View : 44 Download: 0

스토리텔링을 이용한 유아영어교육 방법론

Title
스토리텔링을 이용한 유아영어교육 방법론
Other Titles
The infantile English educational methodology which uses storytelling : With emphasis on Alphabet books
Authors
한아름
Issue Date
2009
Department/Major
디자인대학원 디자인학과정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
이영희
Abstract
While rapidly changing globalization and overflowing information, English is not only an official language in the world but also an information in itself. English is a tool for communication and competitive power on intangible assets, English education reconstructed in social necessary condition is spreading to infants who have a special feature to get languages. The English education In the method for efficient English studying is interested in many sites to the infants who are put in like this circumstance. Interesting illustrations in English picture books can concentrate on understanding English and induces to be an active participation by imaginative power and curiosity about under magnetic pole. English picture books can also help recognize relationship structures between letters and pictures and understand easily and approach friendly infant who can not have enough experience of the English education. The alphabet books that infant can read first is simple in form but it can help understand means and words and can recognize the relationship between letters and sounds so it can be very important books in the first step for infant's English educations. In this step by storytelling methods, alphabet books can lead to an active participation to language development and English studying of the infant by fun and interest. The story's process of storytelling method can understand sentence's structures and formation rules and can get abilities to make sentences to infant by telling same words and sentences. And This process as the means which advances a language technique is improving the ability of using English and knowing vocabulary for the way of communication with other people. In this research, the alphabet book in the first step to infant's English education has great significance to make an book as a tool that use storytelling method. So I examines the feature of cognitive development and visual perception and figure out the way that infant's language development and improvement and standard to choose the picture books through understanding with the picture book and the English picture book. I also observed the feature against the alphabet picture book of the first phase and examined the instance which relates with the concrete character of the alphabet picture book. The finally, I examined the justice and the value and application method from English studying regarding the literature investigation. The each pages of this alphabet picture book which is researched by this work are made a short story to connect with the thing which can be seen with circumference with the infant and animals which can be seen with infant friendly and put a difference to be able to understand how to connect which relationship with things and animals. Also, each pages of the story provided the chance it will be able to imagine things that the next situation in the infant. The things which are represented in each spelling are separated from the book and make to be able check the comprehension after reading the alphabet picture book all by confirming contents again with activity of game and playing and are helped to English studies.;급변하는 세계화와 정보의 홍수 속에 영어는 세계 공용어뿐만 아니라 정보 그 자체를 말하기도 한다. 영어는 의사소통의 도구로서 개인과 국가의 무형의 자산이자 경쟁력이 되며, 사회적 필요조건에 부흥한 영어교육의 열풍은 언어 습득에 있어 유리한 특성을 지니고 있는 유아에게 확산되었고 이러한 여건에 놓인 유아들에게 효율적인 영어 학습을 위한 방법 중 그림책을 활용한 영어지도가 현장에서 많은 관심을 끌고 있다. 영어 그림책의 흥미로운 일러스트레이션은 유아로 하여금 주의를 집중시키며 영어를 이해하는데 도움을 주고 호기심을 자극하여 상상력을 키워준다. 또한 영어 그림책은 문자와 그림의 관계구조를 인지하는데 도움을 주고 이는 곧 영어 습득을 보다 용이하게 하며 영어 학습의 경험이 적은 유아에게 좀 더 쉽고 친근하게 접근할 수 있다. 유아가 처음으로 접하게 되는 알파벳 그림책은 형태상으로는 단순해 보이지만 문자와 소리와의 관계를 인지시키고 사물의 단어를 확장하고 의미를 이해하는 데 도움을 주는 책으로 유아가 영어 학습에서 최초로 접하게 되는 중요한 책이다. 이 단계에 스토리텔링을 통한 알파벳 그림책은 영어를 보다 재미있고 흥미를 주어 유아의 언어 발달 및 영어 학습에 적극적인 참여를 유도시킨다. 스토리텔링에서 이야기 과정은 유아에게 이야기를 반복해 들을 수 있게 하여 문장 구조와 형성 규칙을 자연스럽게 이해시키고 문장 구성 능력을 가지게 된다. 또한 언어기술을 발달시키는 수단으로서 유아는 교사나 부모와 상호작용하면서 영어 어휘를 넓혀가고 다른 사람과 의사소통을 위한 영어사용능력으로 발전시킨다. 본 연구에서는 유아의 영어 학습의 첫 단계의 영어 그림책인 알파벳 그림책을 스토리텔링을 이용한 유아 영어 교육 향상을 위한 학습 매체로 제작하는데 의의가 있다. 따라서 유아의 인지발달과 시지각의 특징을 알아보고 유아의 언어발달 및 영어 교육과 발전방향을 모색해 보며, 그림책과 영어 그림책의 이해를 통해 좋은 영어 그림책의 선택 기준을 문헌을 통해 살펴보았다. 또한 영어 그림책의 첫 단계인 알파벳 그림책에 대한 특징을 살펴보고 알파벳 그림책의 구성적인 특성에 관련된 사례를 찾아보았다. 마지막으로 스토리텔링에 관한 정의와 영어 학습에서의 가치 및 활용 방법을 문헌조사를 통해 알아보았다. 이를 통해 본 연구 작품인 알파벳 그림책의 각 장에는 유아가 주변에서 쉽게 볼 수 있는 사물과 친근한 동물로 알파벳 철자와 연결하여 유아와 학습을 도와주는 교사와 부모가 함께 이야기를 만들어 볼 수 있는 스토리텔링방법을 이용하였다. 그림의 표현은 유아가 이야기 상호과정에서 유아의 상상력을 키울 수 있도록 색을 지정하지 않았다. 그러나 각 알파벳의 주된 색을 지정하여 한 단락의 이야기를 구분할 수 있게 하였고 각 알파벳을 기억하는 영어 학습에 도움을 주었다. 또한 스토리의 각 장에서는 유아에게 다음 상황에 나올만한 것을 추측하고 생각하게 하는 질문으로 다음 이야기를 자연스럽게 이어갈 수 있게 제작하였다. 마지막으로 각각의 철자에 대표되는 사물들은 따로 책과 분리하여 카드 형태로 만들어 스토리텔링을 하는 과정에서 지도자의 학습도구로 활용할 수 있고 알파벳 그림책을 읽고 난 후 게임과 놀이의 활동으로 사용하게 함으로써 그림책의 내용을 다시 확인 할 수 있도록 제작하여 유아의 영어 학습과 함께 상상력으로 자연스런 이야기로 영어 학습의 도움을 주는데 의의가 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 정보디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE