것은 교과지식의 전달이라고 할 수 있다. 그러나 각 연수기관마다 교과지식에 대한 교수요목, 교육 강사, 교육시간이 유동적이고 연계성을 가지고 있지 않기 때문에 교사들의 요구에 따라 연수기관의 교육여건이 일치할 필요가 있다. 본 연구의 목적은 중등 물리교과 1급 정교사 자격연수 전공영역의 교과 교육시간의 만족도를 조사하고 물리교사의 전문성 신장을 위하여 교사의 요구에 따라 자격연수 전공영역 전공 심화학습의 교육내용에 대한 효율적인 방안을 탐색하는 것이다. 이에 따라 자격연수 이수 시기가 6년 이상인 교사와 자격연수 이수 시기가 5년 이내인 교사 그리고 자격연수 경험이 없는 교육경력 5년 이하 교사들이 선호하는 전공 심화학습 교육내용을 비교 · 분석해보고자 한다. 연구 대상은 단순 무선 표집방법으로 서울시 물리교사 72명 경기도 물리교사 70명을 임의로 선정하였다. 연구 방법은 선행연구, 문헌, 간행물을 통해 자격연수 요구조사에 관한 설문지를 제작하여 우편과 e-mail로 설문이 이루어졌다. 설문으로 얻은 결과를 비교 · 분석하기 위하여 SPSS 14.0 프로그램을 사용하여 통계처리를 하였다. 이에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 물리교과 1급 정교사 자격연수에서 선호하는 각 영역의 교육시간과 전공 교육시간은 현재 시행되고 있는 요구와 비슷하게 나타났다. 둘째, 세 집단의 전공 심화학습 교육내용에 대한 요구는 각 집단에 따라 선호하는 이론과 실험의 내용에 차이를 보였다. 셋째, 세 집단의 이론과 실험의 선호하는 교육 내용수준, 교육방법, 평가방법, 실험 교육 강사는 비슷하게 나타났으나 이론 교육 강사는 자격연수 이수 시기가 5년 이내인 물리교사 집단에서 다르게 나타났다. 이러한 연구 결과에서 물리교과 1급 정교사 자격연수에 대한 교사들의 요구를 통해 교육시간의 만족도와 선호하는 전공 심화학습의 교육내용을 알 수 있었다. 따라서, 자격연수 전공영역 전공 심화학습의 교육시간 만족도와 교육내용을 비교 · 분석하여 합리적이고 효율적인 방안을 탐색하여 이를 자격연수 교육과정에 적용한다면 전문성 신장을 위한 교사들의 요구에 부응하여 전공 심화학습의 효율적인 내용을 제시할 수 있을 것이다. 이는 더 나아가 물리교육을 발전시킬 수도 있을 것이라 예상된다.;Information-oriented, globalized, and knowledge-based society for the 21st century encourages people to have high demands of education. To meet the demands, we should make efforts to improve the expertise of teachers and the quality of education through education reform. Inservice training for teachers should be implemented to develop professional roles of teachers in the rapidly changing society. In addition, inservice training for teachers is required because it is important for teachers to have more knowledge and ability and to deliver subject matter. However, there are demands from teachers to have consistency of content of subject knowledge in inservice training, which implies that inservice training institutes do not provide flexibilities and connections among educational contents. The purpose of this research was to investigate the satisfaction of inservice training time and to explore efficient plans of content of advanced major study in inservice training for improving expertise of physics teachers. Comparative research of educational content in advanced major study is conducted among (1) inservice educated teachers more than 5 years teaching experiences, (2) inservice educated teachers within 5 years teaching experiences and (3) inservice inexperienced teachers with less than 5 years teaching experiences. The subject of study was collected from 72 physics teachers in Seoul and 70 physics teachers in Gyeonggi using random sampling method. Questionnaire survey was developed through literature review and was distributed by e-mail and mail. The results were analyzed with SPSS 14.0 program. The findings of this study can be summarized as follows: First, the current time rate of each domain in inservice training for the first level physics teachers reflected the demands of teachers. In addition, the satisfaction of time rate in major domains was appropriate. Second, the demands from three groups of educational content showed a little difference in preferred theories and experiments although the difference is not much. Third, the preferences of three groups about content level, educational method, evaluation, and experiment education instructors are similar. However, the preference of inservice educated teachers within 5 years teaching experiences was different in theory education instructors. The results suggest that the demands of physics teachers on major study in advanced in inservice training provide the information about the satisfaction of training time and the preference of content in major study in advance level. Therefore, the findings of educational content and satisfaction of time play an important role in developing inservice training to improve teachers’ expertise and to reflect teachers’ demands through presenting efficient contents during advanced major study. Furthermore, it could contribute to future physics education.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE