View : 906 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor조동섭-
dc.contributor.author조성애-
dc.creator조성애-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:52Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:52Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.otherOAK-000000054180-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/177925-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000054180-
dc.description.abstractThis study is to let the education using newspapers become the proper educational environment online based on newspapers in which to access the latest information quickly and easily in the information society. A system can be established so that Cooperative learning by newspaper-using education offline can be implemented not only online based on Dokuwiki server but also in the actual school educational environment. The e-NIE Wiki cooperative learning system to be established in this thesis is expected to be applicable to the practical educational environment and make it convenient for the teachers to do their feedback and learning management, and make the learners understand newspapers and establish the social skills, and help learners become a creative agent by themselves through cooperative learning, and develop their creativity for a self-directed ability and problem-solving ability. Also, it is expected to make the learners motivated and enhance their learning by applying Teaching Evaluation and Peer Review. The structure of this study is summarized as follows: First, through the internet newspaper articles, the learners can understand and have interest in the information society papers, develop their creative expressive ability by proposing issues freely and establish their social skills. Second, by letting students choose what they are interested in, and learn cooperatively, the teachers can arouse learners' interests and motivations to learn, and promote their learning efficiency. Third, by providing the functions of peer review and teaching evaluation, this teaching and learning can stimulate learners' friendly rivalry, encourage learners to do positive learning activities, and develop objective judgement. Fourth, since they can carry a server saved on USB based on Dokuwiki Stick server, the students can study by it at school and at home as well. Accordingly, the system suggested by this study is expected to be a great help not only to effective cooperative learning without time and space restraints but to NIE activities by group online.;본 연구의 목적은 정보화 사회에서 최신정보를 빠르고 쉽게 접할 수 있는 신문을 기반으로 신문 활용 교육이 온라인에서 올바른 교육환경이 될 수 있도록 하는 것이다. 오프라인에서 이루어지고 있는 신문 활용교육 협동학습이 Dokuwiki서버를 기반으로 하여 온라인으로 학습이 이루어 질 수 있으며 실제 학교의 교육환경에서 협동학습이 가능하도록 시스템을 구축한다. 본 논문에서 구축되는 e-NIE(e-learning Newspaper In Education) 위키 협동학습 시스템은 실제 교육환경에서 적용이 가능하여 교수자에게는 학습자에게 피드백 및 학습관리를 편리하도록 제공하고, 학습자에게는 신문에 대한 이해와 사회성을 확립시킬 수 있으며 협동학습을 함으로써 학습자 스스로 학습의 창의적 주체가 될 수 있도록 하며 자기 주도적 학습능력과 문제해결능력을 기를 수 있는 창의력을 길러 줄 것으로 예상한다. 또한 교수평가와 동료평가를 적용하여 학습자에게 동기부여와 학습효과를 높여줄 것으로 예상한다. 본 연구의 구성을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학습자는 인터넷 신문 기사를 통해서 정보화 사회에 신문에 대한 이해와 관심을 가지며 자유로운 문제제시로 창의적 표현 능력을 기르며 사회성을 확립시킬 수 있다. 둘째, 학습자에게 관심 있는 문제를 선택하여 협동학습을 할 수 있도록 함으로써 학습에 흥미와 학습의욕을 유발시키고 학습의 효율을 촉진시킬 수 있다. 셋째, 동료평가와 교수평가의 기능을 제공함으로써 학습자에게 선의의 경쟁심을 불러일으켜 학습에 적극적인 활동을 이끌어 내도록 하며, 객관적인 판단력을 길러 줄 수 있다. 넷째, DokuwikiStick서버기반으로 서버를 USB에 저장하여 가지고 다닐 수 있으므로 학교에서 뿐 아니라 집에서도 학습이 이루어 질 수 있다. 따라서 본 논문의 시스템은 시․공간 제약을 받지 않는 효과적인 협동학습이 이루어지는 것은 물론 온라인상의 그룹별 NIE활동을 하는데 크게 도움을 제공할 것으로 기대된다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 및 필요성 = 1 B. 연구내용 및 방법 = 2 C. 논문의 구성 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. 신문활용교육(NIE) = 4 1. NIE의 개념 = 4 2. NIE의 목적 = 6 3. NIE의 활동의 종류 = 6 4. NIE의 교육적 효과 = 7 B. e-NIE = 9 1. e-Learning 과 NIE = 9 2. e-NIE 개념 = 11 3. e-NIE의 필요성 = 12 4. NIE와 e-NIE 비교 = 13 5. 기존 e-NIE 문제점 = 14 C. 협동학습 = 15 1. 협동학습의 개념 = 15 2. 협동학습의 장ㆍ단점 = 16 3. 협동학습의 특징 = 16 4. 웹 기반 협동학습 = 17 D. 위키 (Wiki) = 18 1. 위키의 개념 및 특징 = 18 2. 위키의 교육적 활용 = 20 3. 위키 기반 협동학습 = 21 4. DokuWiki의 개념 및 기능 = 22 Ⅲ. e-NIE 위키 협동학습 시스템 설계 = 25 A. 시스템의 설계 목표 = 25 B. 시스템의 설계 방향 = 26 C. 시스템의 메뉴설계 = 27 1. 시스템 메뉴구성도 = 27 2. 시스템 메뉴 기능 = 28 Ⅳ. e-NIE 위키 협동학습 시스템 구현 = 30 A. 시스템 구현환경 = 30 B. e-NIE 위키 협동학습 시스템 구성요소 = 31 1. 메인 화면 = 31 2. 신문보기 및 토론 기능 = 33 3. 협동학습 문제선택 기능 = 36 4. NIE 문제해결 협동학습 기능 = 37 5. 이전버전 확인 기능 = 38 6. 선택한 버전과 현재 버전의 차이점 기능 = 39 7. 평가하기 기능 = 40 8. 관리자 접근 제어 관리 기능 = 42 9. 사용자 관리 기능 = 43 Ⅴ. 결론 = 44 참고문헌 = 46 ABSTRACT = 48-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2503571 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.titleDokuwiki서버기반의 e-NIE 위키 협동학습 시스템 설계 및 구현-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedDesign and Implementation of e-NIE Wiki Collaboration Learning Systems based on Dokuwiki Server-
dc.creator.othernameCho, Sung Ae-
dc.format.pageⅶ, 49 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 컴퓨터교육전공-
dc.date.awarded2009. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 컴퓨터교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE