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지상파 방송 채널아이덴티티의 방송사 웹사이트 적용에 관한 연구

Title
지상파 방송 채널아이덴티티의 방송사 웹사이트 적용에 관한 연구
Authors
반혜영
Issue Date
2009
Department/Major
디자인대학원 디자인학과정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
최유미
Abstract
최근 몇 년간의 급격한 디지털 기술의 발전은 방송 기술과 통신 기술의 발전을 이루었고, 방송과 통신의 융합으로 인해 언제 어디서나, 내가 원하는 프로그램을 다양한 매체와 100개가 넘는 채널을 통해 볼 수 있는 시대가 열렸다. 이러한 기술의 발전에 힘입어 그동안 방송의 홍보 등이 주목적이던 방송사의 웹사이트는 하나의 매체로서 오프라인의 풍부한 컨텐츠를 바탕으로 VOD, 온에어 서비스 등 방송의 하위개념이 아닌 독립적인 매체로서의 기능을 담당하고 있다. 이렇게 다매체, 다채널 시대의 치열한 생존경쟁에서 살아남기 위해 사용자에게 통합된 이미지를 각인시킬 필요성이 절실히 요구된다. 방송사 웹사이트를 일관된 아이덴티티로 구축하기 위해 꼭 선행되어야 할 것이 바로 채널 아이덴티티의 구축이며 오프라인 매체인 방송에서 CI, 컬러, 스테이션 ID등의 그래픽 이미지, 세트 디자인 등 모든 구성요소들이 계획된 전략에 따라 일관성을 유지하면서 통합된 이미지를 구축하여 그 채널의 이미지를 뚜렷하게 나타낼 수 있어야 한다는 것이다. 이렇게 구축된 채널의 이미지는 웹상에서도 적용되어야 하며, 이것은 웹사이트 역시 그 채널의 이미지를 결정짓는 요소 중의 하나이기 때문이다. 즉 사용자가 오프라인에서 경험한 이미지를 온라인에서도 역시 경험할 수 있게 함으로써 통일된 아이덴티티를 제공해 줄 수 있다는 것이고, 이러한 채널 아이덴티티의 적용이 방송사의 신뢰로 이어지게 되는 것이다. 본 연구에서는 이러한 채널 아이덴티티의 방송사 웹사이트 디자인의 적용현황을 알아보기 위해 국내 지상파 방송 3사인 KBS, MBC, SBS와 해외 방송사인 BBC와 CNN을 선정하여 심볼 및 워드마크, 컬러, 타이포그래피, 그래픽으로 분류하여 분석하였다. 그 결과 해외의 사례에 비해 국내 방송사들의 채널 아이덴티티 구축이 미흡하였지만 최근 몇 년 사이 KBS와 MBC를 중심으로 채널 아이덴티티의 중요성을 인식하고 채널 이미지 통합 작업을 진행해 오고 있으면 SBS 또한 채널 이미지 일체화 작업을 2008년 끝낸 상태이다. 하지만 온오프라인의 채널 아이덴티티 연계성 및 통일성 일체화를 위한 채널 아이덴티티를 웹사이트에 적용하는 측면에서는 역시 BBC와 CNN처럼 뚜렷한 이미지를 보여주지 못했다. 이렇게 본 연구에서는 다매체, 다채널 시대의 차별화 전력으로서 채널 아이덴티티의 통합 작업과 웹사이트 적용에 관한 문제점을 살펴보았고, 이러한 문제점에 대한 몇 가지 개선 방향을 도출하였다. 첫째, 심볼과 워드마크가 동일한 폰트와 컬러로서 사용되어야 한다. 국내 사이트의 경우 각 페이지에 따라 다른 컬러와 폰트가 사용되었음을 볼 수 있었다. 둘째, 채널의 컬러사용은 항상 계획된 컬러 전략에 따라 사용되어야 하고 이것은 웹사이트에도 그대로 사용되어야 한다. BBC1과 BBC2의 예와 같이 채널별로 주조색과 강조색을 뚜렷하게 적용하여 오프라인과 온라인이 일관성을 가지게 되 어 채널 아이덴티티의 구축에 큰 역할을 한다. 셋째, 타이포그래피는 가독성이 높은 서체를 사용하여야 하며 그 종류와 컬러를 제한하여야 한다. 너무 많은 서체의 종류와 일관되지 않은 컬러, 무리한 이펙트의 사용 등으로 가독성을 떨어뜨려서는 안된다. 넷째, 각 채널의 아이덴티티를 잘 나타내는 방송 그래픽 이미지와 웹사이트에서 사용되는 온라인 그래픽 이미지는 동일한 이미지의 사용으로 일관성을 유지하여야 한다. 이러한 몇 가지 요소들은 서로 유기적으로 조화를 이루어 상호작용 함으로써 시너지 효과를 가져 올 수 있고, 효과적인 채널의 이미지를 구축 할 수 있다. 이렇게 구축된 이미지를 그대로 방송사 웹사이트에 적용함으로써 오프라인과 온라인이 연계된 채널 아이덴티티를 이끌어 낼 수 있다. 이에 본 논문에서는 온오프라인의 채널 아이덴티티 연계성 및 통일성을 전제로 가장 강력한 시각 커뮤니케이션 메시지로 로고와 컬러가 매우 중요한 요소이며 앞으로 웹 디자인을 통해서 보다 체계적으로 계획되어 표현되어야할 필수 요소임을 사례연구를 통해서 이를 확인해보고 다음으로 국내 지상파 방송사 가운데 KBS의 웹 컬러 시스템을 채널 아이덴티티 컬러를 중심으로 임상적으로 리뉴얼하여 기존 웹 사이트와 비교해 봄으로써 채널 아이덴티티 컬러의 중요성을 직접 확인해보는 데 본 연구의 의의를 두고자 한다. 방송사 사이트에서 웹디자인 및 컬러를 통해 보다 효과적인 채널 아이덴티티를 통한 채널 이미지의 일치화가 이루어질 때 궁극적으로 채널 브랜드 파워에 기여하게 되고 더 나아가서는 글로벌 다채널 시대에서 채널 파워 및 위상강화에 기여하게 될 것이다. 데 본 연구의 의의를 두고자 한다. 방송사 사이트에서 웹디자인 및 컬러를 통해 보다 효과적인 채널 아이덴티티를 통한 채널 이미지의 일치화가 이루어질 때 궁극적으로 채널 브랜드 파워에 기여하게 되고 더 나아가서는 글로벌 다채널 시대에서 채널 파워 및 위상강화에 기여하게 될 것이다.;The rapid development of digital technologies in the recent years enabled the development of broadcasting and communications technologies, so that people have been greeted by the era which enables people to watch television programs they want through various media and channels more than a hundred anytime anywhere as a result of the combination of broadcasting and communications. In line with the development of these technologies, broadcasting companies' websites, which have been aimed at publicizing TV programs, are now carrying out a role as an independent medium, not a subject notion, by providing VOD and on-air services on the foundation of abundant off-line contents. In order to survive stiff competition in this era of multimedia and multi-channels, it is necessary to establish