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슬로우 푸드(Slow Food)를 기반으로 한 문화브랜드 디자인관리 방안 연구

Title
슬로우 푸드(Slow Food)를 기반으로 한 문화브랜드 디자인관리 방안 연구
Other Titles
Culture Brand Design Management based on Slow Food
Authors
한선영
Issue Date
2009
Department/Major
디자인대학원 디자인학과디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조영식
Abstract
오늘날의 과학과 기술의 발전은 우리의 삶을 편리하게 해주었다. 하지만 무조건 적이고 무의식적으로 편리하기만 하면 된다는 생각들이 우리의 행동양식과 삶의 방식을 기계적이고 편리성을 중시여기는 문화를 추구하게 만들었다. 하지만 이러한 문화는 오히려 우리의 삶의 질을 떨어트리고 있는 주범이 되고 있다. 건강하게 오래 살고 싶은 것은 모든 사람의 소망이다. 이러한 자각들은 자연스럽게 우리의 삶의 전반적인 질을 향상시키고 자연주의로 돌아가자는 웰빙, 슬로우 문화 등으로 이어졌다. 이러한 운동들은 교육, 먹 거리, 놀이, 전반적인 우리 생활에 들어왔다. 그 중에서도 현대인들이 가장 관심을 두는 것은 건강과 직결된 먹 거리라고 할 수 있을 것이다. 예부터 우리 조상들은 자연의 맛과 영양을 고스란히 담은 소박한 음식으로 정갈한 상차림을 즐겨왔다. 때에 맞는 풍성한 제철 음식을 사용해 지나치지도 않고 모자라지도 않은 조리법을 사용, 입맛을 되찾아주고 부족한 영양을 보충해 주는 음식을 즐겨왔다. 이 같은 우리의 식문화는 친환경·자연주의라는 또 다른 이름으로 재평가되지 시작하였고 자연과의 조화로운 삶을 지향하며 소박한 삶, 소박한 밥상을 즐길 것을 제안하고 있다. 이 연구에서는 슬로우 푸드 정신을 기본으로 한 우리의 전통식단에서 대표 음식을 추출하고 단순한 먹거리가 아닌 전통에 기반을 둔 디자인 개발과 관리를 통해 새로운 문화 브랜드 정착을 목표를 삼는다. 이 연구에서는 우선 이론적 고찰과 사례 연구를 통해 현재 자연주의 식문화는 어떤 형태로 존재하는지를 살펴보고 새로운 문화브랜드를 위한 디자인관리 요소를 정하고 관리하는 방법을 구체적으로 연구 해 보았다. 우선 문화브랜드 구축을 위한 브랜드 가치를 정하였다. 그 가치는 첫째, 우리나라의 고유의 전통식문화에 가치를 두고 둘째, 올바른 식문화 교육에 가치를 두고 있다. 세 번째는 조리방법과 더불어 식재료 등 근본적인 원료에 까지 친환경적인 성격을 가지고 있는 에코에 가치를 둔다. 마지막으로 소비 형태에서 자신들이 가지고 있는 윤리적 기준에 따라 움직이고 행동하는 윤리적 소비자들에 주목했다. 앞에서 살펴 본 브랜드 가치들은 기준으로 문화브랜드 디자인관리는 우선 크게 비 시각적(NON VISUAL)과 시각적(VISUAL)로 나누었다. 비 시각적(NON VISUAL)에는 브랜드 가치, 슬로건, 서비스를 그리고 시각적(VISUAL)요소로는 네이밍, 조명, 컬러, 식기, 테이블, 유니폼, 메뉴북 등으로 나누고 우리의 전통 문화에서 음양오행 사상을 기본 컨셉으로 정한 후 구체적 디자인관리 계획을 세웠다.;The development of today’s science and technology has made our life comfortable. But unconditional and unconscious thoughts which only convenience is the best made our behavior pattern and living method to pursue the culture which gives importance to automated things and conveniences. However, this culture rather lowers our life quality. To live long with healthy body is everyone’s wish. This consciousness has been naturally connected to well-being and slow culture which insists to improve whole quality of our life and to turn back to naturalism. This movement has come into our living in education, food, playing field. Of these, it can be said that modern people mostly considers food which is linked directly to the health. From the old times, our ancestors enjoyed neat table setting with simple foods which contained the taste and the nutrition of nature. Also, they enjoyed the foods which stimulated appetite and supplemented insufficient nutrition using the recipe which was not over or less with abundant seasonal food materials. Our food culture like this is gradually re-evaluated as another name of environment-friendliness and naturalism, has the aim of harmonic life with nature, and suggests enjoying simple life and simple diet. The goal of this study is settling new culture brand through choosing representative food in our traditional food menu based on slow food spirit and through design development and management not based on simple food but on our tradition. This study searched which form current food culture of naturalism exist through theoretical consideration and case study, and researched concretely the method to decide and to manage design managing element for new culture brand. At first, we decided brand value for constructing culture brand. It values first on our country’s unique traditional food culture, and second on food culture education. At third, it values on eco which has environment-friendly character even to fundamental food material with the recipe. Finally, we paid attention to moral consumers who behaves and moves according to their own moral standard in consumption form. Culture brand design management is divided largely as Non Visual and Visual based on brand values which we searched from above. We divided brand value, slogan, and service to NON VISUAL and naming, lighting, color, dish, table, uniform, menu book to VISUAL element, and made a plan of concrete design management after deciding oriental thought of yin-yang and five agents in our traditional culture as basic concept.
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디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
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