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Motif Writing 기호를 활용한 움직임 교육이 유아의 다중지능에 미치는 영향

Title
Motif Writing 기호를 활용한 움직임 교육이 유아의 다중지능에 미치는 영향
Other Titles
A Study of Influence of The Movement Program With Motif Writing Signs on Child's Multiple Intelligence
Authors
최혜민
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박승하
Abstract
The purpose of this study was to demonstrate the effects of applying a movement program with special signs in early childhood education, particularly with respect to the seven areas of children's multiple intelligence: musical, bodily-kinesthetic, linguistic, spatial-visual, logical-mathematical, interpersonal, and intrapersonal intelligence. To achieve the goal of this study, first, a movement program that applies signs based on Laban Movement Education and Motif Writing was developed. Then, without gender distinction, children from four to five years old were divided into an experimental group and a control group. The experimental group was examined with the movement program. The movement program using Motif Writing Signs was applied to the nine people in experimental group while the other twenty seven people in the control group, in classes of nine, took their regular classes consisting of: an intelligence class(English), a body-activity class(Ballet) and a sports-activity class(Swimming). Shearer's Multiple Intelligence Examination Paper, featuring seventy to ninety percent reliability, was used as a measurement tool to obtain the children's multiple intelligences. Two-way ANOVA with RM was used to analyze the data collected, after independent t-testing differences between pre and post-inspection of the experimental and control groups. The results were as follows: First, the result of comparative before-after analysis of the movement program applying Motif Writing Signs showed significant differences in all the multiple intelligences of children. That is to say, the result indicates that the program followed by the experimental group helps to improve multiple intelligences significantly. Second, the result of two-way ANOVA with RM on experimental and control groups showed significant differences in linguistic, interpersonal, musical and logical intelligences. Spatial intelligence, bodily-kinesthetic intelligence and interpersonal intelligence were not different significantly, but the results after the experiment were still higher. The results from the research are evidence that developing early childhood education that employs movement program using signs and applying the program in a real educational setting is certain to improve children's multiple intelligences. Consequently, continued efforts in the study of early childhood movement education which has its root in the Laban and Motif Theory will lead to the study of improved multiple intelligence for adults. This study will help many people to find a job based on what they like and what their talent is, and eventually will play an important role for people to reach a higher level of happiness.;본 연구는 기호를 활용한 움직임 프로그램을 적용한 유아 교육의 9개 다중지능영역 중 음악지능, 신체-운동지능, 언어지능, 공간지각지능, 논리-수학지능, 대인관계지능, 개인이해지능 등의 7개 영역에 대한 효과를 알아보는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적달성을 위해 모티프 라이팅에 기반을 둔 모티프 라이팅 기호를 활용한 움직임 교육 프로그램을 구성한 후, 남ㆍ여 구분 없이 4-5세 유아를 실험집단으로 하여 실시하였다. 즉, 실험집단(9명)에게는 이 연구를 위해 움직임교육 프로그램을 8주 동안 적용하고, 인지수업(영어), 신체활동수업(발레), 스포츠활동수업(수영) 각 9명씩 총 27명으로 이루어진 비교집단은 각 프로그램별 수업을 받았다. 유아의 다중지능 측정도구는 70~90% 신뢰도를 가지고 있는 Shearer의 다중지능 검사지를 사용하였고, 분석도구는 실험집단과 비교집단 간의 사전, 사후 검사의 차이를 알아보기 위해 독립 t검정을 하고, 전체적 연구문제검증을 위해반복측정에 의한 이원분산분석(two-way ANOVA with RM)을 이용하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 모티프 라이팅 기호를 활용한 움직임 교육 프로그램에 대한 사전-사후 분석결과 유아의 다중지능영역 모두에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 이는 실험집단에게 처치된 실험이 유아의 다중지능의 영역을 향상시킨다는 것을 말해준다. 둘째, 실험집단과 비교집단에 대해 이원분산분석을 실시한 결과 언어적 지능, 개인이해 지능, 음악적 지능, 논리적 지능이 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 공간적 지능, 신체-운동 지능, 대인관계지능은 통계적으로 유의미 하진 않았지만 사후가 사전보다 높게 나타났다. 이상의 연구 결과와 같이 모티프 라이팅 기호를 활용한 움직임 교육 프로그램을 적용한 유아교육의 개발과 현장교육은 유아의 다중지능을 향상시키는데 긍정적인 결과를 주는 것으로 판단된다. 결국, 모티프이론을 기반으로 하는 유아움직임교육에 대한 지속적인 연구는 유아교육을 넘어 성인에 이르는 다중지능발달교육으로 자리 잡아 자신의 재능과 적성에 맞는 직업을 꿈꾸고 선택하여 삶의 ‘행복지수’를 높이는데 큰 역할을 담당하게 될 것이다.
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교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
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