an integrated image for users. A prerequisite condition for the establishment of a consistent identity for a broadcasting company is the establishment of a channel identity of the company, and also all the organizing factors such as graphic images in broadcasting as an off-line medium including and set designs CI, colors, station ID should maintain their consistency under an intended strategy and create an integrated image so that they can present a plain image of the channel. The established image should be applied to the company's website because its website serves as one of the factors that determine the image of the channel, too. That is to say, it is to provide a unified identity by letting users experience images that they already experienced off-line via the on-line website, and the application of channel identities leads to users' trust in the broadcasting company. In order to get a grip on the reality of the application of channel identities to broadcasting companies' websites designs, this study selected KBS, MBC and SBS, the three largest terrestrial broadcasting companies, and two foreign broadcasting companies of BBC and CNN, and classified their symbols and word marks, colors, typographies, and graphics, and analyzed them. The results suggest that compared with the cases of foreign broadcasting companies, the domestic companies have poorly established their channel identities, but in the recent years KBS and MBC have carried out work on the integration of their channel images with the knowledge of the importance of channel identities. However, in terms of the application of channel identities to their websites, they failed to show their clear images unlike BBC and CNN. This study took a look at problems concerning work on the integration of channel identities and their application to companies' websites in this era of multimedia and multi-channels, and produced several plans for the improvement of those problems. First, the same font and colors should be used for a company's symbol and word mark. In the cases of domestic companies' websites, different colors and fonts have been used for each page. Second, colors for a channel should be always selected with the planned color strategy, and the same colors should be used for its website. The examples of BBC1 and BBC2 show that using peculiar main colors and emphasizing colors for each channel creates consistency between on-line and off-line contents and plays a pivotal role in establishing channel identities. Third, word forms with high degrees of how easily being read by people should be used for typographies, and the colors and types should be limited. In the cases of MBC and SBS, they lower the degree of how easily being read by people by using too many types of word forms, inconsistent colors, and excessive effects. Forth, the broadcasting graphic images of a channel and its on-line graphic images used on its website which successfully embody each channel should maintain their consistency by using the same images. These several factors can create synergy effects through their interactions by making close relations one another, and establish an effective channel image. By applying the established images from this to its website, a broadcasting company is able to produce a channel identity connecting its off-line contents and on-line contents.
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