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국내 영화전문지 표지디자인의 시각표현에 관한 연구

Title
국내 영화전문지 표지디자인의 시각표현에 관한 연구
Other Titles
A Study on Visual Expression in Domestic Film Magazine Cover Design : Focused on this title
Authors
박경숙
Issue Date
2009
Department/Major
디자인대학원 디자인학과정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
오병권
Abstract
현대의 대중사회는 지속적인 발전과 함께 산업화와 전문화에 의한 대량적인 생산, 대량적인 정보의 전달에 의해 지배되어가고 여러 가지의 이미지의 홍수 속에서 많은 자극과 정보를 필연적으로 받아들이고 있다. 1990년대 이후 다양한 문화 콘텐츠 산업의 급속한 성장은 영화 콘텐츠를 자원으로 삼는 전문잡지의 발전을 가져왔다. 이렇게 점차 발전된 잡지들은 어려운 경제여건 속에서도 지속적인 판매량을 확보하고 인기 있는 매체로 자리잡아왔으나 오늘날 다양한 매체와 멀티미디어에 더 익숙해진 독자들은 인쇄매체를 조금씩 멀리하게 되었다. 이러한 정보이용 행태의 변화와 재정적 어려움으로 독자를 잃지 않으려는 기업들은 자구책으로 대중성이라는 미명하에 점차 엔터테인먼트 잡지로의 변모를 추구하게 되었다. 영화전문지만의 특성을 잃어버리자 개성은 점차 사라지고 대부분의 표지에서 시각 표현이 동일화되었다. 이러한 동일화 과정은 곧 영화잡지시장 전체에 한권만 보더라도 다른 영화잡지의 내용을 짐작할 수 있다는 인식을 심어주었고, 또한 비슷한 내용의 비슷한 표지라는 인식은 곧 특색 없는 잡지가 되어 전체 잡지시장에서 영화전문지의 위치를 좁아지게 만들었다. 영화전문지 시장이 위축되어가는 현실은 영화잡지의 정통성과 전문성을 원하는 마니아적인 독자층을 만들어냈고 더욱 세분화 된 소비자들은 영화전문지로서 정체성을 가지는 잡지를 요구하게 되었다. 정보화 사회에 걸맞게 정확한 타깃을 겨냥하여 파고들어야 하고 이에 걸맞은 표지디자인도 다양한 수요에 맞추어 호응을 해주어야 한다. 잡지의 표지가 판매수단에 절대적인 요소가 된 만큼 시각적 효과를 최대한 이용하여 설득력 있고 독자의 시선을 끌 수 있는 그 잡지만의 이미지를 만들어내는 것이 필요하다. 본 연구는 획일화 되어있는 표지디자인에서 벗어나 좀 더 독창적이고 개성적인, 차별화 된 표지디자인의 발전방향을 모색해 보는데 목적이 있다. 이를 위하여 문헌 조사를 통해 전문지의 개념과 영화전문지 현황, 잡지표지디자인의 특성과 구성요소, 기능, 조형요소에 대하여 알아보았다. 본 연구에서 필요한 자료들은 국내의 대표적인 영화전문지중 주간지인 〈씨네21〉, 〈필름2.0〉, 〈무비위크〉를 대상으로 표지디자인의 시각표현에 대해 조형요소인 레이아웃, 타이포그래피, 사진, 색채의 비교·분석을 통하여 수집되었다. 해당 전문지는 각각 2008년 5월에서 10월 사이에 발행된 25개의 잡지들을 대상으로 하였고 총 75개의 표지디자인이 분석에 사용되었다. 그 밖에 외국 영화잡지의 표지디자인 사례를 살펴보고, 또한 객관적인 문제점 파악을 위해 설문조사를 함께 실시하였다. 그 분석 결과를 토대로 현재 표지디자인의 문제점을 파악해본 후 개선방향을 고려한 별도의 샘플표지를 제작하여 디자인 모델을 제안해봄으로서 연구의 결론을 맺고자한다.;The contemporary mass media society has been accompanied by the steady development of mass production and information of industrialization and professionalism. Amid the plethora of images, a lot of stimuli and information are naturally accepted. Since the 1990s, a sharply increasing number of cultural content industry have given rise to much concern about the film industry. The growth of the film industry has brought about the development of professional magazine. These magazines have become popular media to maintain constant amounts of sale, even in financially-clinched situations, but the recently economic slump hit hard the printing industry. With today's trend changing from printed media into multi-media, and the financial situations becoming in difficulties, the self-protective measures to attract readers have increasingly made film magazines lose their original status and reduce to weekly mass magazine, under the cause of mass popularity. The increasing pursuit of ‘entertainment magazine’ found the unique attributes of professional film magazines moving to disappear and instead, witnessed the uniform visual expressions in most magazine covers. The uniform characteristics led to an awareness that through even just a volume of film magazine, film magazine markets can assume what is described in the magazine. In effect, the public awareness that all magazine contain similar contents triggered film magazines to become too worthless to secure their high status. With magazine mania readers requesting for the authenticity and professionalism of film magazines, the magazines in pursuit of identity as professional film magazines are given attention. But, the accurate targets are to be made in accordance with information society. And, the relevant cover design must be created in line with various demands. A cover of magazine has to create special visual expression to the public and create its own image as it's becoming primary essential to magazine sales. The aim of this research thesis is at abandoning uniform cover design and, instead, developing more unique, individualistic and professional film magazine identity-based cover design. In this regard, this thesis made the exploration on the concepts, ongoing situations of professional film magazines along with the traits, components, function and formative factors of magazine cover design, based on preceding and pertained literary research data. As to data necessary for this research, 〈CINE21〉,〈FILM2.0〉,〈movieweek〉, professional weekly film magazines typical in the nation, were gathered to make the comparative analysis on visual formative factors of cover design, such as layout, typography, photo and color. Each pertained magazine was surveyed of 25 magazines published from May to October 2008, respectively. And, total 75 cover designs were used for the analysis. Besides, this thesis shed light on cases of cover design of foreign film magazines, and at the same time, conducted a survey for the purpose of comprehending more objective questions. Through the analytic results, this research thesis is to illuminate the ongoing problems of cover design, and devise sample covers necessary for making the better design, and lead to the conclusion of this research, giving insight to design model.
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