View : 35 Download: 0

스캐폴딩을 적용한 수준별 SQL실습 코스웨어 설계 및 구현

Title
스캐폴딩을 적용한 수준별 SQL실습 코스웨어 설계 및 구현
Other Titles
Design and Implementation of a Level-adjusted SQL Practice Course-ware Adopting Scaffolding
Authors
조민성
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 컴퓨터교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
용환승
Abstract
오늘날의 지식정보화사회에서는 정보의 폭발적인 증가로 인해 정보를 저장하고 관리하기 위한 데이터베이스의 중요성이 강조되고 있다. 이에 컴퓨터 전공 학생들뿐만 아니라 실업계 고등학교에서도 데이터베이스 과목을 주요 과목으로 지정하고 있다. 이러한 데이터베이스 학습에 있어 데이터베이스를 정의하고 처리하기 위한 SQL 실습은 필수적인 요소이다. 그러나 SQL 실습을 위한 복잡한 설치 및 설정 작업, 실습을 위한 부족한 수업 시간 등으로 제대로 실습이 이루어지기 힘든 실정이다. 이에 본 논문에서는 어려운 학습 환경에서 벗어나 학습자들에게 쉽고 편리한 학습 환경 제공과 함께 효과적인 SQL 실습을 위한 스캐폴딩을 적용한 수준별 SQL실습 코스웨어를 설계 및 구현하고자 한다. 본 연구에서 구현된 코스웨어는 EST(Ewha SQL Tutor)로 명명하기로 한다. 학습자 본인의 로컬컴퓨터에 데이터베이스 서버 및 코스웨어의 간편한 설치만으로 학습자의 수준에 맞는 차별화된 실습은 학습자들에게 편리한 학습 환경을 제공하고 학습 효과를 극대화시켜 줄 것이며 특히 스캐폴딩의 적용은 학습 발판의 역할을 제공해 줌으로써 학습 성취에 많은 도움을 줄 것이다. 따라서 본 연구의 목적은 본 코스웨어인 EST를 통하여 학습자에게 관계형 데이터베이스의 표준 언어로 사용되고 있는 SQL에 대해 흥미를 유발하고 이해를 증진시키며 학습자의 수준에 맞는 차별화된 실습을 할 수 있도록 함으로써 궁극적으로 자기주도 학습이 이루어질 수 있도록 하는데 있다. 본 논문의 연구 의의를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, SQL실습을 위한 코스웨어인 EST를 구현함으로써 시․공간적 제약에서 벗어나 학교에서 뿐만 아니라 집에서도 자기주도적 학습을 할 수 있는 환경을 제공하여 부족한 실습시간의 문제를 해결해 주는 효과를 갖게 될 것이다. 둘째, 실습에 있어 선행되어야 하는 데이터베이스 관련 프로그램의 설치나 설정 작업을 간편화하였다. 학습자 본인의 로컬컴퓨터에 데이터베이스 서버와 코스웨어를 간단히 설치하여 SQL 실습을 함으로써 학습자들에게 편리함을 제공하고 실습을 위한 학습 환경 조성의 어려움을 경감시킬 수 있으며 로컬DB의 사용으로 질의어 실행 시 빠르고 안정적인 응답 시간을 보장할 수 있을 것이다 셋째, 대부분의 기존 선행 연구에서는 한정된 명령어만의 실습이나 정형화된 형태의 명령문 실습이 이루어졌으나 이를 개선하여 SQL의 데이터 정의어와 조작어 모두 실습할 수 있도록 하였으며 다양한 형태의 명령문 실습이 가능하도록 하였다. 이를 통하여 학습자들은 추상적인 학습이 아닌 실습을 통한 정확하고 구체적인 개념과 원리를 이해할 수 있다. 넷째, 초급․중급․고급 단계를 나눈 수준별 학습은 차별화된 개인별 학습을 제공하며 학습의 효과를 극대화시킬 수 있을 것이다. 또한 난이도에 따른 단계를 학습자 스스로 선택하여 학습함으로써 학습자 주도의 학습이 이루어지며 초보 학습자들에게는 학습 동기 부여 및 자기효능감 증대를 가져올 것이다. 다섯째, 기존 선행 연구에 없었던 스캐폴딩의 적용은 학습자들에게 학습의 발판 역할을 제공해 줌으로써 학습 효과 증대와 함께 궁극적으로 자기주도적 학습에 도움을 줄 것이다. 여섯째, 학습자는 본 연구의 코스웨어를 통해서 관계형 데이터베이스의 SQL에 대해 흥미를 유발하고 이해를 증진시킬 수 있으며 관계형 데이터베이스의 조작과 관리 능력을 키울 수 있을 것이다.;In today's knowledge and information society, due to explosive increase of information, importance of database system to store and manage information is increasingly emphasized. Hereby, not only computer science majoring students but also vocational highschool students are learning database system as a major subject. In learning such database system, to define and deal with database entities, SQL practice is an essential element. However, in reality, SQL practice is hardly performed because of complex installation and configuration work needed before practicing SQL, insufficient class time for practice, and so on. Thereby, this thesis intends to provide an easy and convenient learning environment to students, and to design and implement level-adjusted SQL practice course-ware adopting scaffolding. This study names the developed course-ware as EST (Ewha SQL Tutor). The course-ware will provide students with student level adjusted practice materials and convenient study environment to maximize learning effects by simply installing a database server and the course-ware on the student's local computer. Particularly, application of scaffolding will function as a foothold for learning to facilitate academic achievement. Therefore, the purpose of this study is to, through the course-ware, EST, motivate the students to feel interested in SQL used as the standard language in relational database system, and to enable them to practice SQL according to their learning level, thus ultimately resulting in self-directed learning. The significance of this thesis is as follows. First, implementation of EST for SQL practice enables students to conduct self-directed study at home beyond school, and time and space limitations by providing the necessary learning tools and environment, which fact has an effect of solving the insufficient SQL practice time problem. Second, database relevant program installation and configuration works necessary before SQL practice were simplified. By conducting simple installation of a database server and the course-ware on a student's local computer, this provides students with convenience to practice SQL, reducing difficulty of forming a learning environment for the practice, and ensuring quick and stable response time in running commands by use of local a database server. Third, while, in most precedent researches, practices of only a limited number of commands or practices in predefined forms were performed, this problem was mended, and therefore all data definition and manipulation commands can be practiced, and various forms of command practices are possible. Through this, students can finally understand concrete concepts and principles of database system through practice not abstract learning. Fourth, level-adjusted learning, whose contents divided into beginner, intermediate, and advanced levels, provides differentiated and individualized learning materials, and therefore learning effects can be maximized. Also, students themselves can select levels according to difficulty to conduct self-directed learning. Beginning students can be motivated and increase self-efficacy. Fifth, the application of scaffolding, which was not present in the precedent researches, can provide a foothold to students, thereby increasing learning effects and ultimately facilitating self-directed learning. Sixth, the course-ware of this study can motivate students to feel interested in and understand SQL of relational database system, and can help them to grow their relational database management skills.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 컴퓨터교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE